LovePersoonlijk

Marathon ambitie?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 27 oktober 2014 14 Comments
SONY DSC

Vandaag even geen fit diary. De reden? Ik heb deze week niks uitgevoerd. Ik was er al een beetje bang voor en heb het ook maar gewoon over me heen laten komen… Na de halve marathon van zondag ben ik nog erger verkouden geworden, kreeg ik spierpijn t/m donderdag (!! heeft alles te maken mijn fitheid van die dag !!) en had ik het super druk op werk. Allemaal redenen om het sporten even te laten voor wat het was. In het weekend ben ik wel lekker bezig geweest met een yogalesje en een high intensity bootcamp, maar die zijn niet de moeite waard om apart een blog aan te besteden.

Waar ik wel aandacht aan wil besteden? Aan mijn ambitie om een marathon te lopen. Of eigenlijk ambitie om hem niet te lopen. De laatste tijd vragen steeds meer mensen aan mij of ik niet wil trainen voor een marathon. Nee, dat wil ik niet. Ik zie om me heen steeds meer mensen die het wel doen, het is bijna een hype geworden die je niet mag missen (bij wijze van hèh). Ik laat deze trend even aan me voorbij gaan, waarom zou ik trainen voor een 4 uur lange wedstrijd terwijl ik het niet eens leuk vind? Veel mensen hebben het gevoel dat ze na een overwinning op henzelf weer een stapje verder moeten. Maar waarom zou dit altijd in afstand moeten en kan het niet gewoon in snelheid? Bovendien, een marathon lopen is helemaal niet zo gezond. Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat hardlopen gezond is tot een bepaalde hoogte. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er mensen die prima een hele marathon kunnen lopen zonder daar last van te hebben. Maar er zijn ook genoeg mensen die na het lopen van een marathon maanden de tijd nodig hebben om te herstellen. Laten we eerlijk zijn, 4 uur lopen is ook gewoon echt een aanslag op je lichaam. Een roofbouw die ik niet wil plegen omdat ik nog heel lang van mijn lichaam wil genieten.

Tijdens de halve marathon van zondag dacht ik ook weer aan het einde, waarom doe ik dit? Normaal gesproken denk ik na een wedstrijd gelijk alweer aan de volgende, maar nu had ik dat helemaal niet. De hele week heb ik last gehad van dat gevoel, mijn hele lichaam deed pijn tot en met donderdag. Ok, mijn verkoudheid heeft ook niet meegewerkt, maar toch. Ik ga het dus ook niet meer doen. Zeg nooit nooit, maar voor nu heb ik besloten om me te gaan focussen op 10km en daar sneller op te worden. Ik wil toe gaan werken naar een tijd rond de 45 minuten en dit combineren met high intensity trainingen om mijn kracht en uithoudingsvermogen nog verder te verbeteren. Op dit moment heb ik daar nog geen planning voor gemaakt, maar ik vind het een bevrijdend gevoel om niet meer verplicht lange afstanden te lopen.

Afgelopen vrijdag werd ik wel alweer in de verleiding gebracht; een aantal meiden uit de Girls Love 2 Run crew gaan de halve marathon lopen tijdens de CPC Den Haag op 8 maart. Zal ik dan toch? Je laat je toch makkelijker overhalen in een groep: als ik het niet doe hoor ik er dan niet meer bij? Maar nee, ik ga me niet laten verleiden en ik ga me met het kleine groepje meiden dat overblijft inschrijven voor de 10km. Wie weet wordt dat de 10km dat ik 45 minuten aantik. Daarnaast heb ik me al ingeschreven voor de 10km van Egmond aan Zee (januari) en van Schoorl (februari). Ik heb er onwijs veel zin in, lekker trainen op snelheid!

Overigens wil ik met bovenstaande blog geen negatieve sfeer oproepen! Iedereen die wel een marathon wil lopen, moet dat uiteraard voor zichzelf weten en ga ik ook niet veroordelen. Als je de droom hebt om een marathon te lopen en je weet dat je lichaam het aan kunt, dan moet je dat zeker doen! Maar denk er wel – net als ik – bewust over na waarom je het wel of niet zou willen doen!

Mocht je de ambitie hebben om een marathon te lopen dan ben ik uiteraard heel benieuwd naar jullie verhaal!

14 Comments

Hardloopschema voor beginners - Eat.Run.Love. 6 februari 2015 at 00:34

[…] het langzaam op. En met succes want inmiddels heb ik een paar halve marathons op mijn naam staan. Een tijdje geleden heb ik heel bewust besloten om me alleen te focussen op snelle 10 kilometers, omdat ik – om heel eerlijk te zijn – die lange trainingen enorm saai vind, houd van […]

Reply
Danielle 14 november 2014 at 13:11

Heel herkenbaar. In het begin wilde ik ook nooit langer dan 10k lopen. Vond het meer dan genoeg tot mijn moeder niet verder kwam dan de 28k en nu helemaal niet meer lang kan lopen door slijtage in haar knie. Zij heeft mij toch geinspireerd om verder dan de 10k te gaan (vraag niet hoe) en zie hier het resultaat vorig jaar mijn eerste halve gelopen en nu zou ik toch ooit een keer een hele willen lopen! Maar ik blijf erbij iedereen heeft zijn eigen afstand waar hij of zij zich prettig bij voelt… dat kan 5, 10, 16, 21 of 42 km zijn :)

Ik loop zelf dit jaar de halve van Egmond en de halve van Schoorl. Jij heel veel succes met de snelle 10km wedstrijdjes!

