RunYoga

Met de benen omhoog

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 6 mei 2018 0 comments
Met de benen omhoog

Even lekker met de benen omhoog. Een uitspraak die je waarschijnlijk regelmatig gebruikt als je ’s avonds uit werk komt en op de bank neer ploft. Maar wist je dat letterlijk met je benen omhoog gaan liggen ook ergens goed voor is? Het is een bekende – en hele makkelijke – yogahouding. De officiële benaming is  Viparita Karani. Viparita betekent omgekeerd en dat is ook wat deze yogahouding is; omgekeerd oftewel een inversie. Bij inversies zijn de voeten boven je hoofd waardoor de zwaartekracht zich verplaatst van de voeten naar het hoofd.

Na een werkdag of na een training

Eigenlijk is met de benen omhoog altijd goed, zowel na een lange dag werken als na een training.  Vaak zijn je voeten en benen dan wat opgezet en heb je een zwelling in je benen of voeten. Door met je benen omhoog te liggen nemen deze zwellingen sneller af. Inversies hebben daarnaast een positief effect op de bloedsomloop en het zenuwstelsel. Je hartslag, bloeddruk en spierspanning daalt. Ook wordt de spijsvertering gestimuleerd en vindt er herstel en opbouw plaats in je lichaam. Na het hardlopen of fietsen is het heerlijk om even op deze manier te gaan liggen omdat het zorgt voor een verbeterde afvoer van de afvalstoffen, de hamstrings rekt en het onderlichaam ontspant.

Lekker voor moeie benen

Ok, waarschijnlijk als je dit voor het eerst doet vind je het niet zo heel erg comfortabel. Ik in ieder geval niet, maar dat komt denk ik omdat ik de meest korte hamstrings van iedereen heb. Maar met je benen omhoog tegen de muur zorgt ervoor dat de spanning van je voeten, benen en zelfs heupen snel minder wordt. Wanneer je een tijdje in deze houding blijft liggen zul je merken dat vermoeide benen weer als herboren voelen als je uit deze houding komt.

Het is kalmerend

Viparita Karani is echt bedoeld als een ontspannende houding. Wanneer je de houding combineer met een rustige en diepe ademhaling zul je merken dat je snel ontspant. Wanneer je dit frequenter gaat doen en de houding ook voor langere tijd aanhoudt zul je merken dat je je energieker gaat voelen en het ook makkelijker vindt om rustig te worden en te blijven.

Heb jij er wel eens aan gedacht om deze simpele oefening te doen of doe je hem al wel eens? 

Leave a Comment