GezondheidLove

Mooi aankomen

posted by Bo 27 februari 2018 5 Comments
mooi aankomen

♥ Blog geschreven door Bo 

Na het finishen op de Barcelona Triathlon (olympische afstand) in 2015 en de New York City Marathon in 2016 snakte ik ernaar om weer ‘fulltime’ de gym in te duiken! Cardio is fantastisch voor je conditie, maar voor het shapen van je lichaam niet het meest effectief. Door jarenlang zwemmen was mijn bovenlichaam al behoorlijk sterk en gevormd, maar ik wilde mijn lichaam graag nog verder finetunen. Ik wilde het zo efficiënt mogelijk aanpakken en was op zoek naar een totaalconcept. Dat vond ik in Personal Body Plan: training, voeding, coaching, één overzichtelijke app. Ik startte in februari 2017 met het programma “Muscle Shaping” met als doel om mooie vormen te creëren (lees: die perfecte ronde billen waar iedere vrouw van droomt).

Ik kreeg een trainingsschema met daarin 4 trainingen per week. Daarnaast een persoonlijk caloriebudget en een daarbij behorende samenstelling van koolhydraten, eiwitten en vetten (macronutriënten/ macro’s). Op basis van mij als persoon en mijn doelen werd dus vastgesteld hoeveel calorieën en hoeveel gram per macro ik nodig had. Heerlijk om alles zo concreet gepresenteerd te krijgen!

mooi aankomen

Bunkeren!

Omdat ik graag mijn spiermassa wil vergroten, hanteer ik in deze fase een calorie surplus. Ik eet dus meer dan ik verbruik, zodat er extra energie is voor spieropbouw. Dat betekent dat ik een budget heb van maar liefst 2600 calorieën per dag! Als ik het vertel tegen mensen die juist bezig zijn met afvallen kijken ze me ongelovig aan.Het lijkt heerlijk om zoveel te mogen eten, maar voor mij is het eerlijk gezegd vaak een struggle. Zoals ik eerder aangaf eet ik meer dan ik verbruik. Mijn lichaam bereikt dus iedere dag het punt dat het niet meer energie nodig heeft, dat het vol zit. En dan moet je dus tóch nog op zoek naar je extra calorieën. Dat gaat op een bepaald moment tegenstaan. Calorieën an sich zijn niet zo moeilijk, maar om binnen je macro’s te blijven is af en toe wel een puzzeltje. Waar ik vooral moeite mee heb zijn de vetten. Griekse yoghurt, zalm, avocado, pindakaas, kaas, hagelslag, granola; allemaal dingen die ik onwijs lekker vind, maar waarmee je qua vetten al gauw door het plafond gaat! Ik eet het ’t liefst allemaal iedere dag, maar dat is geen optie als ik me een beetje aan m’n plan wil houden.

Mooi aankomen

Perfecte imperfecties

Maar gaat het dan allemaal perfect? Track ik iedere dag mijn voeding? Houd ik me iedere dag aan mijn budget? Absoluut niet. Waar ik qua trainen vrij strikt ben, ben ik qua voeding vaak wat losser. Ten eerste omdat ik het zó belangrijk vind om in balans te blijven en te genieten! Ik ontzeg mezelf in principe niets. Ik zal geen schaal bitterballen voorbij laten gaan. Sterker nog; die bestel ik zelf en hoe meer mayonaise erbij, hoe beter. Als ik zelf een cheesecake bak weet ik op voorhand dat er minstens 3 stukken voor mij zijn. En nee, daar voel ik me niet schuldig over. Ten tweede houd ik het gewoonweg niet vol om iedere dag mijn voeding te tracken, calorieën te tellen, alles af te wegen. Het kost veel tijd, tijd die ik niet altijd heb of wil maken. Soms track ik een paar weken fanatiek, waarna ik het rustig weer een paar weken kan laten afweten. Ik ‘gun’ mezelf ook die mindere periodes. Ik weet dat het altijd weer goedkomt, omdat ik oprecht leuk vind wat ik doe. Er is meer in het leven dan de perfecte macro’s.Als ik niet track blijf ik echter echt wel letten op wat ik eet hoor. Ik eet dan alleen wat meer op gevoel in plaats van onderbouwd met harde cijfers.

Mooi aankomen

Dat verdomde getalletje

Maar het fijne is; al dat trainen en eten leidt tot mooie resultaten!! Ik ben in een jaar tijd 6 kilo aangekomen, terwijl mijn vetpercentage slechts 1% gestegen is. Mijn billen zijn maar liefst 5 cm gegroeid in omvang! Iedere 4 weken heb ik een meting. Voor mij is het van essentieel belang om naast mijn gewicht ook mijn vetpercentage te weten. Mentaal is het best een dingetje om zoveel aan te komen. Het was daarom steeds toch wel een opluchting om bevestigd te krijgen dat ik niet zozeer aankwam in vetmassa, maar in spiermassa. Daardoor voelde ik me meer ‘in control’ en bovendien motiveerde het me enorm om door te gaan waar ik mee bezig was. Dat getalletje op de weegschaal kon ik ineens wat meer in perspectief zien.

En nu?

Na een jaar spieropbouw begin ik aan een volgende fase: vetverbranding. Het voelt een beetje alsof ik een cadeautje ga uitpakken! Want ondanks dat mijn vetpercentage nauwelijks gestegen is, zie ik wel degelijk veranderingen. Tijdens de fase van spieropbouw ga je eerst wat verder van je doel af, waarna je pas het échte resultaat gaat zien. Ik ben ontzettend benieuwd wat deze nieuwe fase met mijn lichaam gaat doen en hoe het me zal bevallen om weer wat minder te eten. Ik ga jullie maandelijks op de hoogte houden van mijn progressie, maar ook van eventuele struggles. Stay tuned!

Instagram: @bo.ermes

Mooi aankomen

5 Comments

Motivatie, hoe dan?! - Eat.Run.Love. 23 juli 2018 at 07:00

[…] ik 6 kilo aangekomen, voor het overgrote deel in spiermassa. Hoe precies lees je in mijn eerdere blog. Daarna ben ik een calorie restrictie gaan hanteren met als doel weer wat droger te worden, maar […]

Reply
Tineke 28 februari 2018 at 02:36

Wauw!! Super leuk om zo je verhaal te lezen 😍 En wat schrijf je weer heerlijk! Ik sluit me helemaal aan bij Kirsten; jij bent een voorbeeld voor anderen 🙌 Heel inspirerend ❤️

Reply
Bo
Bo 28 februari 2018 at 11:25

ZO lief weer! Dankjewel skatsje! Fijn je enthousiasme te horen! X

Reply
Kirsten 27 februari 2018 at 12:37

Je bent echt een voorbeeld voor anderen Bo! Jouw mindset is goud waard en gaat jou heel ver brengen 😍 liefs Kirsten

Reply
Bo
Bo 28 februari 2018 at 11:34

Mede mogelijk gemaakt dankzij mijn top coach!! Dankjewel!! Liefs

Reply

Leave a Comment