LovePersoonlijk

Nieuwe doelen stellen en beslissingen nemen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 12 december 2016 5 Comments
nieuwe doelen stellen

Wat een leuke en mooie reacties kreeg ik op mijn blog over keuzes maken. Stiekem was ik best een beetje zenuwachtig om het te plaatsen, maar uiteindelijk was dat nergens voor nodig. De gesprekken met mijn coach hebben me veel gevoel van vrijheid gegeven, kan meningen goed onderscheiden en kan makkelijker dingen langs me heen laten gaan. Bijzonder eigenlijk dat je dit in een paar coaching gesprekken voor elkaar kunt krijgen. Inmiddels hebben we nog een gesprek gehad en daar zijn we in gegaan op het stellen van sportieve doelen. Ik wil voor volgend jaar graag één groot sportief doel vaststellen en dat hangt natuurlijk ook samen met keuzes maken. De keuzes die je maakt, zorgen dat je werkt aan een bepaald doel.

Een marathon of een triathlon

Ik heb altijd gezegd dat ik nooit een marathon wil lopen en eigenlijk wil ik dat nog steeds niet. Maar toch… Het is een dingetje en lijkt het me ook wel weer tof om een keer te doen. Afgelopen zomer liep ik een trail van 30 km in de Ardennen, hier deed ik 4,5 uur over. Logischerwijs zeiden diverse mensen daarna tegen mij dat ik dan ook wel een marathon zou kunnen lopen. En dat zette me wel aan het denken, want ja, qua tijd zou ik het makkelijk kunnen en het is maar 12 km verder. Ga ik dan toch een keer een marathon lopen? Als het er eentje is, is het die van New York. Ik houd niet van lange afstanden lopen, dus als ik het dan doe moet het wel uitdagend zijn of een mooie omgeving hebben. Ik heb zelfs al naar reizen en tickets of lopen voor een goed doel gekeken.

Een andere optie is een kwart triathlon. Afgelopen zomer kwam ik voor het eerst in aanraking met een triathlon en ik was direct verkocht. Wat tof is dit! Een enorme uitdaging omdat ik niet goed kan zwemmen, maar fietsen me redelijk gemakkelijk afgaat. Het is super afwisselend en daar houd ik van. Over de 1/8 triathlon deed ik 1,5 uur. Dat moet volgend jaar sowieso sneller kunnen als ik beter kan zwemmen. Maar ja, dan ben je ook weer zo klaar en eigenlijk stellen die afstandjes los van elkaar (750m zwemmen, 20km fietsen en 5km rennen) niet zoveel voor. In mijn optiek kan ik een 1/8 triathlon ook makkelijk naast mijn andere trainingen doen. Een kwart of een halve triathlon vind ik uitdagender.. Ik wil dan beter voorbereid zijn door het nemen van zwemlessen, vaker op de fiets stappen en ook meer oefenen op duotrainingen. Maar poeh, ik vind triathlons wel duur; zowel qua inschrijving als qua materialen die je nodig hebt.

Keuzes maken met de beslisboom

Én een marathon én een triathlon lijken me een beetje veel van het goede. Er zijn andere trainingen vereist en ik wil CrossFit niet opzij zetten. Hier krijg ik namelijk energie van, word ik sterker door en het zorgt voor minder blessures. Daarnaast houd ik niet van verplichtingen. En die zijn er wel als ik twee uitdagingen neem.  GORTcoaching liet me kennis maken met de beslisboom. Hier zet je heel rationeel alle voor- en nadelen van elke optie naast elkaar. Op basis van deze voor- en nadelen maak je een beslissing.

Twijfel jij ook tussen twee mooie uitdagingen en weet je niet wat je moet kiezen? Maak dan ook gebruik van de beslisboom. Door deze te maken, heb je meer handvatten om je beslissing te onderbouwen en kun je jezelf ook weer helpen herinneren waarom je een bepaalde keuze hebt gemaakt. Bewaar deze beslisboom dus ook goed voor jezelf.

De stappen bij het maken van een beslisboom

Stap 1: Schrijf van elke keuze alle voor- en nadelen op die in je opkomen.

