HealthLove

Motivatie #3 || Maak een weekplanning

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 16 februari 2015 5 Comments
sportkalender maken

Dit artikel had eigenlijk vanmorgen al online moeten komen, maar helaas ben ik dit weekend geveld door de heersende griep. Ik had gehoopt dat mijn weerstand sterk genoeg zou zijn om dit te voorkomen, maar helaas, ik heb het flink te pakken. Het hele weekend heb ik mijn laptop niet aangeraakt en dat zegt in mijn geval eigenlijk wel genoeg. Maar de blog gaat door en ik wil jullie van leuke content voorzien dus toch even de laptop aangezet. Aan inspiratie gelukkig geen gebrek, dus dit artikel heb ik in mijn hoofd al zo ongeveer uitgetypt.

Zoals de titel al zegt, in het kader van motivatie; maak een weekplanning. Ik heb deze tip al vaker geroepen, maar het werkt echt! Zo kun je bijhouden wanneer je sport, het geeft je houvast in het indelen van je tijd en je kunt er eventueel je doelen op bij houden. Ik ben momenteel een beetje zoekende naar mijn trainingsschema, omdat ik iets minder wil hardlopen en meer aan explosiviteit en kracht wil doen. Bij Gym 3 waar ik ook kickboks ben ik momenteel wat andere lessen aan het proberen: crosspower, krachttraining en coretraining. Daardoor is mijn schema een beetje rommelig, maar het werkt wel om inzicht te geven in hoe ik sport en wil sporten.

Op dit moment is mijn streven om 2x per week te hardlopen, 1x per week naar yoga te gaan, 1x te kickboksen, 1x crosspower of bootcamp te doen en dan nog 2x thuis een training op de dagen dat ik hardloop of naar yoga ga. Ik probeer deze trainingen van te voren in mijn weekplanning in te passen zodat ik precies zie waar de knelpunten zitten, zo plan ik dus ook wanneer ik ’s ochtends ga sporten en wanneer ’s avonds. Ik heb even een voorbeeld kalender gemaakt, die natuurlijk niet heel representatief is doordat ik nu al voor de vierde dag ziek ben, maar het geeft een idee. Ik vind het fijn om te schrijven, maar je kunt ook werken met gekleurde stickertjes (voor elk soort sport een ander stickertje) en de dagen dat je sowieso niet gaat sporten bijvoorbeeld alvast grijs kleuren. Ook geeftΒ het houvast om je doel voor deze maand op te nemen in de kalender, zo wordt je er elke keer aan herinnerd waar je voor traint. Afgelopen week heb ik voor het eerst mijn vetpercentage laten meten, en mijn doel voor de komende tijd is om dit verder te gaan verlagen. De uitdaging zit hem daarbij vooral in mijn voeding (minder snoepen!).

sportkalender

Ik heb een lege kalender gemaakt die jullie kunnen downloaden en printen en zo naar eigen wens in kunnen vullen. Werken jullie zelf al met een weekplanning / kalender?Β 

Lees ook:
Motivatie #2 || Train voor een leuk event
Motivatie #1 || Zoek een workout die bij je past

image_print

5 Comments

Motivatie #5 || Train met elkaar - Eat.Run.Love. 1 december 2015 at 23:34

[…] ook: Motivatie #4 || Houd van jouw workout Motivatie #3 || Maak een weekplanning Motivatie #2 || Train voor een leuk event Motivatie #1 || Zoek een workout die bij je […]

Reply
Motivatie #4 || Houd van jouw workout - Eat.Run.Love. 23 februari 2015 at 07:04

[…] ook: Motivatie #3 || Maak een weekplanning Motivatie #2 || Train voor een leuk event Motivatie #1 || Zoek een workout die bij je […]

Reply
Eline 16 februari 2015 at 21:54

Ik sport gewoon iedere dag, hoppa, hoef ik ook geen schema te maken :D

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 17 februari 2015 at 10:54

Houd je wel af en toe ook rust? Juist als je elke dag sport kan het ook nuttig zijn om een kalender bij te houden! Of een soort dagboekje zodat je kunt achterhalen waarom de ene keer wellicht beter gaat dan de andere keer.

Reply
Maurits 16 februari 2015 at 15:48

Onlangs gemaakt…maar toch grote moeite om me er aan te houden

Reply

Leave a Comment