HealthLove

Motivatie #4 || Houd van jouw workout

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 23 februari 2015 2 Comments
hoe houd je het sporten leuk

De reeks motivatie artikelen startte met het vinden van de juiste workout, maar niet minder belangrijk is ook het houden ervan. Je kunt wel een sport hebben gevonden die bij je past, maar vind je het ook daadwerkelijk leuk? En hoe houd je het leuk en uitdagend voor jezelf?

Track je progress

Dit kun je op verschillende manieren interpreteren. Is jouw doel strakker worden? Dan kun je het beste om de paar weken een foto maken. Maak een foto van jezelf in een short en sportbh van de voorkant, zijkant en achterkant. Doe dit altijd op hetzelfde tijdstip, plek en in dezelfde kleding. Zo zie je goed welke progressie jouw lichaam doormaakt. Ook kun je je omvang meten met een meetlint op een aantal vaste plekken, bijv. taille, heupen, billen en bovenbeen. Is jouw doel om sneller te worden? Houd je resultaten dan bij met bijvoorbeeld een sporthorloge of app als Nike+ of Runkeeper. Als je buiten rent kunnen de omstandigheden wisselen, maar op een gegeven moment ga je wel resultaat zien. Kijk hierbij iedere keer naar hetzelfde rondje en probeer deze elke keer een beetje sneller te doen. Overigens is het helemaal niet nodig om elke training sterker of sneller dan voorgaande training te zijn, van rustige trainingen worden je namelijk ook beter.

Zoek uit het het werkt

Daarmee bedoel ik de oefeningen die je doet, doe je het goed? Dit kun je checken door het iemand anders te vragen, maar ook online filmpjes bekijken draagt hier aan bij. Zoek ook uit waarom je een bepaalde oefeningen exact doet en hoe het bijdraagt aan jouw doel. Natuurlijk kun je een oefening doen omdat jouw trainer of schema dat zegt, maar bedenk ook met welke reden je deze oefening doet.

Verander je training

Je kunt elke keer de training op exact dezelfde manier uitvoeren, maar je kunt daar ook variatie in aanbrengen. Loop je altijd hetzelfde rondje? Loop hem eens de andere kant op, of maak er een interval rondje van door bijvoorbeeld van lantaarnpaal naar lantaarnpaal te rennen. Ook als je aan krachttraining doet, kun je variëren in oefeningen. Sla eens een oefening over of doe een variatie op een oefening. Of maak een combinatie met een andere oefening.

Om het sporten helemaal leuk te houden, is het goed om af en toe iets nieuws te proberen of uit je comfort zone te treden. Vaak is het mogelijk om een proeflesje van het een of ander gratis te doen, zodat je kunt kijken of je het leuk vindt. Op die manier ontdek je weer nieuwe dingen, of realiseer je je waarom je het gene wat je nu doet zo leuk vindt!

Lees ook:
Motivatie #3 || Maak een weekplanning
Motivatie #2 || Train voor een leuk event
Motivatie #1 || Zoek een workout die bij je past

image_print

2 Comments

Motivatie #5 || Train met elkaar - Eat.Run.Love. 2 maart 2015 at 07:01

[…] ook: Motivatie #4 || Houd van jouw workout Motivatie #3 || Maak een weekplanning Motivatie #2 || Train voor een leuk event Motivatie #1 || […]

Reply
Judith - myfoodblog.nl 23 februari 2015 at 22:02

Voor mij is Crossfit echt perfect. Het feit dat elke workout anders is, maakt het voor mij leuk. Nog nooit een sport consequent zo lang volgehouden :-D

Reply

Leave a Comment