CrossFitRunWorkoutYoga

Goede mobiliteit zorgt voor betere prestaties

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 27 januari 2018 0 comments
mobiliteit voor betere prestaties

Al een tijdje probeer ik één keer per week naar Yin Yoga te gaan en een paar keer per week thuis aan mijn mobiliteit te werken. Vaak doe ik dit ’s avonds voor ik naar bed gaan. Maar afgelopen week had ik met een CrossFit vriendinnetje afgesproken om voor de Olympic Lifting les een mobiliteits WOD te doen. 35 minuten hebben we diverse oefeningen gedaan en de training ging daarna zo ontzettend makkelijk. Ik was goed opgewarmd en mijn spieren waren flexibel waardoor ik heel makkelijk en snel in de squat positie kon komen. Echt een wereld van verschil met wanneer ik dit niet doe. Dat deed me weer even realiseren hoe belangrijk een goede mobiliteit is en dat ik hier eigenlijk nog net iets te weinig aandacht aan besteed.

Mobiliteit belangrijk voor goede prestaties

Of zoals veel CrossFit goeroes zeggen, misschien wel het belangrijkste. En dan hebben we het niet over 5 minuten stretchen of foamrollen na een training, maar over een mobiliteitsprogramma waarbij jouw specifieke pijnpunten worden aangepakt. En dat doen maar weinig CrossFitters, terwijl je er zoveel profijt van kan hebben. Hoe beter jouw mobiliteit is, hoe makkelijker een beweging je af gaat. En als dat goed zit, kun je focussen op het verzwaren van het gewicht of het sneller uitvoeren van een beweging. Mobiliteit heeft te maken met heel jouw lichaam. Een goede enkelmobiliteit zorgt ervoor dat je goed kunt squatten. Soepele schouders zorgt weer voor een betere front rack positie. Eigenlijk staat alles met elkaar in verbinding. Ik merkte dit afgelopen week dus extra goed. De mobiliteitstraining die wij deden was heel erg gericht op het openen van de heupen. En ook daar heb je heel veel profijt van met het squatten.

Nog meer voordelen van een goede mobiliteit

Je kunt een mobiliteitstraining op elk moment van de dag doen, maar het heeft toch wel erg veel voordelen om het voor een training te doen. Onderstaande eerste drie punten laten vooral de voordelen zien van het doen van mobiliteitstraining voor een workout, de laatste twee punten zijn op elk moment dat je mobiliteitstraining doet van toepassing.

  • Door mobiliteitstraining voor de workout te doen bereid je jouw gewrichten en spieren voor op de daadwerkelijke training. Door het vergroten van jouw range of motion (ROM) zul je effectiever en efficiënter bewegen.
  • Een goede mobiliteit zorgt voor een betere lichaamshouding. Je spieren zijn minder stijf en het is makkelijker om bepaalde houdingen aan te nemen. Door een betere houding is de kans op blessures ook kleiner.
  • Doordat je spieren goed doorbloed zijn, is de kans op verzuring tijdens de training kleiner. Maar is de kans ook groot dat je na de training minder spierpijn ervaart. Mobiliteitstraining verbetert herstel en de kans op verlate spierpijn is aanzienlijk minder.
  • Iedereen heeft last van ‘verklevingen’ in zijn lichaam, ook wel knopen. Hoe meer jij jouw lichaam belast, hoe meer last je hier van hebt. Mobiliteitsoefeningen waarbij je lang een positie vasthoudt (zoals Yin Yoga) of rollen op trigger points met een foamroller of lacrosse bal zorgen ervoor dat deze verklevingen minder worden.
  • Je moet je er even aan over geven, maar mobiliteitstraining zorgt ook voor een stuk ontspanning. Je bent bezig met je ademhaling en het focussen op je zelf. Dit geeft rust en zorgt voor stress release.

mobiliteit voor betere prestaties

Hoe train ik mijn mobiliteit

Begin januari heb ik een checklist gedeeld om het nieuwe jaar goed te beginnen. Iedere dag minimaal 15 minuten mobiliteitstraining is hier ook onderdeel veel. Naar aanleiding van deze post kreeg ik hier wat vragen over hoe ik dit doe. Ik ga ongeveer 1x per week naar yin yoga en maak daarnaast gebruik van ROMWOD. Dit is een afkorting van range of mobility workout of the day. Je kunt het dagelijkse programma volgen, of zelf een workout uitzoeken. Zelf doe ik eigenlijk altijd de training van diezelfde dag. Dit zijn video’s van zo’n 20 minuten die makkelijk te volgen zijn. Eigenlijk heb je alleen een matje nodig en dan kun je het ook thuis doen. Daarnaast komen er elke week lange trainingen online die variëren van 45 tot 60 minuten. Ideaal dus om ook 1x per week thuis te doen. Je kunt 7 dagen een proefabonnement nemen en daarna een betaald abonnement van volgens mij €12 per kwartaal. Ik laat het afschrijven van mijn creditcard dus merk het eigenlijk niet eens. Ik vind het in ieder geval echt een aanrader om te proberen!

Bronnen: RX guide, Boxrox

Leave a Comment