HealthRun

Minder spierpijn door meer trainen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 6 maart 2016 0 comments
Minder spierpijn door meer trainen

Wanneer je een lange tijd niet hebt getraind of een nieuwe training gaat doen, is de kans erg groot dat je spierpijn krijgt. Echter, als je een paar dagen later weer gaat, zul je zien dat diezelfde training minder spierpijn oplevert. Al jaren wordt er onderzoek gedaan om een verklaring hiervoor te vinden, maar tot op heden was het onduidelijk hoe dit komt. Onlangs gepubliceerd onderzoek van Brigham Young University (BYU) laat nieuwe inzichten zien, waaruit blijkt dat de verminderde spierpijn komt door aanwezige T-cellen in ons immuunsysteem.

Immuunsysteem & T-cellen

Klein stapje terug; het immuunsysteem speelt een rol in de manier waarop de spier herstelt en zorgt voor vermindering van spierpijn. T-cellen zijn afweercellen in ons immuunsysteem die helpen om ontstekingen te voorkomen. Het onderzoek van BYU presenteert nu resultaten waaruit blijkt dat T-cellen ook een positieve werking hebben op beschadigde spieren door sporten. Een training zorgt op deze manier niet alleen voor sterkere spieren, maar ook voor een beter immuunsysteem die spierpijn beter kan tegengaan.

Elke dag spierpijn

Voor het onderzoek deden 7 mannen en 7 vrouwen 28 dagen lang elke dag zware krachttraining voor de benen welke voor hevige spierpijn zorgde. Zowel voor als na de training werd het spierweefsel van de testpersonen onderzocht. Na de tweede training lieten de resultaten zien dat er meer witte bloedcellen en ook T-cellen in het lichaam aanwezig waren.

De aanwezigheid van de T-cellen suggereert dat het immuunsysteem sneller in werking treedt wanneer je voor de tweede keer gaat trainen en dat spierpijn sneller herstelt. Het lijkt er dus op dat de spier reageert op de training net zoals het immuunsysteem dat doet tegen antigenen, bacteriën of virussen.

Wat wel een verrassende uitkomst van het onderzoek is dat de ontsteking na de tweede training juist groter was dan na de eerste training terwijl er jarenlang werd gedacht dat de ontsteking minder werd na de tweede training omdat er ook sprake is van minder spierpijn. In plaats daarvan laat de verhoogde ontstekingsreactie zien dat het niet persé van invloed hoeft te zijn op extra spierpijn. “Veel mensen denken dat een ontsteking een slechte zaak is. Maar de resultaten van het onderzoek laten zien dat een gezond lichaam in staat is om zichzelf te genezen,” aldus Robert Hyldahl, één van de onderzoekers. Een ibuprofen of paracetamol nemen tegen de spierpijn heeft niet zoveel zin volgens Hyldahl. De ontsteking is namelijk niet de veroorzaker van de pijn, omdat de onderzoekers zien dat de spierpijn afneemt, terwijl de ontsteking groter wordt.

Meer trainen dus! 

Wil je niet meer na elke training spierpijn? Zorg dan dat je regelmatig gaat trainen, een advies zou zijn om minimaal 2 à 3 keer per week te trainen. Op deze wijze zul je minder spierpijn ervaren, maar ook sneller resultaat boeken in de vorm van kracht en/of snelheid. Let er wel op dat je ook je rustdagen houdt, want ondanks dat meer trainen zorgt voor minder spierpijn is rust ook heel belangrijk!

Lees ook:
Rust is ook training
Waarom actief herstel?
Belang van herstellen na een training
Wat is supercompensatie?

Bronnen: RunnerswebBrigham Young University & Livestrong (hoofdfoto)

Leave a Comment