EatNieuws

Meer cravings als je moe bent

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 11 februari 2016 2 Comments
meer cravings als je moe bent

Is het je wel eens opgevallen dat wanneer je moe bent, je veel meer zin hebt om te eten? En dan heb ik het niet over een blaadje groen, maar over pasta, chocolade en een zak snoep. Ik heb dat wel, ik lijk wel een bodemloze put en stop alles in mijn mond wat los en vast zit. Om vervolgens nog veel moeier te worden. Slaap dus… Slaap is niet alleen belangrijk om goed te herstellen, maar ook om verstandige keuzes te maken met betrekking tot je eten. Maar hoe komt dat toch, dat je meer cravings als je moe bent?

Onderzoekers zeggen in wezen dat het neer komt op twee punten: het effect dat slapeloosheid heeft op je hormonen en op je brein. Er zijn twee hormonen die verantwoordelijk zijn voor de regulering van de eetlust: leptine en ghreline. Leptine staat ook wel bekend als “hongerhormoon”, en zorgt voor het verzadigde gevoel dat we na het eten krijgen. Hoe meer leptine er in het bloed circuleert, hoe meer verzadigd je je voelt. Ghreline stimuleert juist de voedselinname in tegenstelling tot leptine. Ghreline is een hormoon dat vooral wordt afgescheiden door de maagwand en de eetlust dus opwekt. (Bron: Wikipedia).

Wanneer je goed uitgerust bent, zijn deze twee hormonen in balans. Maar wanneer je korter dan 7 uur slaapt, daalt het aantal leptine en stijgt ghreline juist. En dit zorgt voor de signalen in de hersenen dat je trek hebt. Ook wanneer je een heel gezond gewicht hebt en gezond eet. Ken je dat gevoel dat je geen beslissingen kunt nemen omdat je trek hebt? Of dat je om het minste of geringste boos wordt omdat je trek hebt? Ghreline is dus de boosdoener!

Maar waarom dan geen gezonde salade?

Onderzoekers van UC Berkely scande de hersenen van 23 gezonde, jonge volwassenen met behulp van functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI) na het slapen, na een normale nachtrust en na een slapeloze nacht. Na het slaaptekort vonden de onderzoekers een verminderde activiteit in de frontale kwab van de hersenen, het deel van de hersenen die verantwoordelijk is voor impulsbeheersing, beoordelingsvermogen, probleemoplossingen en planning. Daarbij was er juist een verhoogde activiteit in de diepere hersencentra die verantwoordelijk zijn voor motivatie en wensen en reageren op beloningen. En dat zorgt ervoor dat je soms een keuze maakt die je anders niet zou maken. Dit verklaart ook waarom mensen die slaaptekort hebben, neigen naar overgewicht; ze grijpen veel sneller naar voedsel met een hoog aantal calorieën.

Keuze voor donuts en pizza

Tijdens het onderzoek kregen de deelnemers ook 80 food visuals te zien, gerankt van laag naar hoog in calorieën, en gezond en ongezond. De onderzoekers brachten in kaart waar de hersenen het meest op reageerden en rankten dit. Na afloop van het onderzoek kregen de deelnemers ook hetgeen het hoogste was gerankt. Van gezonde groenten en fruit tot aan burgers, pizza’s en donuts, het merendeel van de deelnemers ging toch voor één van de laatste voorbeelden.

Moraal van dit verhaal? De resultaten van het onderzoek wijzen uit dat wanneer je voldoende slaap krijgt – ruim 7 uur per nacht – het mogelijk is het gewicht goed op peil te houden en de juiste voedingskeuzes te maken. 

Lees ook:
Rust is ook training
Sporten die bijdragen aan een goede slaap
– Alles over koolhydraten
Wel of geen koolhydraten eten

image_print

2 Comments

Redenen waarom je moe bent - Eat.Run.Love. 24 maart 2017 at 07:00

[…] Lees ook: Waarom eet je meer koolhydraten als je moe bent […]

Reply
Signalen voor te weinig slaap - Eat.Run.Love. 24 april 2016 at 07:00

[…] aangeeft dat je genoeg hebt gegeten. De kans bestaat dus dat je jezelf overeet. Lees ook zeker even dit artikel terug wanneer je benieuwd bent hoe het precies […]

Reply

Leave a Comment