EatNieuws

Wees lief voor jezelf en ga niet meer op dieet

posted by Samirah 5 februari 2017 2 Comments
niet meer op dieet

♦ Door gastblogger Samirah ♦

Het is weer februari, menig mens is zich bewust dat de dagen langzaam langer worden en de lente binnenkort zijn intrede maakt. De eerste paaseitjes zijn zelfs al gespot, ja echt! Ook hoor ik veel medesporters praten over het trainen voor een summerbody. Dit is het eerste jaar dat ik daar niet over mee hoef te praten, wat een verademing is dat. Ik voel mij namelijk al fit, slank en gezond. Niet alleen voor de zomer, maar gedurende het hele jaar. Herken jij jezelf als iemand die elk jaar weer van plan is om fit te zijn voor de zomer en elk jaar eigenlijk de boot mist? Lees dan verder.

Je hebt het vast wel eens eerder gehoord; verander je leefpatroon, er is geen quick-fix. En hoe cliché ook, dat is wel de waarheid. Wat ik wel vaak mis, is praktische handvatten om jouw leefpatroon vorm te geven op zo’n manier dat jij er gelukkig mee bent.  Ik wil je daarom een aantal praktische tips meegeven die mij hebben geholpen.

Niet meer op dieet

Twee weken geleden stond er een shopping trip naar Antwerpen op de planning. Ik kan mij niet meer herinneren wanneer ik voor het laatste zorgeloos heb geshopt.  Met zorgeloos bedoel ik shoppen en kleding passen die je mooi vindt, zonder dat je een mening hebt of die broek of jurk je dik of slank maakt. Nee, je koopt iets wanneer het past en wanneer je de kleding mooi vindt. Juist daarom was deze trip met moeders en mijn zusje zo bijzonder. Buiten het samen zijn met deze twee geliefdes, ging ik opzoek naar kleren die ik mooi vond en paste. Wanneer ik een broek niet paste, dan was het gewoon niet mijn maat in plaats van de gedachte: ik ben te dik. Wat een verschil! Het voelde zo bevrijdend. Gek eigenlijk, want ik ben vanaf 19 september 2016 niet meer op dieet. Terwijl ik dacht dat een dieet mij het ideale figuur zou bezorgen.

Na 10 jaar alle diëten te hebben geprobeerd die er bestonden, zonder mijn gewenste resultaat, besloot ik om een jaar niet op dieet te gaan. Gewoon om te kijken wat er dan zou gebeuren. Ik kan het iedereen aanraden. Ik ben dan pas ruim 4 maanden onderweg, maar ik ben hoopvol en gemotiveerd. Het grappige is, dat ik in het verleden blogs heb gelezen van mensen die beweren ‘balans’ te hebben gevonden, en ervan overtuigd was dat het voor mij veel moeilijker was.

Om je een beeld te geven; ik was iemand die veel stiekem at en met veel bedoel ik niet één chocoladereep, maar repen, koekjes, donuts, cakes, chips etc. Ik voelde mij zo intens eenzaam, want niet alleen stelde ik mijzelf teleur, ik durfde tegen maar weinig mensen mijn eetprobleem te vertellen. Om het niet uit de klauwen te laten lopen, ging ik weer op dieet, want een dieet gaf mij het gevoel van houvast. In de week voor mijn verjaardag besloot ik dat het genoeg was geweest en nam ik mij voor om in ieder geval één jaar niet op dieet te gaan. Met de dag voelde ik meer rust. Geen dieetdeadline, maar een jaar gezond eten is mijn doel geworden. Hierbij dus ook mijn advies aan jou; wees lief voor je lichaam, geef het de voedingsstoffen die het zo hard nodig heeft en neem de tijd.

