HealthLove

Motivatie #1 || Zoek een workout die bij je past

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 2 februari 2015 6 Comments
make yourself proud

In het kader van motivatie ga ik de komende weken een aantal artikelen voor jullie schrijven. Het eerste artikel in deze reeks gaat over het vinden van de perfecte workout voor jou. Ik schreef al eerder over de weg naar een fit lichaam; meer en harder trainen waren daar belangrijke speerpunten. Maar wat nu als je net begint met sporten of een tijdje niet hebt gesport en niet zo goed weet waar je moet beginnen?

Bedenk allereerst waarom je wilt sporten. Wil je gewoon fit worden om een sprintje naar de bus te kunnen trekken? Wil je 10km kunnen rennen? Wil je afvallen? Wil je je hoofd leegmaken? Fit is een heel breed begrip dus bedenk goed met welk doel je gaat sporten en wat de voordelen van de desbetreffende sport zijn (behalve dat je je super voelt als je bent geweest!).

Als je al een tijdje niet hebt gesport, kan het lastig zijn om weer te starten. Hoe komt het dat je al een tijdje niet hebt gesport? Heb je het druk gehad met werk? Speelde je gezondheid een rol? Of is de sport die je beoefende gewoon niet de juiste voor jou? Dat iedereen tegenwoordig hardloopt of aan crossfit doet, betekent niet dat jij dat ook moet doen. Nadat je hebt bedacht waarom je wilt sporten, kun je gaan nadenken over de sport die je wilt beoefenen. Houd je ervan om buiten te zijn? Dan is het logisch om een sport te zoeken die je buiten kunt beoefenen zoals hardlopen, bootcamp of wielrennen. Ben je snel afgeleid en wil je snel klaar zijn, dan zijn wellicht HIIT trainingen een goede optie. Ook kan het dan uitdagend zijn om bijvoorbeeld trails te gaan lopen of te gaan trainen voor een triathlon. Heb je onlangs last gehad van blessures, dan is het verstandig om rustig te beginnen met bijvoorbeeld zwemmen of powerwalken. Ook kun je nadenken of je het leuker en prettiger vindt om alleen te trainen of in een groepje. Bedenk dat je je in een groepje kunt optrekken aan anderen en minder snel geneigd ben om te stoppen of niet te gaan. Terwijl als je alleen traint, dan kun je je hoofd heerlijk leegmaken.

monday

Ik roep heel vaak dat het zo lekker is om ’s ochtends te sporten, maar als jij echt echt geen ochtendmens bent (dat kan), dan moet je jezelf niet frustreren door wel ’s ochtends je wekker te zetten. Weet wanneer jij op je best bent en train op die momenten, ik ken genoeg mensen die het liefste ’s avonds om 22.00 nog trainen!

Loop niet te hard van stapel als je net weer begint met trainen. Als je een tijdje niet hebt getraind, is het heel belangrijk om rustig aan weer op te bouwen om blessures te voorkomen. Start bijvoorbeeld met 1x per week een intensieve workout en probeer daarnaast zoveel mogelijk te bewegen: pak de fiets naar je werk, ga joggend naar een afspraak of wandel een stuk door het park en pak af en toe een heuvel mee. Merk je dat het je gemakkelijk af gaat, bouw dan op naar 2x per week.

Ook belangrijk, kijk zeker niet naar anderen. Ik betrap mezelf er op dat ik dit ook wel eens doe, maar je kwelt alleen jezelf ermee. Het belangrijkste is dat je een sport beoefent die je leuk vindt en waar je je fijn bij voelt. Voel jezelf ook niet slechter dan anderen, sommige mensen verontschuldigen zich wel eens tegenover mij; “Ik heb dit en dit gedaan, maar dat is veel minder dan dat jij doet”. Wat maakt dat uit? Ik wil mensen graag motiveren, als jij net begint met sporten of een tijdlang niet hebt gesport vind ik het een super prestatie als je 3 km hardloopt. Iedereen is ergens begonnen, dat moet je goed onthouden!

Ga ook eens sporten voor de fun. Ik vind bijvoorbeeld sportieve activiteiten als zwemmen, surfen en mountainbiken erg leuk. Ik doe dit eigenlijk te weinig, maar heb me wel voorgenomen om dit vaker te doen in plaats van een ‘verplichte’ workout om mijn doel te bereiken. Deze funsporten houden het sporten zelf ook leuk. Dansen, paardrijden en een stevige duinwandeling kunnen intensiever zijn dan je denkt. En vergeet wintersport niet!

image_print

6 Comments

Motivatie #2 || Train voor een leuk event - Eat.Run.Love. 16 februari 2015 at 15:02

[…] Lees ook: Motivatie #1 || Zoek een workout die bij je past […]

Reply
Deirdre 3 februari 2015 at 09:14

Handige tips! Ik ben zelf pas begonnen met de sportschool en wil hardlopen erbij doen.
Het leek mij ook wel leuk om Xkm in X tijd te doen zoals ik zovaak voorbij zie komen. Toen heb het 1x buiten gedaan en dat was helemaal niks, ik kon het gewoon echt niet! Schijnbaar loop ik te snel, het lukt me niet om op een rustige tempo te lopen.
Dus ik ga ook niet naar anderen kijken, gewoon doen wat bij me past en later loop ik ze er allemaal uit! ;)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 3 februari 2015 at 09:22

Belangrijkste is idd om rustig aan te beginnen! Als je net begint met hardlopen kun je ook beginnen met 1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen en dan 10x. Vervolgens kun je gaan uitbouwen!

Reply
Anique 2 februari 2015 at 22:02

Leuk artikel en ook helemaal waar! Vooral het kijken naar anderen is iets wat ik nog wel lastig vind, maar het geeft me andere kant ook wel weer motivatie! Zo van als zij het kunnen, waarom zou ik het dan niet kunnen?! En ja, s’avonds een beetje abs trainen maar s’ochtends is zwemmen het lekkerste!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 2 februari 2015 at 22:16

Daar heb je gelijk in, ik kijk ook vaak naar anderen en in sommige gevallen kun je je er ook aan optrekken. Maar houd vooral ook je eigen lichaam en progressie in de gaten! ’s Ochtends zwemmen is idd heerlijk, heb ik ook een tijdje gedaan!

Reply
Manon 2 februari 2015 at 10:06

leuk! ik ben wel een ochtendmens maar ik ben ook een stresskip dus als ik veel op mijn to-do lijstje heb ik ga eerst sporten dan denk ik constant ahh ik moet nog zoveel doen waardoor ik vaak eerder stop. Ik kan het beter als mijn hoofd gewoon leeg is haha, dus dan maar in de avond :)

Reply

Leave a Comment