LovePersoonlijk

Een nieuw trainingsschema in aanloop naar de Olympische triathlon

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 29 mei 2017 5 Comments
nieuw trainingsschema triathlon

De afgelopen tijd heb ik vooral veel gecrossfit, dit vind ik echt één van de leukste sporten die er is, ik krijg er veel energie van en merk veel vooruitgang. Maar ik heb me ook ingeschreven voor de Olympische triathlon in Barcelona, wat toch wel een andere tak van sport is. Iedereen om me heen zegt dat ik dit makkelijk ga halen en dat ik me nergens druk om hoef te maken. Dat klopt ook wel, ik ben er van overtuigd dat ik deze afstand goed aan kan in mijn huidige vorm. Maar wie mij langer kent dan vandaag weet ook dat ik behoorlijk prestatiegericht ben. Als ik iets ga doen, wil ik het ook goed doen. En dat betekent dus ook dat ik de triathlon binnen een bepaalde tijd wil volbrengen. De kans dat ik nog een keer de triathlon in Barcelona ga doen acht ik niet zo heel groot, dus dan wil ik er ook het maximale uit halen.

Zwemmen, Fietsen, Hardlopen

Een klein rekensommetje doet me realiseren dat ik de tijd die ik in gedachten heb wellicht wat ambitieus is. Ik ben namelijk geen topzwemmer en mijn snelheid met fietsen is ook nog niet om naar huis te schrijven. Maar ik houd van ambitieuze doelen. In januari ben ik officieel begonnen met zwemtraining en inmiddels gaat de borstcrawl me redelijk af. Ik kan de slag, maar ik raak ook nog snel buiten adem. 1500 meter borstcrawl zit er voorlopig nog niet in, maar ik wil er alles aan doen om zover mogelijk te komen. Wanneer ik het met zwemcoach Claudia over mijn trainingsschema heb, raad ze me aan eens met een triathlon trainer te praten. Zo gezegd, zo gedaan. Een paar weken geleden heb ik met Sander afgesproken om eens naar mijn trainingsschema te kijken. Zijn conclusie was al vrij snel dat ik alles heel goed zelf in elkaar kon puzzelen, dat is ook zeker waar maar ik had vooral behoefte om wat richtlijnen met betrekking tot aantal trainingen te krijgen. Zijn conclusie was al snel dat ik het Crossfit iets meer moet laten voor wat het is en meer moet focussen op vooral zwemmen en fietsen. Dat was natuurlijk te verwachten, maar ik moet wel nog een beetje aan het idee komen.

Het trainen van de zwakste schakel

Omdat ik zwemmen moeilijk vind, is het iets wat ik al snel laat schieten. Ik ging één keer per week, soms één keer per twee weken. Sander’s advies – niet geheel onverwachts – twee keer per week zwemmen, anders wordt het niet beter. Ik mag best een keer een training skippen, als het maar niet zwemmen is. Zelf heb ik bedacht dat ik 40 minuten over het zwemmen mag doen, maar volgens Sander moet dat veel sneller kunnen. Daar gaan we dus aan werken. Ook wil ik meer fiets kilometers in de benen krijgen zodat ik gewend raak in het verzuurde gevoel in mijn benen en op hoog tempo kan blijven doorfietsen.

8 trainingen per week

Samen hebben we gekeken naar een optimaal trainingsschema waarbij ik ook nog kan crossfitten. Als echte triatleet wil Sander natuurlijk dat ik elke sport – zwemmen, fietsen, hardlopen – minimaal twee keer per week beoefen. Daarnaast wil ik zelf heel graag blijven crossfitten dus komen we uit op 8 trainingen. Ik moest een beetje slikken toen ik dit zag, maar inmiddels ben ik gewend aan het idee en heb ik er vooral heel veel zin in. 9 juli doe ik mee aan een 1/8ste triathlon in Utrecht als training. Het eerste deel van het trainingsschema is opbouwend naar die triathlon toe. De trainingen zijn nog niet zo lang, zodat ik ook kan wennen aan de hoeveelheid trainen. Ik heb afgesproken dat ik een fiets- of hardlooptraining in mag ruilen voor een extra crossfit training. Twee keer crossfit vind ik stiekem echt te weinig :) Verder heb ik in ieder geval één rustdag per week, maar pak ik uiteraard een extra rustdag als ik merk dat ik dat nodig heb. Het zwemmen combineer ik altijd met een andere training omdat dit het minst belastend voor mijn lichaam is. De afgelopen weken ben ik dat al gaan doen en toe nu toe is dat goed bevallen.

Een voorbeeld week

Deze week gaat mijn tweede week in, ik moet dus nog een beetje puzzelen hoe ik alles aanpak en inplan. Volgens het schema van Sander ziet mijn trainingsweek er ongeveer als volgt uit:

  • Maandagochtend zwemmen*, maandagavond duurloop 11km zone 2
  • Dinsdagavond wielrennen 20km
  • Woensdag (ochtend of avond) crossfit
  • Donderdagochtend zwemmen*, donderdagavond tempoloop 5km zone 3
  • Vrijdag rust
  • Zaterdag crossfit
  • Zondag wielrennen afstand naar keuze

*Aan het zwemmen hebben we nog geen afstanden of tijden gekoppeld omdat het belangrijkste is dat ik de borstcrawl goed onder de knie krijg. Het idee is dus dat ik op mijn eigen manier invul hoe ik deze afstand kan vergroten.

