HealthLove

Maak gebruik van je bioritme

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 16 april 2017 1 Comment
Maak gebruik van je bioritme

Bioritme, je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat is het nu precies en hoe kun je er optimaal gebruik van maken in het dagelijks leven? Met bioritme wordt ook wel je biologische klok bedoeld. Het is het ritme dat je lichaam aanhoudt wanneer het om het produceren van hormonen gaat; zo bepaalt je lichaam wanneer je moe wordt en ook wanneer het een impuls krijgt om wakker te worden. Jouw biologische klok beïnvloedt niet alleen je lichaam, maar ook je geest en je emoties. Je lichaam, geest en emoties hebben elk een eigen cyclus die bepaalt hoe je dagelijks functioneert. Door op een goede manier om te gaan met jouw bioritme, kun je het maximale uit jouw energielevels halen.

Bioritme bestaat uit drie ritmes

Jouw bioritme bestaat uit drie cycli; de fysieke, emotionele en intellectuele cyclus. Elke cyclus heeft een ander ritme, maar start op de dag van je geboorte. Vanaf dat moment bouw je op naar een actieve periode, die vervolgens afneemt tot onder de nullijn en daar terecht komt in een passieve fase. Je kunt je voorstellen dat je op hoogte- en dieptepunten die merkt aan jouw gesteldheid, hier kun je dan ook rekening mee houden.

maak gebruik van je bioritme

Fysieke ritme – 23 dagen

Zoals de omschrijving al doet vermoeden heeft het fysieke ritme te maken met jouw lichamelijke gesteldheid. In een actieve periode (boven de nul-lijn) is je conditie op zijn best, en zul je ook het beste presteren. Daar tegenover voel je je in de passieve periode lichamelijk wat minder fit. Alles kost dan misschien wat meer moeite dan het normaal gesproken kost.

Emotionele ritme – 28 dagen

In deze cyclus van 28 dagen gaat het over de beïnvloeding van het zenuwstelsel, van jouw gevoelens en humeur. Boven de nul-lijn bezit je meer zelfvertrouwen en ben je optimistischer. Ook heb je in deze periode vaak meer interesse in nieuwe dingen.

Intellectuele ritme – 33 dagen

Het intellectuele ritme heeft te maken met de geestelijke vermogens. Je kunt in de actieve periode bijvoorbeeld je beter concentreren en meer dingen opnemen.

Hoe kan je bioritme verstoord raken? 

Waarschijnlijk klinkt dit niet heel onlogisch in de oren, maar je bioritme kan verstoord raken door onregelmatige slaaptijden. Het allerbeste voorbeeld is natuurlijk een jetlag, je lichaam moet zo wennen aan andere tijden dat het helemaal in de war raakt. Overigens heeft niet iedereen hier evenveel last van, maar het kan behoorlijk vervelend zijn. Maar ook nachtdiensten of überhaupt onregelmatige slaaptijden kunnen je bioritme verstoren. De gevolgen zul je vrije snel ondervinden: je bent bijvoorbeeld ineens heel vroeg op de avond heel erg moe, of je bent ’s ochtends niet uit je bed te krijgen.

Probeer voor een regelmatig slaapritme te zorgen, dat zorgt voor veel meer energie en het is ook nog eens goed voor je herstel als je veel sport. Houd vast aan ongeveer 8 uur slaap per nacht en ga elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed. Je zult binnen een paar weken merken dat je veel uitgeruster bent en meer energie hebt.

Maak gebruik van je bioritme

En als je dan toch zo lekker bezig bent met jouw ideale slaapritme, maak dan ook nog eens optimaal gebruik van je bioritme door bepaalde activiteiten op de dag te plannen. Zo kun je conditietrainingen het beste in de ochtend plannen en kracht- en explosieve trainingen beter in de avond. Lichte cardio voor je ontbijt zorgt ervoor dat je meer vet verbrandt, helemaal als je daarvoor niet eet. Je lichaam spreekt dan namelijk je vetreserves aan waardoor je meer vet verbrandt. Daarnaast geeft het je lichaam eenb oost voor de rest van de dag.

Is afvallen geen prioriteit voor jou? Dan is het sowieso geen verkeerd idee om de trainingen naar de middag of avond te brengen. Je lichaam heeft een goede temperatuur gekregen en de spieren en gewrichten zijn flexibeler. Dit zorgt ervoor dat je meer kracht hebt, maar ook dat er minder kans is op een blessure.

image_print

1 Comment

Herken je honger - Eat.Run.Love. 16 juli 2017 at 11:00

[…] een reep chocolade te eten in plaats van deze even links te laten liggen. Ik schreef al eens over bioritme. Wij zijn er namelijk heel goed in om ons eigen bioritme te verstoren door het westerse leven. […]

Reply

Leave a Comment