Hardlopen / TrailrunningRun

Meer hardloopblessures bij vrouwen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 29 december 2015 2 Comments
blessures hardlopen

De kans op een hardloopblessures is bijna drie keer zo groot als gemiddeld in de sport, alleen bij veldvoetbal heb je een nog grotere kans op een blessure. In 2014 waren er ruim 2 miljoen hardlopers in Nederland, waarvan naar schatting 710.000 te maken kregen met een blessure, zo blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL. Bijna een derde (220.000) moest medisch behandeld worden.

Kans op een hardloopblessure is groot

Per duizend uur hardlopen komen de resultaten volgens onderzoekers van VeiligheidNL neer op 6,1 blessures. Als je wekelijks keer een uur hardloopt, riskeer je grofweg één blessure per jaar. Een derde van alle blessures is een herhaling van een oude blessure. Knieblessures staat met 29% nog steeds op de eerste plaats. Andere blessures die veel voorkomen zijn blessures aan het onderbeen (incl. achillespees) en de enkel.

Beginnende lopers, die minder dan een jaar hardlopen, hebben een twee keer zo grote kans op een blessure dan de overige lopers. Onder fanatiekere lopers, die vaker aan wedstrijden deelnemen, is de kans om een blessure in wedstrijden op te lopen drie keer zo groot ten opzichte van het gevaar op trainingsblessures.

Over het algemeen hebben mannen meer blessures, maar de kans is bij vrouwen wel groter. Vooral vrouwen tussen de 20 en 34 jaar hebben een grote kans op een blessure bij hardlopen. Heup- en knieklachten en stressfracturen (incomplete botbreuken) komen vaker voor.

blessures hardlopen

Blessures voorkomen

Ruim de helft van de hardloopblessures ontstond in 2014 plotseling (60%). De overige veertig procent van de loopblessures ontstond geleidelijk en dat zijn blessures die gelukkig goed zijn te voorkomen. Heb jij af en toe pijntjes? Denk dan eens na over de volgende punten: zijn je schoenen nog steeds goed (houd er rekening mee dat je zo’n 1.000 km op één paar kunt lopen), doe een warming-up, bouw het rustig op en, ook niet geheel onbelangrijk, doe regelmatig spierversterkende oefeningen.

Lees ook:

image_print

2 Comments

Voorkom hardloop blessures - Eat.Run.Love. 15 maart 2016 at 07:00

[…] ook: – Meer hardloopblessures bij vrouwen – Psychologische factoren van blessures – Variatie in het hardlopen – […]

Reply
Marvin 29 december 2015 at 10:07

Ongelukje zit in een klein hoekje natuurlijk. Gelukkig ben ik maar weinig geblesseerd. Als ik iets heb dan komt het inderdaad door het voetballen, het hardlopen heeft me (nog) geen blessures gebracht :)

Reply

Leave a Comment