Reply
Ingrid 30 oktober 2014 at 17:55

Ik vind het juist een heel mooi stuk! In een tijd waar inderdaad iedereen maar denkt een marathon te moeten lopen, waar velen denken een blog te moeten beginnen, en je vooral vooruit moet, ben ik het juist helemaal met je eens om snelheid ook als een vooruitgang te zien! Ik start bij ons in de regio het nieuwe crossseizoen zondag. Mij doel, sneller 5km’s te lopen! Meid toi toi toi met je trainingen! Go for it!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 31 oktober 2014 at 09:42

Dank voor je leuke reactie! Gaaf crosstrainingen, waar doe je dat?!

Reply
Sebastiaan 28 oktober 2014 at 22:26

Goed stuk Jessica! Ik herken dit helemaal. Ben zelf geen duurloper en zie het ook niet zitten om voor een marathon te trainen maar het is toch wel een soort heilige afstand nietwaar? Iets wat je een keer in je leven gedaan moet hebben als hardloper maar ik ben er nog niet uit of dat ook in dit leven moet zijn. Sneller lopen is een heel mooi doel, daar focus ik me ook op. Keep up the good work!

Reply
Annemieke 28 oktober 2014 at 12:32

Herkenbaar, het lijkt er idd op dat het lopen van een marathon een soort hype wordt en de andere afstanden er niet meer toe doen. Onzin natuurlijk, een snelle 5km of 10km, of een HM; elke afstand is een prestatie. Als je het maar leuk vindt om voor te trainen. Ik heb vorig jaar wel het doel gesteld om een marathon te lopen, en ook gedaan, maar heb wel gemerkt dat je een marathon gewoon niet “zomaar” loopt. Dat kost echt veel training! Super leuk, maar je moet het alleen doen als je het ook écht wilt en niet omdat iedereen het doet. Mooie, eerlijke blog!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 28 oktober 2014 at 22:47

Dank je Annemieke! Het belangrijkste is idd dat je het leuk vindt om te lopen, dat vergeet ik zelf ook wel eens… Superknap dat je een marathon hebt gelopen, kun je die van je bucketlist afstrepen!

Reply
Amy 28 oktober 2014 at 11:09

Wat grappig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik heb dus precies hetzelfde ;) dit jaar voor het eerst een halve gelopen en ze vroegen me voor volgend jaar weer een halve te lopen,….. maar dit jaar wil ik me focussen op snelheid,…. wat jij wilt doen met de 10 kilometer wil ik eerst proberen met de 5 km,… en daarna bij de 10… mijn doel volgend jaar de 5 km in 25 minuten (Record staat nu op 27.52) :) Keep on going! En het gaat erom dat je er plezier in blijft hebben :)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 28 oktober 2014 at 22:48

Snel zijn op 5km is ook een heel mooi doel, dat moet je vast lukken!!

Reply
Eline 27 oktober 2014 at 21:25

Volgens mij is vooral het doelen stllen belangrijk en leuk. Jouw doel is een snelle 10 k, prima toch! 10 k in 45 minuten is ook echt top als je dat haalt!

Reply
Marieke 27 oktober 2014 at 09:58

Groot gelijk hoor Jess! Ik hoef ook niet zo nodig een marathon te lopen, vind een halve al ver genoeg! Wil graag een herkansing omdat die van A’dam niet ging zoals ik had gehoopt, maar eigenlijk vind ik 10 km ook de leukste afstand. Succes met trainen op snelheid, dat gaat jou sowieso lukken! X

Reply
Stacey 27 oktober 2014 at 09:44

Eindelijk, toevallig zat ik er gisteren aan te denken, je hoort er in de fitte blog wereld bijna niet meer bij als niet minimaal 1 keer per jaar een marathon loopt. Een marathon is niet het ultieme doel, het ultieme doel stel je zelf en bepaal je zelf.

Je moet dus een doel stellen waar jij je prettig bij voelt en die bij jou past en ik vind het alleen maar heel erg goed dat je je geen doel op laat leggen.

Succes met je trainingen en ik hoop dat je je snel weer fit voelt! En we doen snel een koffietje!

Reply
Saskia 27 oktober 2014 at 08:18

Wat goed dat je je niet gek hebt laten maken door het enthousiasme in de groep voor de halve van de CPC en bij je eigen doel blijft! Heb zelf ook altijd het dillema, snelheid (vind de trainingen daarvoor het leukst) of toch afstand. Zelf voor komend jaar gekozen voor extreme afstand (hele triathlon) maar zou me niets verbazen als het jaar daarop voor de afwisseling weer trainen wordt voor een snelle 10K. Hopelijk voel je je snel weer helemaal fit en kan je lekker aan de slag met een nieuw trainingsschema!

Reply
Jessica
Jessica 27 oktober 2014 at 08:41

Wauw, een hele triatlon, wat knap! Ik wil ook nog steeds een triatlon doen (mijn vorige viel in het water door een enkelblessure), maar dan wel een sprint… Zou ook een mooi doel voor volgend jaar kunnen zijn!

Reply

Leave a Comment