EatFeiten & Fabels

Kantinevoer of –voeding?

posted by Kirsten - Salvedo Health Clinic 7 september 2016 0 comments
lunch op werk

♦ Blog geschreven door Kirsten 

Ongeveer de helft van werkend Nederland staat rond een uurtje of twaalf of half één in de rij voor de kantinelunch. Moet je zelf voor de lunch op werk betalen, dan valt de keuze bij veel mensen al snel op de traditionele boterham met een plakje kaas of vleeswaar. Heb je het geluk dat de baas de lunch subsidieert, dan kijk je al snel net iets verder dan je neus lang is. Staat er een soepje? Is de salade lekker vandaag? Of neem je dan toch eens een smoothie? Was er gisteren nog heerlijk bruinbrood, zie je vandaag dat het laatste sneetje voor je weg gepakt wordt. Daar sta je dan met je gezonde gedrag. En nu? Soms is de kantine vooral voer voor frustratie! Het lastige daarvan is dat jij het als werknemer (vaak) niet in de hand hebt wat er voor je klaar ligt. Welke keuzes maak je dan?

Variatie

Varieer met je beleg! Door te variëren maak je de lunch voor je lichaam vaak gezonder. Ik zeg bewust “vaak gezonder”, want kies dan niet voor de een warm snack, een gebakken ei of worst op brood. Varieer liever wel met jonge (geiten)kaas, magere vleeswaren (rosbief, kip, fricandeau) of doe een heel dun laagje yoghurt op brood en beleg vervolgens met salade.

Kies het liefst wel voor een volkorenboterham. Deze hoeft niet donker bruin te zijn, als het maar volkoren is. Het verse je-mag-het-zelf-snijden brood ziet er vaak heel gezond uit, maar schijn bedriegt. Als er geen volkorenbrood ligt, dan zijn (donker) meergranen-, maïs- en witbrood het allemaal net niet. Hoe vers het brood ook is.

lunch op werk

lunch op werk

Helder soepje of smoothie?

Is de lunch wat gevarieerder dan alleen brood en een paar bakjes rauwkost? Kies dan af en toe eens voor een kommetje soep. De beste keuze is een zelfgemaakte heldere soep, het liefst met een goede schep groente erin.  Kun je alleen kiezen voor een gebonden soep met bijvoorbeeld extra ‘cream on top’, dan zou ik de soep toch overslaan. Je krijgt dan voornamelijk vocht en vet binnen. Dat draagt niet veel bij aan een gezonde lunch.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor een smoothie of een verse jus d’orange. Kies liever voor een bekertje (karne)melk en een los stuk fruit of een bakje naturel yoghurt met stukjes fruit. Beide opties vullen een stuk beter en je krijgt meer vezels en vitamines binnen.

lunch op werk

lunch op werk

Mix en match

Ben je een traditionele eter en wil je het liefst elke dag hetzelfde? Dan kan het vervelend uitpakken als je net een half uurtje later bij de kleine bedrijfskantine aanschuift in de rij. Vaak zie je dan vooral mooie RVS kleurige schalen zonder inhoud. De kunst is om dan te gaan variëren en lekkere (gezonde) variaties te bedenken met dat wat er nog ligt. Is er geen volkorenbrood? Neem dan extra vezels door groente of sla op je boterham te leggen. Is er te weinig salade? Combineer dan het beetje sla met een extra boterham of geef er volume aan door wat meer peulvruchten, een plakje kip of kaas of vis toe te voegen aan de salade. Eventueel kun je ook een appel door je eigen salademix snijden. Op die manier zorg je voor voldoende variatie, vitaminen en gezonde vulling tijdens de lunch.

Gaat je dat, als traditionele eter, toch te ver? Dan is er altijd nog de optie om een minikoelkast op kantoor neer te zetten en zorgen voor je eigen bammetjes bij de lunch. Het voordeel is dat het een stuk goedkoper is dan de lunch op werk en daarnaast ook nog eens gecontroleerd gezond, aangezien je zelf de keuze maakt voor het brood, beleg, salade, etc. Ook helemaal niks mis mee.

Ben benieuwd hoe jullie lunch georganiseerd is en wat jullie dagelijks eten? Laat het weten in de comments!

Leave a Comment