De afstanden van het fietsen en lopen worden iedere week iets uitgebreid.

En hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Afgelopen week is dit nieuwe trainingsschema officieel in gegaan, aangezien ik nog een weekje vrij was na Portugal had ik behoorlijk wat tijd om te sporten en kon ik uitproberen wat goed voelde voor mij. Omdat ik een week niet naar crossfit was geweest stond ik te popelen om weer te gaan en kon ik het niet laten om maandag direct te gaan crossfitten. Mijn week zag er uiteindelijk als volgt uit:

  • Maandagmiddag crossfit
  • Dinsdagochtend crossfit, dinsdagavond zwemmen (niet gelet op afstand, 45min gezwommen)
  • Woensdag rust
  • Donderdagochtend zwemmen (1500m), donderdagmiddag wielrennen (28km)
  • Vrijdagochtend duurloop 10km zone 1 (bedoeling was zone 2, maar hartslag was lager dan ik dacht)
  • Zaterdagochtend crossfit, zaterdagmiddag open water zwemmen (1500m)
  • Zondagochtend wielrennen (52km)

De opbouw van de week was eigenlijk het zelfde zoals ik hierboven schetste, maar zoals je kunt zien verliep dit niet helemaal zoals gedacht. De crossfit trainingen van maandag en dinsdag waren pittig, ik kon woensdag dus niet lopen van de spierpijn haha. Vandaar dat ik besloot de hardlooptraining te verplaatsen naar vrijdag. Uiteindelijk beviel dit goed, maar ik moet wel gaan kijken hoe de crossfit trainingen passen in dit schema vooral omdat ik toch wel regelmatig spierpijn heb.

Ik realiseer me dat de triathlon afstand die ik ga doen echt nog wel te overzien is en dat ik die ook met wat minder training prima ga volbrengen. Maar zoals gezegd; ik ben fanatiek en vind het leuk me ergens in vast te bijten. Ik vind het een uitdaging om de komende tijd zo te gaan trainen en ben benieuwd hoe mijn lichaam na een aantal weken reageert op twee trainingen per dag. Mochten jullie het leuk vinden dat houd ik jullie een beetje op de hoogte van mijn voortgang! En als je nog vragen hebt, laat het uiteraard ook weken! Deze sportfreak gaat nu lekker slapen, want slaap is zeer belangrijk wanneer je zoveel traint!

5 Comments

Trainingsschema update - Eat.Run.Love. 18 juli 2017 at 06:30

[…] jullie nog dat ik eind mei mijn nieuwe trainingsschema met jullie deelde? Inmiddels heb ik er zeven weken van dat schema op zitten en heb ik vorige week […]

Reply
Dagboek - Schaatsen met NL toppers - Eat.Run.Love. 5 juni 2017 at 06:30

[…] ben begonnen met mijn nieuwe trainingsschema en wil daarom 2x per week op de racefiets zitten, vind ik overigens ook super leuk. Tot nu toe […]

Reply
Eveline 1 juni 2017 at 08:42

Leuk om je schema te zien :) Een van de dingen die ze mij hadden aangeraden is om ook een aantal “brick” sessies te doen, waarmee je het gevoel van hardlopen na het fietsen went. Grappig dat dat hier juist niet inzit. Mocht je nog inspiratie zoeken voor een nieuw artikel… Ik vind dit soort dingen altijd erg interessant. Wat zijn hier de meningen over, waarom wel/niet op focussen etc? Hebben ze ook aangeraden om te proberen nog een ‘oefen’ triathlon te doen, zodat je leert over transities etc? Ik vind het heel leuk om te lezen allemaal dus ja, graag updates! Ik zat in ongeveer hetzelfde bootje met zwemmen en ben echt bijna ‘ineens’ heel erg vooruit gegaan, alsof het ineens ‘klikte’, dus ik weet zeker dat het bij jou ook goedkomt. Jouw tips over zwemmen waren super handig (rustiger zwemmen ipv proberen meteen sneller te worden). Succes en veel plezier met trainen!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 1 juni 2017 at 23:53

Hi Eveline, dank voor je reactie! Koppeltrainingen zitten ook in mijn schema, maar niet wekelijks… Deze komen meer in aanloop naar de triathlon toe, idd om aan het gevoel van fietsen naar lopen te wennen. Ik zal daar nog een apart artikel over schrijven want is idd een interessant onderwerp, omdat ik nu meer een gemiddelde week deelde stond deze er nog niet in. In aanloop naar de triathlon toe zal ook het aantal kilometers opgeschroefd worden bijvoorbeeld. Zal over een aantal weken een update van mijn schema delen dan zie je ook de opbouw. En ja, ik ga ook een “oefentriathlon” doen. 9 juli de 1/8ste in Utrecht. Vorig jaar natuurlijk al Bosbaan Triathlon gedaan, dus wel wat ervaring. Maar dit jaar de 1/8ste hopelijk met borstcrawl, een stuk sneller en met de gear die ik ook in Barcelona aan wil. Daar lees je uiteraard ook nog een verslag over tzt :)

Reply
Eveline 2 juni 2017 at 02:11

Leuk!!!

Reply

Leave a Comment