LovePersoonlijk

Mijn motivatie om te sporten

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 26 juni 2017 0 comments
Motivatie om te sporten

Nog steeds krijg ik regelmatig vragen hoe ik het toch volhoud om zoveel te sporten. De allerbelangrijkste reden? Ik doe sporten die ik echt enorm leuk vind, waar ik energie van krijg en waar ik blij van word. Ook omring ik mij graag met mensen die mij inspireren. Als ik het niet zo leuk zou vinden, zou ik ook niet zoveel kunnen sporten. Vorige week was ik een weekendje in de Ardennen en toen schreef ik er al een blogje over; sporten voelt voor mij negen van de tien keer niet als sporten omdat ik het gewoon zo ontzettend leuk vind. Ik besef me heel goed dat echt niet iedereen sporten leuk vindt. Zo heb ik een paar vriendinnen die sporten verschrikkelijk vinden en zich er niet toe kunnen zetten om te gaan sporten. Van kleins af aan heb ik altijd gesport, misschien heeft dat er mee te maken. Waar anderen een muziek instrument speelden, ging ik sporten. Heerlijk vond ik dat. Al mijn hele leven sport ik zo’n drie keer per week en dat heb ik er altijd in gehouden. Momenteel train ik zelfs nog veel meer zonder enige moeite. Omdat het voor heel veel mensen wellicht niet zo vanzelfsprekend is om te gaan sporten deel ik vandaag tips met mijn motivatie om te sporten.

Doe een sport die je leuk vindt en bij je past

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken, maar doe een sport die je leuk vindt, die bij je past en waar je goed in kunt worden. Wanneer je de sport die je beoefent leuk vindt, is het automatisch niet meer erg om te gaan trainen. Voor mij is het het allerbelangrijkste dat ik een grote lach van het sporten krijg, dat ik na een training sta te stuiteren van energie. Natuurlijk is dat echt niet elke training zo, maar dat is wel de rode draad in mijn sportleven. Lange tijd heb ik getwijfeld of ik voor een marathon zou gaan trainen. Het leek wel of iedereen dat deed, dus moest ik dat niet ook doen? Ik heb er met meerdere mensen over gesproken, maar ik ben echt tot de conclusie gekomen dat dat niet bij mij past. Zo’n lange afstand hardlopen vind ik te eenzijdig en ik vind juist de afwisseling met andere sporten zo leuk. Ik weet zeker dat ik het zou kunnen, maar ik zou nu al op zien tegen alleen maar hardlooptrainingen. Toen besloot ik te gaan trainen voor een Olympisch triathlon. De afwisseling van sporten, de korte en explosieve tijdsduur past veel beter bij mij.

motivatie om te sporten

Omring je met mensen die je inspireren

Hiermee bedoel ik zowel offline als online. Zelf heb ik het geluk dat ik op evenementen regelmatig super leuke en inspirerende mensen tegen kom waar ik veel energie van krijg. Maar dit kun je ook hebben met een vast sportmaatje, of spreek een keer in de gym of in het bos iemand aan en train daar samen mee. Ook via het wereld wijde web kun je heel gemakkelijk mensen leren kennen, zo sprak ik een paar weken geleden met Bo – die ik ken via Instagram – af. En weet je wat grappig was? Bij het tentje waar we gingen lunchen kwamen we twee mannen tegen die elkaar onderweg hadden ontmoet en samen besloten verder te fietsen. Zo simpel is het dus. Maar je kunt ook gewoon plaatjes kijken en daardoor geïnspireerd raken. Ik volg diverse mensen op Instagram gewoon omdat ik ze inspirerend vind!

Motivatie om te sporten

Stel een doel of schrijf je in voor een leuk evenement

Inschrijven voor een sport evenement zorgt ervoor dat je een finishlijn voor ogen hebt en een bepaalde tijdsdruk om ergens naar toe te trainen. Dit biedt ook de mogelijkheid om met een trainingsschema te trainen en te periodiseren. Natuurlijk kun je dat ook zonder evenement doen, maar ik vind het altijd wel een lekkere houvast om ergens naar toe te trainen. En het is overzichtelijk. Ik train de komende drie maanden voor de Olympische triathlon in Barcelona. Mijn crossfittrainingen staan daardoor op een lager pitje. Dat vind ik jammer, maar je moet keuzes maken! Na de triathlon ben ik van plan om het crossfitten weer lekker op te pakken. Bij crossfit heb ik geen concreet evenement in gedachten waar ik voor wil trainen, maar wel diverse doelen. Bijvoorbeeld het kunnen van toes to bar en handstand push ups.

Motivatie om te sporten

Maak een planning

Iedereen is druk, druk, druk tegenwoordig. Een fulltime baan, het huishouden en een sociaal leven. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om je trainingen in te plannen wanneer dit nog geen gewoonte is. Het kan daarom helpen om een weekplanning te maken. Ik doe dat zelf eigenlijk ook altijd. Op zondag bekijk ik even mijn agenda van de komende week en dan bedenk ik welke momenten ik wil gaan trainen. Deze zet ik ook in mijn agenda zodat het goed past in de rest van mijn planning. En zo kan ik dus ook prima nog met vriendinnen afspreken, quality time met mijn vriend hebben en mijn familie bezoeken.

Houd je progressie bij

En last but not least vind ik het ook altijd erg leuk om mijn progressie bij te houden. Dit kan op verschillende manieren. Bij crossfit werken we bijvoorbeeld met een app waar alle workouts in staan en waar je je eigen resultaten kunt loggen. Als een workout dan opnieuw wordt geprogrammeerd, kun je kijken wat je score de vorige keer was. Een sporthorloge helpt ook om inzicht in jouw progressie en statistieken te krijgen. Zo ben ik pas sinds een paar maanden wat meer aan het fietsen en ik merk dat – nu ik meer fietskilometers maak – ik steeds een beetje sneller wordt. Ook merk ik dat ik makkelijker verder kan fietsen met een lagere hartslag en een kortere hersteltijd. Mijn Suunto Spartan Sport geeft hier inzicht in.

Daarnaast kun je natuurlijk ook lichamelijke progressie hebben. De weegschaal is niet mijn grootste vriend want als je meer sport wil dat niet zeggen dat je ook in kilo’s afvalt. Crossfit heeft er juist voor gezorgd dat ik meer weeg, maar wel slanker ben. Het meten van je omvang met een centimeter of het meten van je vetpercentage bij een specialist zegt veel meer. Ik ga eens in de paar maanden langs bij Kirsten om weer even een meting te doen. Inmiddels ga ik bijna 1,5 jaar naar haar toe en vind ik het leuk om de progressie over lange termijn te zien (overigens ook wel eens confronterend).

Motivatie om te sporten

Hopelijk kunnen deze tips je helpen in jouw motivatie. Waar wacht je nog op? Hup hup naar je training! 

Foto’s genomen tijdens het Skechers GOtrain Event.

image_print

Leave a Comment