EatProduct & Powerfood Info

Meer over superfood Quinoa

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 3 januari 2014 2 Comments
DSC_0107_bewerkt
Misschien is het een hype, maar ineens lijkt het alsof je overal Quinoa (spreek uit als Kienwa) ziet. Al een tijdje hoor ik steeds meer mensen om me heen die koken met Quinoa. Ik heb het zelf ook wel eens gegeten, maar vind de smaak niet zo bijzonder dus het verdween al snel weer uit het keukenkastje. Aangezien het als een echte superfood wordt beschouwd, ben ik er toch weer ingedoken en zo kwam ik terecht op de website van het Nederlandse Nature Crops. Zij bieden een uitgebreide lijn van Quinoaproducten aan, van meel tot zaden tot repen. 
Maar wat is Quinoa nu precies? Om te beginnen is het een pseudograan, dit betekent dat het geen echt graan is, maar een zaad die op dezelfde manier als graan gebruikt kan worden. Het behoort tot de categorie superfoods omdat het uitzonderlijk hoge voedingswaarden bevat. Het is rijk aan kwalitatief hoogwaardige eiwitten, aan voedingsvezels, aan meervoudig onverzadigde vetten en aan vitaminen en mineralen. Daarbij heeft het een laag glycemische index. Ook is het 100% biologisch en glutenvrij. 
In onderstaande grafiekjes zie je goed de eiwitten, voedingsvezels en glycemische index ten opzichte van andere producten (pasta, rijst, aardappelen). 
Terug naar de producten van Nature Crops, ik bestelde een proefpakket met daarin zowel de Quinoaproducten om mee te koken als de repen. Ik ontving dus voorgekookte Quinoa, gepofte Quinoa en Quinoa zaden, vlokken en meel. 

Voorgekookte Quinoa is ideaal als je weinig tijd hebt, kokend water erover, paar minuten wachten en het is klaar (net zoals couscous). De zaden gebruik je juist als je wat meer tijd hebt, deze nemen veel water op en lijken dus meer op risotto en rijst. Maar je kunt ze ook roosteren wat weer erg lekker is met bijvoorbeeld yoghurt en honing. 
De gepofte Quinoa gebruik je als topping, bijv. over yoghurt of salades. Dat eerste heb ik al gedaan en was erg lekker! In plaats van havermout, kun je de Quinoa vlokken gebruiken om pap te maken. Dit ga ik zeker een keer doen. Maar je kunt de vlokken ook gebruiken om vlees of vis te paneren. Lijkt mij eigenlijk ook wel lekker. 
En als laatste ontving ik Quinoa meel, ik wil dit gebruiken in een cake of taart ter vervanging van bloem.  
Meestal eet ik 2x per dag een tussendoortje, rond 10.00 en rond 15.30. De Nature Crops repen zijn daar perfect voor, op basis van Quinoa, maar aangevuld met diverse ingrediΓ«nten (glutenvrij en natuurlijke suikers). Ik maak vaak zelf tussendoortjes die ik meeneem in folie of een bakje, maar ik vind het ook altijd erg handig om een voorverpakte reep in mijn tas te hebben zitten voor eventuele ‘noodgevallen'(lees; geen tijd om te lunchen, zelf tussendoortjes klaar te maken of hele dag onderweg). 
Er zijn vier soorten: Amandelen en Sesamzaad, Amandelen en Pure Chocolade, Aardbei en Yoghurt, Pruimen. De reep met Amandelen en Pure Chocolade heb ik toen ik de doos ontving direct opgegeten (na het maken van de foto’s uiteraard). Ik was heel nieuwsgierig en ben een echte chocolate addict, dus deze moest als eerste de test doorstaan. En dat is gelukt, super smaakvol en ook lekker vullend! De rest van de repen liggen nog onaangeroerd in de kast, maar dat zal niet lang meer duren. 
De komende tijd ga ik aan de slag met recepten waar Quinoa in wordt verwerkt, deze ga ik ook proberen online te zetten. Mochten jullie tips hebben voor lekkere recepten dan zijn deze van harte welkom! 

Bron informatie en grafiekjes: www.naturecrops.nl

image_print

2 Comments

Mirne 4 januari 2014 at 21:53

Quinoa, dat wil ik binnenkort ook eens proberen. Leuk dat het zo veelzijdig is, dat wist ik eigenlijk niet eens.

Reply
Jessica 5 januari 2014 at 14:49

Ik wist ook niet dat het zo veelzijdig was! Heb er afgelopen week een aantal keer meer gekookt, en gaan zeker een paar recepten online komen dus houd de blog in de gaten :)

Reply

Leave a Comment