Stap 2: Ken vervolgens een waarde toe aan de voor- en nadelen op een schaal van 1 tot 10. Ik had bijvoorbeeld als voordeel bij de New York marathon de locatie opgeschreven. Denk na hoe belangrijk jij dit vindt en geef op basis daarvan de waarde (10 is heel belangrijk en 1 is niet belangrijk). Omdat ik de locatie belangrijk vind gaf ik dit een hoge waarde. Een nadeel vind ik de eenzijdige en lange trainingen. Omdat ik dit belangrijk vind, gaf ik dit ook een hoge waarde.

Stap 3: Tel alle voordeelpunten bij elkaar op en trek daar alle nadeelpunten vanaf. Je houdt nu voor keuze A en keuze B een score over. De keuze met de hoogste score zou op basis van bovenstaande het beste bij je passen.

Stap 4: Slaap er nog een nachtje over en beslis dan wat je gaat doen.

Het eerste wat ik dacht was dat ik nu vol voor één optie zou gaan. Dat is ook de bedoeling, maar mijn coach liet me inzien dat wanneer je kiest voor optie A of B, het niet betekent dat je de andere optie helemaal laat vallen. Je kunt bijvoorbeeld nog eens kritisch naar alle voor- en nadelen kijken die je hebt opgeschreven en elementen eruit halen die je toevoegt aan de optie die je hebt gekozen. Als voorbeeld; ik schreef op dat ik de locatie heel belangrijk vind. Stel dat ik kies voor de triathlon maar ik heb daar locatie niet opgeschreven dan kan dat natuurlijk wel iets zijn waar ik alsnog op ga letten. Stel dat ik kies voor de marathon dan moet ik zorgen dat de trainingen afwisselend zijn, ik schreef namelijk op dat ik trainen voor een marathon eenzijdig vind. Ook is het een goede manier om prioriteiten te stellen. De optie die je nu niet kiest, kun je bijvoorbeeld volgend jaar wel doen. Bewaar jouw beslisboom goed en bekijk deze weer wanneer je twijfelt: waarom nam ik deze beslissing ook alweer?

En wat is mijn beslissing geworden?

Daarover later meer! Binnen nu en een paar weken blik ik terug op mijn persoonlijke doelen van 2016 en deel ik mijn persoonlijke doelen voor 2017 met jullie.

Ik ben dit traject gestart bij GORTcoaching, een specialist in individuele coaching en teamcoaching. Ze bieden allerlei verschillende vormen van coaching aan, met coaches over het hele land. Via de website kun je een gratis oriëntatiegesprek inplannen. Als je na het gratis oriëntatiegesprek start met coaching en aangeeft via  fan@gortcoaching.nl dat je via Eat.Run.Love bij GORTcoaching terecht bent gekomen, krijg je een cadeautje!

Foto genomen bij Blue View op Curaçao, november 2016

image_print

5 Comments

Yvonne 15 december 2016 at 13:36

Komende zondag start de inschrijving voor de Triathlon Holten. Op de achtste zit een loting, maar voor de OD geldt vol = vol.
Mocht je besluiten een Olympische afstand te willen doen, dan is dit toch wel 1 van de mooiste van NL!
Groots georganiseerd met enthousiast publiek langs het loopparcours.
Ik heb hm afgelopen zomer voor het eerst gedaan. Superzwaar (incl 2x beklimmen Holterberg) maar wil in 2017 m’n tijd verbeteren.
Als je meedoet, dan fiets en loop ik graag een keer met je mee om je het parcours te laten zien…

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 16 december 2016 at 22:39

Dat lijkt me erg leuk! Ik ga me er eens in verdiepen :) Welke afstand heb jij gedaan?

Reply
Yvonne 17 december 2016 at 07:48

De olympische. 1500m open water zwemmen (2 rondes), 40 km fietsen incl 2x de Holterberg en 10 km hardlopen (4 rondjes rondom/door het dorp).
Helaas werd door slecht weer (onweer) afgelopen zomer het zwemonderdeel ingekort naar 1 ronde. Dus eigenlijk nog steeds geen “echte” OD gedaan…

Reply
Joyce 13 december 2016 at 00:51

Je houdt ons nu wel in spanning hoor wat het nu gaat worden!
Voor mij is mijn persoonlijke doel al gesteld !
ik blijf lopen :D

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 13 december 2016 at 10:36

Ik blijf ook lopen hoor :)

Reply

Leave a Comment