Hardlopen / TrailrunningRun

Looptechniek deel III: kort grondcontact

posted by Nils - Loopwijzer 25 oktober 2016 0 comments
looptechniek kort grondcontact

♦ Blog geschreven door Nils 

Inmiddels weet je dat mijn stelling is dat hardlopen een technische sport is. Omdat ik meestal in de weer ben met mijn lopers is er weinig gelegenheid om zelf met hardlooptechniek bezig te zijn. Daar gebruik ik dan ook wedstrijden voor. Vorige weekend was de Amsterdam marathon en zodoende kon ik weer eens focussen tijdens het lopen, die focus lag dan ook op: techniek, techniek en techniek! Wat was het lekker! Ik liep naar een pr van 2:59 en deze marathon liep ik “met mijn armen” haha.

Toevallig (of niet) ging de vorige blog voor Eat.Run.Love over arminzet! Ook niet onbelangrijk zijn houding en cadans waar ik de serie mee begon. Vandaag de laatste in de serie basisvoorwaarden voor een goeie hardlooptechniek: kort grondcontact. Gelijk ook de lastigste om uit te leggen! Maar ga het toch doen.

Looptechniek: kort grondcontact

Als je korter de grond raakt ben je langer in de lucht. En in de lucht heb je minder weerstand dan aan de grond dus je wordt er sneller van. Lopers met een goede techniek zijn in staat om kort de grond te raken en van korter de grond raken krijg je een betere looptechniek.

Plaatsen vs landen

Wij lopers plaatsen onze voeten (liefst zo veel mogelijk onder ons lichaamszwaartepunt). Een vliegtuig landt. Je hoort het: tip, tik, tik vs sjok, sjok, sjoook. Hoe minder geluid je maakt tijdens het lopen hoe beter je techniek is en hoe korter je de grond zal raken.

Loop op hete kolen

Wat je kunt proberen is om je voor te stellen dat je over “hete kolen” loopt en je voeten niet wil branden. Dan ga je vanzelf de grond korter raken als het goed is. Blijf wel dicht bij je eigen stijl want als je bijvoorbeeld heel overdreven op je tenen gaat lopen is er weinig kans dat je kort grondcontact gaat toepassen in je trainingen.

Waar het om gaat is dat je vlak voor je voetplaatsing voorspanning oproept in je onderbeen. Met een stijve kuit en enkel. Zo krijg je een actieve voetplaatsing (tik) in plaats van van passief landen (plof). Zie je het voor je?

Pasfrequentie en kort grondcontact gaan goed samen

Als je tijdens je loopjes af en toe gaat spelen met techniekaccenten denk er dan aan dat pasfrequentie (hoog) en kort grondcontact heel goed samen gaan! Ik vind het een van de lekkerste ervaringen om me licht tikkend met een ritmische pas voort te bewegen!

Wil je hardlooptechniek oefenen?

Dat kun je heel goed in een groep doen! Daar besteden we veel aandacht aan looptechniek. Wil je een keer op de proef meedoen dan kan dat, we trainen in Amsterdam. Mail nils@loopwijzer.net onder vermelding van Eat.Run.Love. Er starten regelmatig cursussen en er is een doorlopend programma van de Wijze Lopersgroep (minimaal 1 uur kunnen lopen).

Gratis videotraining hardlooptechniek

Wil je zelf met je techniek aan de slag gaan zal je zeker wat hebben aan deze gratis videotraining hardlooptechniek! Voor mensen die liever niet in een groep lopen of niet in Amsterdam wonen heb ik 5 instructievideo’s met praktisch toepasbare tips ontwikkeld.

Zie ik je snel? Succes!

image_print

Leave a Comment