EatNieuws

Minder calorieën eten, hoe doe je dat?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 2 november 2016 2 Comments
minder calorieën eten

Van de week kreeg ik een mailtje van een lezeres: wegens rugklachten kon ze momenteel niet sporten, maar ze wilde toch ook nog wat afvallen door gezonde voeding. Haar vraag was dan ook of de recepten op Eat.Run.Love. bedoeld zijn voor mensen die intensief sporten. Nee helemaal niet juist! Ook wanneer je niet intensief sport, kun je genieten van mijn recepten. Maar het is dan wel een goed idee iets beter op je voedsel inname gedurende een dag te letten.

Hoeveel calorieën eet je op een dag? 

Heb jij enig idee hoeveel calorieën je op een dag eet? Zo niet, dan is het heel interessant om dat eens bij te gaan houden. Dit geeft je namelijk veel inzicht in wat je allemaal binnenkrijgt op een dag en in welke verhouding. Je kunt hiervoor heel makkelijk een app gebruiken: Mijn Eetmeter of My Fitnesspal zijn hele bekende apps die fijn werken. Ik krijg regelmatig de vraag hoeveel ik nu precies eet op een dag; ik vind het lastig om daar antwoord op te geven omdat voor iedereen iets anders goed werkt en iedereen een ander doel heeft. Mijn doel is op gewicht blijven, maar wel spiermassa kweken en strakker worden. Ik eet daarom op trainingsdagen zo’n 2100 calorieën en op niet-trainingsdagen of dagen dat ik heel licht train zo rond de 1800 à 1900 calorieën.

Gemiddeld genomen wordt er voor vrouwen die een actief leven leiden 2000 calorieën per dag geadviseerd. Sport of beweeg jij heel weinig dan is dit echt te veel en kun je beter rond 1700 calorieën gaan zitten. Maar kun je niet sporten door omstandigheden en wil je toch wat afvallen dan ga je al snel rond de 1500 calorieën zitten. Ik weet dat er heel veel mensen zijn die nog minder eten, maar dat vind ik zelf niet verstandig. Nogmaals ik ben geen diëtiste, wil je dus echt weten wat voor jou perfect is dan zou ik aanraden eens met een diëtiste te praten. Word je sowieso veel wijzer van!

Minder calorieën eten, hoe doe je dat?

Allereerst is het heel belangrijk om te realiseren hoeveel calorieën er in welke producten zitten. Heb je daar geen idee van dan moet je je daar echt in gaan verdiepen. Een banaan, druiven en mango hebben bijvoorbeeld veel meer calorieën dan blauwe bessen, aardbeien en passievrucht. In deze blog heb ik een overzicht gemaakt van aantal calorieën per 100 gram fruit. Daarnaast zijn salade toppings zoals noten, avocado en kaas ook caloriebommetjes. Vaak is een boterham met mager beleg nog een betere keuze dan een salade in dit specifieke geval.

En Griekse yoghurt is misschien wel lekkerder dan magere kwark, maar het heeft ook twee keer zoveel calorieën. Overigens wen je ook aan smaken. Ik vond magere kwark nooit lekker, dus ik begon met extra honing, maar nu eet ik het zo op. Oh en wat dacht je van die “healthy” snickers? Healthy omdat ze geen bewerkte producten bevatten, maar niet healthy als je kijkt naar de voedingswaarden. Geniet jij van een blikje cola? Vooral blijven doen, maar realiseer je wel dat deze al 139 calorieën bevat!

Nu lijkt het net alsof ik een hele wijze les lees, maar ik verbaas me regelmatig over het feit dat mensen denken dat ze echt gezond eten ondertussen geen idee hebben wat ze eten. En daar draait het uiteindelijk wel om: de juiste balans van calorieën, maar ook voedingswaarden. Het heeft helemaal geen zin om helemaal door te slaan in “gezonde” vetten eten, want grote kans dat je dan binnen no-time een paar kilootjes zwaarder bent als je verder niks verandert.

minder calorieën eten

Een paar ideetjes om minder calorieën te eten

Bij alle recepten die ik plaats, geef ik ook de voedingswaarden weer. Dat doe ik omdat ik zelf graag wil weten wat ik eet, maar ook om een houvast te hebben. Soms denk ik namelijk dat iets niet heel veel calorieën bevat en dan vergis ik me daar toch lelijk in. Zelf speel ik daar dus ook mee, op dagen dat ik niet train, eet ik andere gerechten dan op dagen dat ik wel train. Weet ik dat ik niet ga sporten vandaag, dan start ik altijd met een mager ontbijtje. Als tussendoortje eet ik geen bananenbrood maar een stukje fruit of een bakje cherrytomaatjes. En ’s avonds neem ik gewoon wat minder vlees en pasta, en meer groenten.

Eén van mijn favo ontbijtjes is granola. Dit is mijn all time favorite: granola met pecannoten en blauwe bessen. Maar inmiddels maak ik hem allang niet meer zoals hij op de blog staat. De pecannoten laat ik weg en deze 100 gram heb ik toegevoegd door extra havervlokken, krenten en pompoenpitten toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat een portie van 50 gram daalt in aantal calorieën naar 212 per portie, maar ook dat er minder vet in zit.

Op het moment dat ik ga sporten neem ik rustig een banaan bij het ontbijt, maar als ik weet dat ik dat niet ga doen, sla ik die altijd over! Havermout ontbijtjes zijn over het algemeen redelijk mager, daar verbaas ik me altijd over. Je moet hem alleen wel vrij simpel houden zoals deze met peer en cranberries. Dus geen banaan, noten, kokos of andere ‘vreemde’ superfoods toevoegen, maar op smaak brengen met extra kaneel en wat vanille. Een andere optie is een smoothie maken met lekker veel kwark, rood fruit en eventueel wat havermout.

Als lunch ben ik een beetje afgestapt van de salades met veel “nutteloze” toppings. Een salade met couscous, lekker gekruide kip, sla en tomaatjes vult eigenlijk net zo goed en is veel magerder. Ook vind ik kikkererwten, zoete aardappel, pompoen en linzen echt top basis ingrediënten om een salade mee op te bouwen. En ik ben een echte brood eter, niks mis mee als je het aan mij vraagt. Gewoon één keer per dag brood eten word je echt niet slechter van. Heerlijk met een kom (groenten)soep – vaak rond de 50 calorieën als je hem simpel houdt met alleen courgette, zoals deze. Op de volkoren (!) boterham doe ik kipfilet met een beetje pesto, hummus, geitenkaas of andere groentespreads.

Zo kan ik nog wel even doorgaan! Ik hoop dat ik jullie met deze blog inspiratie en houvast heb gegeven om anders te kijken naar je eten en goed te beseffen wat je eet. Mochten jullie vragen hebben of tips willen, laat het vooral weten dan kan ik een vervolg artikel schrijven!

image_print

2 Comments

Angela 7 december 2016 at 15:56

Wat een fijne blogpost! Het meeste wist ik wel, maar ik vind het fijn dat alles nog eens op een andere manier herhaald wordt. Inspiratievol! 💪

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 7 december 2016 at 17:16

Leuk om te horen, dank je wel Angela!

Reply

Leave a Comment