LovePersoonlijk

Een kijkje in mijn ochtendroutine

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 18 september 2017 2 Comments
ochtendroutine

Momenteel train ik zo’n 8x per week in aanloop naar de triathlon. Ik probeer dit te verspreiden over 6 dagen dus daarmee ontkom ik er niet aan dat ik op sommige dagen twee keer per dag train. Sowieso vind ik het fijn om ’s ochtends te trainen omdat ik een drukke baan heb en vaak moet overwerken. Ik vind het een prettig idee als ik dan niet meer ’s avonds hoef te denken dat ik nog móet sporten want dat heb ik gewoon al gedaan. Naast dat de dag op deze manier super energiek begin, heb ik ’s avonds de tijd om eventueel nog wat werk te verrichten, aan mijn blog te werken, met vriendinnen te eten of quality time te hebben met mijn vriend.

Arla heeft gevraagd hoe mijn ochtendroutine eruit ziet met een skyr ontbijtje. Vooral op ochtenden dat ik sport is het vaak rennen en vliegen en bereid ik mijn ochtend altijd goed voor. Hopelijk biedt dit artikel voor jou ook inspiratie om het maximale uit je ochtend te halen en ’s ochtends te gaan trainen. Onlangs schreef ik nog een artikel over waarom je écht ’s ochtends moet gaan trainen, met deze tips gaat dat hopelijk ook voor jou lukken!

Op tijd naar bed

Stap 1 om vroeg uit mijn bed te komen is op tijd naar bed gaan! Helemaal nu ik zoveel train is slaap extra belangrijk. Ik reken meestal terug naar hoeveel slaap ik wil hebben. Idealiter is dit meer dan 8 uur per nacht, maar in de zomer haal ik dat vaak niet. Ik mik dus altijd op 7,5 uur. Dat betekent dat als ik om 6.15 wil opstaan ik rond 22.30 naar bed ga. Ook leg ik alvast mijn spullen voor de training klaar zodat ik geen excuus heb om te blijven liggen. Ik heb tenslotte mijn tas niet voor niks gepakt.

Wekker of gewekt door de katten? 

Ik zet altijd mijn wekker, maar ik heb het geluk (of niet?) dat ik twee katten heb die zich als kleine kinderen gedragen. Die staan namelijke elke dag aan mijn bed te mauwen omdat ze eten willen. Als ik pech heb is dit al om 05.00, maar als ik mazzel heb is dit 06.15 en kan ik gelijk uit bed komen. Ik slaap vrij licht, dus als ze om 05.00 al staan te mauwen, ga ik snel mijn bed uit om ze eten te geven en duik ik daarna weer in bed. Ik kan namelijk echt niet tegen dat gemekker. Mijn vriend zegt altijd blijf gewoon liggen, maar dat betekent in de praktijk dat ik dan een uur naar het plafond aan het staren ben. En hij heeft makkelijk praten want hij slaapt altijd heel vast en door het gemauw heen.

ochtendroutine

Crossfit, zwemmen, hardlopen of fietsen

De keuze is reuze is mijn geval! Over het algemeen doe ik fietstrainingen ’s avonds, maar heel soms komt het voor dat ik ook deze ’s ochtends doe. Crossfit start altijd om 07.00. Omdat ik mijn wekker het liefst elke dag op hetzelfde tijdstip zet – meest fijn voor mijn ritme – stel ik deze af op Crossfit. Dat betekent dus ook dat ik meestal rond dat tijdstip een andere sport ga doen. Als ik een drukke dag heb, start ik soms wat vroeger. Afhankelijk van hoe pittig de training gaat worden, eet ik een banaantje of iets anders kleins.

ochtendroutine

Eitwitrijk ontbijten

En dan het moment waar ik me ’s ochtends altijd op verheug; het ontbijt! Als ik heb gecrossfit ben ik meestal rond 08.15 thuis. Dat betekent dat ik nog zo’n 45 minuten heb om me klaar te maken voor werk, want eigenlijk moet ik uiterlijk 09.00 wel weer de deur uit. Een snel ontbijt dat vullend is, voldoende eiwit bevat en energie geeft is dan perfect. Als ik iets meer tijd heb, bak ik graag eiwitpannenkoekjes. Maar meestal heb ik die tijd niet en ga ik voor iets wat makkelijker is, maar net zo smaakvol en net zoveel eiwitten bevat. Voldoende eiwit zorgt er namelijk voor dat mijn spieren zich snel en goed herstellen. Skyr met homemade granola (maak ik altijd in het weekend) en mijn favoriete seizoensfruit is dan top!

Hoe ik dit ontbijtje maak? 225 gram Arla skyr, 50 gram homemade granola, 1 nectarine en 1/2 banaan. Dit bevat 474 calorieën / 27,3 gram eiwit / 64,3 gram koolhydraten / 9,4 gram vet. Met dit snelle, maar goed vullende ontbijt heb ik om 11.00 geen dipje meer en hou ik ’t vol tot aan de lunch!

ochtendroutine ochtendroutine

Douchen, make-up en weg!

Ontbijt vind ik erg belangrijk, ondanks dat ik een snel ontbijtje maak met skyr van Arla ga ik altijd zitten om dit op te eten. Even 10 minuten me time met aandacht voor mijn eten. Dat betekent wel dat ik daarna altijd een sprintje moet trekken naar de douche. Kleding heb ik vaak al klaar gelegd, dus ik daar hoef ik niet meer over na te denken. Een likje make-up op mijn gezicht en ik ben good to go! Mijn werkdag kan beginnen.

Ik ben benieuwd; hoe ziet jullie ochtendroutine eruit? Vergelijkbaar of heb jij echt een hele andere ochtend? Arla heeft een ontbijtgenerator ontwikkeld. Hier kun je zelf invullen wat voor activiteiten je in de ochtend doet en vervolgens krijg je een skyr recept, passend bij jouw activiteiten. Dit biedt mooie inspiratie voor  als je deze zelf even niet hebt.

*Dit artikel is in samenwerking met Arla tot stand gekomen*

2 Comments

Sandra 19 september 2017 at 10:19

Oh ja mijn katten hebben daar ook een handje van.. ik slaap heel vast, maar als zo’n beestje op je gaat springen dan merk je het toch wel!

Reply
Emma 18 september 2017 at 17:15

Zo herkenbaar die katten! dat hebben die van mij ook om gek van te worden! hihi

Reply

Leave a Comment