InspiratieLove

Manon’s runner’s high in 2015

posted by Manon 4 januari 2016 1 Comment
manon profiel

Bijna vier maanden heb ik me voorbereid op mijn tweede marathon, of eigenlijk derde maar de tweede om te finishen, de Valencia Marathon. Drie keer per week hardlopen: lange rustige duurlopen en korte intervals, en om blessures te voorkomen voor het eerst ook twee keer per week krachttraining met Wijnand, Personal Trainer bij Evolve.

Super heftig, af en toe wist ik niet of ik het eind van de training zou halen en vele middagen lag ik als een zielig hoopje mens op de bank. Maar het gaf ook zeker voldoening. Tijdens de intensieve trainingen leer je jezelf kennen. Ik heb mezelf verrast, mijn sportieve grenzen verkend en doorgezet wanneer ik dacht niet meer te kunnen. Dit heeft me ook zeker geholpen in de laatste kilometers van mijn marathon.

Ondanks het feit dat ik niet mijn doel heb bereikt om te finishen onder 3.30u ben ik gefinisht (blessure vrij) en trots! Een gevoel dat ik niet vaak voel. Maar ik weet dat ik alles gegeven heb, en het parcours, de stad, de mensen maakten het zo’n geweldige en onvergetelijke ervaring. Een echte aanrader als je op zoek bent naar een leuke en snelle najaarsmarathon (of 10K). Je finisht op een soort catwalk over het water in het park ‘Ciutat de les Arts i les Ciències’ tussen de indrukwekkende architectuur van Calatrava.

manon

De week na de marathon moesten mijn benen natuurlijk herstellen. Waarschijnlijk door de krachttraining die ik vooraf had gedaan, verliep het herstel sneller dan voorheen. Diezelfde week liep ik nog een kleine herstelronde van 5km, al voelde ik die nog wel in de benen. Het weekend na de marathon zat ik alweer in het vliegtuig naar Sydney voor mijn werk bij Rituals Cosmetics en net als altijd wanneer ik een nieuwe stad bezoek, moest ik er gelopen hebben. Dus ook deze keer, inclusief jetlag en spierpijn. Mijn werkschema zat ook aardig vol dus dat maakte het er niet makkelijker op.

In Sydney gelopen te hebben en dat te kunnen posten op Instagram was net de motivatie die ik nodig had om toch m’n wekker te zetten om 6uur ’s ochtends, de trein te pakken naar het centrum en te lopen in The Royal Botanic Gardens park en m’n cliché toeristenfoto te maken van het Opera House. Soms moet je wat moeite doen om te krijgen wat je wilt; zoals een langzame 6km run bijvoorbeeld. Wanneer ik m’n sightseeing loopje doe maakt me het tempo niet uit, misschien de reden waarom ik er zo van geniet, en stop ik wanneer ik wil om foto’s te maken. Dus over deze 6km heb ik dan ook ongeveer 45min gedaan. Helaas niet het best voor m’n Nike+ gemiddelde.

manon runs

Post-marathon en volledig hersteld kon ik na een aantal weken weer volle bak aan de slag. Dus dat deed ik natuurlijk direct! Ok, misschien niet echt, maar ik blijf in beweging. Hardlopen blijf ik altijd wel doen, maar even iets minder intensief. Nu ik weer wat meer tijd overhoud, vind ik ik het leuk om ook eens wat anders te doen, zoals klimmen. Afwisseling is goed zijn voor de (workout) motivatie heb ik gemerkt.

Mijn eerstvolgende hardloopdoel is de Halve van Egmond op 10 januari. Het zal geen nieuw PR worden dus ik ga er maar gewoon van genieten. Ondertussen plan ik m’n volgende marathon voor de tweede helft van dit jaar. Ik moet toch onder die 3.30 komen…

Manon – fanatiek hardloopster, werkzaam bij Rituals Cosmetics, model voor Nederlandse hardloopmagazines – gaat ons vanaf nu maandelijks op de hoogte houden van haar hardloopavonturen. Hoe gaat het met het trainen voor haar volgende doel, hoe gaat ze om met sporten in het buitenland (haar trainingen in het buitenland leveren de mooiste foto’s op) en welke struggles heeft ze mee te maken. Mocht je vragen hebben voor Manon, laat het weten in de reacties! Lees Manon’s uitgebreide biografie incl. favo training, afstand, hotspots en meer hier.

image_print

1 Comment

Effectief trainen aan de hand van je VO2max - Eat.Run.Love. 7 juli 2016 at 23:30

[…] gaat meestal niet op. Vorig jaar heb ik met een hartslag van gemiddeld 180 slagen per minuut de Marathon van Valencia gelopen. Dit is vrij hoog wat waarschijnlijk mede door de hoge temperatuur kwam. De marathon kun je […]

Reply

Leave a Comment