RunWorkout

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 27 december 2018 2 Comments

Vorige week waren we weer op Texel. De afgelopen jaren ben ik er meerdere keren geweest, vorig jaar zelfs twee keer. Ik ben er inmiddels wel achter dat het eiland in de winter favoriet is. Je komt vrijwel niemand tegen, je kunt heerlijk uitwaaien, je hoofd leegmaken en opwarmen in één van de strandtenten. De meeste tentjes zijn in de winter gewoon open, zo ook mijn favoriet Kaap Noord. Normaal gesproken nemen we onze racefietsen wel mee, maar dit keer lieten we die thuis. In plaats daarvan wilden we heel graag een keer mountainbiken op Texel. Het plan was om deze op woensdag te huren. Op dinsdag kreeg ik een berichtje van VVV Texel, ze hadden via Instagram gezien dat ik op het eiland was en er stond een leuk pakketje voor me klaar. Toen ik dit pakketje ging ophalen met Texelse producten boden zij ons ook twee mountainbikes aan. De mountainbike konden we de volgende dag ophalen bij Bets Fietsen in Oudeschild. De eigenaar John Betsema, vader van veldrijdster Denise Betsema, zou ons alles vertellen over mogelijke mountainbike routes.

100 km mountainbike route

Wanneer je online zoekt naar “mountainbiken Texel”, kom je er al vrij snel achter dat er een 100 km mountainbike route is aangelegd op Texel. Afhankelijk van de uitdaging die je zoekt, kun je daar je route op aanpassen. Wij wilden graag onverhard en met een beetje uitdaging mountainbiken, dus we zijn naar het originele mountainbike pad in “De Dennen” gereden, dit ligt in het bos aan de westkant van Texel. Wij waren zeer verrast over het parcours, en het was echt heuvelachtiger dan we hadden verwacht. Om daar te komen zijn we via de Hoge Berg gefietst. Dit is het hoogte punt van Texel, de heuvel is slechts 15 meter hoog, maar je kunt toch mooi over Texel uitkijken. Ook de Hoge Berg is onverhard, wat wel een stuk leuker fietst met een mountainbike dan het verharde fietspad. Zonder de tips van John waren we hier zeker niet langs gekomen, dus dat was erg leuk en kan ik iedereen aanraden.

Mountainbiken op Texel

Waar let je op bij mountainbiken?

Ik heb één keer eerder een echt mountainbike parcours gefietst, dus ik ben zeker geen echte pro. Maar een paar tips die ik je kan geven (en waar ik zelf deels ook achterkwam op Texel):

• Ook al fiets je minder ver dan met een racefiets, een fietsbroekje is erg fijn. Wij hadden deze niet aangedaan met het idee; we fietsen toch maar 20 km. Maar uiteindelijk werd dit 30 km en kan ik je vertellen dat ik niet zo lekker meer op mijn zadel zat. Door het onverharde en heuvelachtige parcours heeft je bips best wel wat te verduren.
  • Neem wat te drinken mee, ook in de winter. Nog zo iets waarvan ik dacht dat het niet nodig was. Het was uiteindelijk ook niet écht noodzakelijk; maar een slokje drinken onderweg is wel lekker, zeker als je even stil staat om de route te bekijken. Je zit toch snel 2 uur op de fiets (mountainbiken gaat langzamer dan wielrennen).
  • Zelfde geldt voor eten. Gelukkig hadden we daar wel aan gedacht! Een energiereep is altijd handig om mee te nemen, ook als je hem niet op eet. Mountainbiken is best intensief, een hongerklop wil je dan niet hebben.
  • In tegenstelling tot wielrennen, vind ik het prima om te mountainbiken met een beetje miezerend weer. Ik voel me veiliger op een mountainbike door de dikke banden en ben dus niet bang dat ik een bocht uit glijd. In het bos heb je ook minder last van de regen. En een beetje modder kan zelfs uitdagend zijn bij het mountainbiken.

Wij waren echt aangenaam verrast door het stukje mountainbike route op Texel en zijn zeker van plan om dit nog een keer te doen! De route herken je aan blauwe of gele bordjes met het vaste mountainbike symbool (2 rondjes met een driehoekje). Via Bets Fietsen huur je voor €15 per dag een mountainbike. Ik heb geen vaste afspraken gemaakt met VVV Texel en/of Bets Fietsen voor het schrijven van een artikel, maar vind dit leuk om te delen! Veel plezier als je ook een keer gaat mountainbiken.

2 Comments

Marieke 28 december 2018 at 16:38

Hee Jessica,

Super leuk om te lezen, heb je misschien ook nog leuke tips voor vakantie huisjes op Texel? Wil zelf misschien in het voorjaar naar Texel, mountainbiken staat dan zeker op de planning!

Groetjes!

Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 29 december 2018 at 15:56

Wat leuk dat je naar Texel wilt gaan, ik vind het echt een heerlijk eiland! Wij huren meestal een huisje via Kobeko en dan op “Gerritslanderdijkje”, dit is een erf waar zo’n 6 huisjes op staan. Zijn hele fijne en luxe huisjes. Vind ik zelf leuker dan op zo’n groot bungalowpark. En vlakbij het bos!