LovePersoonlijk

Na de marathon doe ik het rustig aan…

posted by Manon 6 juni 2016 0 comments
FullSizeRender

♦ Blog geschreven door Manon 

Ik had me voorgenomen na de Londen Marathon een maand rustig aan te doen. Zo’n marathon heeft impact en daar moet het lichaam van herstellen. Dit keer valt de spierpijn mee. De dag na de marathon lopen Hans en ik nog door Londen om wat te sightseeën. Een foto voor de Tower Bridge en een wijntje in Gordon’s Wine bar. De trappen van de Underground lopen we zelfs nog vooruit af (in plaats van achteruit wat je veel ziet de dag na een marathon). Misschien omdat ik rustig heb gelopen, de runners high van deze geweldige ervaring, het maakt ook niet uit. Ik voel me top. In de avond vliegen we weer terug naar Nederland. Die week loop ik niet. Althans, zaterdag trek ik mijn hardloopkleding alweer aan, maar dat is voor de fotoshoot van de Leiden Marathon. Ik denk dat ik die dag hooguit 1 kilometer daadwerkelijk heb gelopen. Ik merk wel dat de beentjes nog stijf aanvoelen. Gelukkig zie je daar op de foto’s niets van.

Leiden Marathon

Fotoshoot Leiden Marathon Outfit: New Balance

Fotoshoot Leiden Marathon Outfit: New Balance

De week erna loop ik op vrijdag weer m’n eerste rondje. De benen zijn zeker nog niet hersteld. Ze voelen erg stijf en bij 4 km houd ik het voor gezien… En dat is prima. In ieder geval Marcel – m’n vaste loopmaatje – weer gezien en bij gekletst. Aangezien het rondje echt te kort was om m’n hele marathon verhaal te doen, drinken we nog een cappuccino of twee in het Bosbaan café. Vrijdag en zondag zijn onze vaste loopdagen, dus zondag zien we elkaar weer voor een rondje door het bos. Een rustig rondje van ongeveer 10km.

De week erop is de kick off training voor de Amsterdam Marathon op mijn werk. Met ongeveer 170 collega’s van het Rituals hoofdkantoor gaan we meedoen aan de Amsterdam Marathon. Dit evenement heeft 3 afstanden; 8km, Halve Marathon en de hele Marathon, zodat iedereen op zijn eigen niveau mee kan doen. We worden hierin begeleid door Run2Forty2. Zij regelen alles voor de dag zelf en begeleiden ons op de weg ernaar toe. Zo ontvangt ieder een persoonlijk online trainingsschema’s en we trainen om de week met elkaar. Maandag is de eerste training van dit traject… Helaas kan ik daar vanwege werkverplichtingen niet bij zijn. Samen met mijn collega, die er ook niet bij kan zijn, besluiten we woensdag samen zelf een rondje te doen. Ik heb een mooi rondje uitgestippeld van ongeveer 7 á 8km. Uiteindelijk blijkt het 11km te zijn. Wees gewaarschuwd! Dit overkomt mij wel vaker. Achteraf blijkt dat dit de langste afstand is die mijn collega, Micheline, ooit gelopen heeft. De Nike app op haar telefoon feliciteert haar… Oeps, rustig aan beginnen is dit niet echt. Ik kan de begeleiding dus beter aan de mannen en dame van Run2Forty2 over laten.

Na het lopen ga ik nog de klimhal in. Het weekend ga ik rots klimmen in Duitsland en ik wil me nog een beetje voorbereiden. Ik neem dat weekend bewust m’n trail-schoenen niet mee om zo niet in de verleiding te komen te gaan lopen. Ik voel namelijk weer een klein pijntje. Het zou dom zijn om nu geblesseerd te raken. We klimmen twee volle dagen. Hardlopen was ik dus toch niet aan toegekomen.

Running Junkies Amsterdam

Running Junkies Amsterdam

Rots klimmen in Duitsland

Rots klimmen in Duitsland

De weken erna zit ik er weer helemaal in. Ik ga drie keer per week naar de sportschool om aan kracht te werken, zodat mijn lichaam straks sterk genoeg is om aan de intensiteit van het volgende marathonschema te kunnen voldoen. Daarnaast loop ik drie à vier keer per week hard. Mijn plan om een maand rustig aan te doen lijkt hiermee niet helemaal gelukt. Er zijn ook zoveel leuke dingen. Een dinsdagavond hardlopen en eten met mijn run crew de Running Junkies. All4Running had op Global Running Day een evenement georganiseerd met de trainers van Loopwijzer, die ik natuurlijk ook niet aan me voorbij kon laten gaan. En naast de loopevenementen was er nog SUP Yoga met Jessica en een 3 daagse Core workshop van Yoga Lab waar ik binnenkort meer over zal schrijven hier op de blog.

Nu merk ik dat ik wat vermoeid ben, dus doe ik het iets rustiger aan. Het is sowieso verstandig om rust in te plannen na elke paar weken intensief sporten. Dit wordt periodiseren genoemd. Bijvoorbeeld 3 weken progressief zwaarder, gevolgd door een rustigere week. In zo’n week train je wel, maar minder intensief, zodat het lichaam kan herstellen. Want alleen met voldoende rust kan het lichaam sterker worden. Zoals voor veel dingen geldt. Iets is en blijft vaak beter en leuker als het in de balans is; Training en herstel, een dieet, zelfs reizen is leuker wanneer je ook voldoende tijd thuis hebt. Ik ben hier nooit goed in geweest, maar door blessureleed ben ik mij er wel bewust van geworden dat de juiste balans belangrijk, of zelfs noodzakelijk, is. Of ik mij hier ook bewust van blijf tot de Marathon van Amsterdam..? Elke eerste maandag van de maand kan je mijn verslag weer lezen. Keep you posted!

image_print

Leave a Comment