Gezond en lekker eten

Wat mij heel erg heeft geholpen is gezond én lekker eten. Mijn advies is om de voedingstoffen die je lichaam nodig heeft te vinden in gezonde, lekkere recepten. Ik zag op Instagram heel vaak bakjes kip met rijst en broccoli voorbij komen. Blindelings nam ik aan dat ik dat moest eten voor een gezond en slank lijf. Afvallen associeerde ik ook altijd met eten dat niet lekker hoefde te zijn, als het maar zorgde dat ik afviel. Ik had het goed mis. Online staan zoveel gezonde lekkere recepten die makkelijk te maken zijn. Kijk maar eens op Eat.Run.Love. genoeg keus! Ik verzamelde allemaal recepten die gezond zijn en die ik lekker vond. Wanneer ik dan wat lekkers wilde hoefde ik alleen maar te kiezen tussen de vele recepten, die ik had opgezocht.  Easy does it.

niet meer op dieet

Bewust van hoeveel je eet

Toen ik de keus had gemaakt om niet meer op dieet te gaan, heb ik de eerste periode veel in MyFitnessPal ingevuld. Dit gaf mij een idee hoeveel calorieën en welke verhoudingen aan voedingsstoffen (koolhydraten, eiwitten en vetten) ik binnen kreeg.  Nu maak ik op zondag een weekmenu (tips voor het maken van een weekmenu), dit vul ik in op MyFitnessPal. Dan kan ik precies zien hoeveel ik van plan ben te eten. Dit gaf mij ook de mogelijkheid om een beetje te schuiven met hoeveelheden. Daarna deed ik boodschappen en begon ik aan mijn mealprep. Inmiddels heb ik een goed beeld over wat ik per dag eet en doe ik het heel af en toe nog even om te checken of ik nog op het goede spoor zit.

Waarden en normen

Discipline is niet de basis geweest van mijn verandering, maar zelfreflectie. Door na te gaan welke waarden en normen voor mij belangrijk waren, kreeg ik inzicht over welke richting ik op wilde. Dit deed ik met hulp van het boek ‘Het spel tussen schaduw en licht’ van Anthony Sinke. In het boek staat een lijst met allemaal waarden die ik in eerste instantie allemaal wel belangrijk vond. Je moet er vijf uit kiezen. Hier heb ik één week over gedaan. Toen het eenmaal duidelijk was welke waarden voor mij het aller belangrijkste waren, drong het ook tot mij door dat ik niet leefde naar die waarden. Dat was even slikken.

Mijn handelen kwam niet overeen met de waarden die voor mij zo belangrijk zijn. Om je een duidelijker beeld te geven, zal ik het concreet maken. Twee van de waarden waren duurzaamheid en eerlijkheid. Diëten is niet duurzaam, evenmin als mijzelf helemaal volproppen met chocolade. Stiekem eten, en tegenover de rest van de wereld doen alsof er niets aan de hand was, was niet eerlijk. Niet eerlijk tegenover mijzelf.  Deze mismatch wilde ik rechtzetten en ben gaan nadenken over hoe mijn acties zouden passen bij mijn waarden. Daaruit is onder andere mijn plan om een jaar niet op dieet te gaan uit voort gekomen. Dit kun jij ook. Mijn advies is om na te denken over welke waarden voor jou belangrijk zijn en wat dit concreet betekent voor jou handelen.  Hou genoeg van jezelf om jezelf die tijd te geven om hier achter te komen. Je bent het alles waard, echt.

Doe het dit jaar eens anders en wees lief voor jezelf. Begin aan jouw reis zonder einddoel om niet alleen in de zomer fit en gezond te zijn, maar het hele jaar door. Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. Heb je vragen of wil je meer weten over het veranderen van je leefstijl? Laat dan een berichtje achter in de comments of stuur mij een e-mail: thesamsdaily@gmail.com.

niet meer op dieet

♦ Door gastblogger Samirah ♦

image_print

2 Comments

Eet en sportdagboek Samirah - Eat.Run.Love. 20 februari 2017 at 06:30

[…] paar weken geleden schreef Samirah een gastblog over lief zijn voor jezelf en niet meer op dieet gaan. Vandaag heeft ze voor ons een blog met haar eet en sportdagboek! De komende tijd kunnen jullie […]

Reply
Britt 5 februari 2017 at 11:06

Heel goed verhaal vind ik, hier kunnen een hoop mensen van leren.

Reply

Leave a Comment