HealthLove

Welk lichaamstype heb jij?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 26 november 2016 6 Comments
lichaamstype

Onze lichaamsbouw is genetisch bepaald. Door aanpassingen te doen in je training en voeding kun je een hele hoop bewerkstelligen, maar uiteindelijk moet je het wel doen met jouw lichaam. Op social media heerst een soort ideaal beeld van slanke, afgetrainde meiden met zichtbare buikspieren. Al heb ik het idee dat deze trend een beetje afneemt, het is nog steeds erg makkelijk om je te laten beïnvloeden door social media. Heb jij een soort ideaalbeeld in je hoofd waar je naar toe wilt werken? Dan is het allereerst belangrijk om te bedenken en te weten wat voor lichaamstype jij hebt. Het heeft niet zo heel erg veel zin om je te vergelijken met iemand die een totaal andere bouw heeft, want dan zul je toch er nooit zoals diegene uit gaan zien.

Eén van de drie somatotypen

Psycholoog William Sheldon ontwikkelde in de jaren ’40 de theorie van somatotypen. Deze theorie beschrijft drie fundamentele menselijke lichaamstypes; de Ectomorf, Mesomorf en Endomorf. Elk lichaamstype heeft zijn eigen kenmerken waar je door training en voeding het maximale uit kunt halen. De meeste mensen zijn een combinatie van types maar één type domineert.

  • Ectomorf: Mensen met een ectomorf lichaamstype zijn van nature lang en slank gebouwd. Ze hebben een snelle stofwisseling, een laag vetpercentage en komen van nature moeilijk aan.
  • Mesomorf: Mesomorfen hebben over het algemeen brede schouders en een smalle taille. Het zijn mensen met een atletische bouw en kunnen zowel makkelijk afvallen als aankomen in gewicht.
  • Endomorf: Het laatste type is Endomorf. Kenmerken van dit lichaamstype zijn brede heupen en billen, smalle schouders, een langzame stofwisseling en hoog vetpercentage. Het vet zit vaak verspreid over het lichaam en je hebt de neiging om snel aan te komen.

Kun jij op basis van bovenstaande informatie inschatten welk lichaamstype je bent? Hieronder ga ik op elk lichaamstype dieper in.

Lichaamstype ectomorf

Ectomorfen zijn van nature typische duursporters (denk aan echt marathonlopers); een dunne en smalle lichaamsbouw. Ze hebben een laag vetpercentage en kunnen vaak eten wat ze willen zonder aan te komen. Voor dit type lichaamsbouw is het lastig om spiermassa te creëren. Wil niet zeggen dat het niet lukt, maar het zal langer duren en een gerichtere training nodig hebben. Herken jij jezelf in dit lichaamstype dan zul je merken dat duursporten jou vaak gemakkelijker af gaan. Je kunt prima krachttraining te doen, focus je dan op wat zwaardere gewichten, maar zorg ook voor voldoende rusttijd en eet voldoende calorieën om het energielevel hoog te houden.

Vanwege de hoge stofwisseling kunnen ectomorfen makkelijk wat meer eten. Let vooral goed op je eiwitinname (dit zorgt ook voor sterkere spieren) en eet veel complexe koolhydraten die moeilijk verteren. “Gezonde” vetten zoals noten, avocado en vette vis zijn ook zeer geschikt voor ectomorfen. Hier zit relatief veel vet en veel calorieën in.

Lichaamstype mesomorf

Heb je een atletische bouw en een normaal postuur dan heb je grote kans dat je mesomorf bent. Mesomorfen hebben over het algemeen geen moeite om vet te verliezen en spiermassa aan te komen. Wel moet dit type opletten met wat ze eten in combinatie met de hoeveelheid training. Train je minder of niet maar eet je hetzelfde dan is de kans heel groot dat je in gewicht aan komt. Wanneer je aankomt gaat het vet meestal rondom de buik zitten, hier gaat het ook als laatste weer weg. Als mesomorf kun je goed zijn in diverse sporten, een combinatie van kracht en cardio werkt vaak het beste. Let er wel op dat je voldoende rust pakt om groei en kracht te bevorderen.

Qua voeding doe je er goed aan te letten op je vetinname en weg te blijven van eenvoudige koolhydraten omdat vetophoping makkelijk plaatsvindt. Eet voldoende eiwitten en complexe koolhydraten. Verspreid je maaltijden goed over de dag zodat de stofwisseling op gang blijft en je hongergevoelens voor blijft. Wil je graag een wat lager vetpercentage? Creëer dan een calorietekort van zo’n 200 calorieën per dag, hierdoor verlies je weinig spiermassa, maar droogt je vet wel langzaam op.

Lichaamstype endomorf

Het derde lichaamstype is de endomorf, dit zijn meestal mensen met een zacht rond lichaam. Ze hebben moeite met het verliezen van gewicht en vetmassa kwijtraken gaat vaak moeizaam maar er wordt wel snel spiermassa opgebouwd. Dit type mensen is fysiek gezien heel sterk; zware krachttraining in combinatie met cardio past heel goed. Ook is het extra belangrijk om er op te letten dat je voldoende lichaamsbeweging hebt.

Endomorfen doen er goed aan veel gezonde vetten en eiwitten te eten en koolhydraten zoveel mogelijk te laten staan. Deze zorgen er namelijk voor dat de bloedsuikerspiegel gaat stijgen. Om deze weer te stabiliseren maakt het lichaam insuline aan, endomorfen zijn niet zo gevoelig voor insuline waardoor de kans groot is dat de glucose wordt opgeslagen als vet. Na een training staan spiercellen open en kan je lichaam koolhydraten wel goed opnemen. Zorg er uiteraard wel voor dat je koolhydraten in de vorm van groenten (en fruit met mate) eet.

6 Comments

Meer spierpijn dan een ander - Eat.Run.Love. 5 mei 2017 at 06:30

[…] Lees ook: Welk lichaamstype heb jij? […]

Reply
Lichaamstype trainen - Eat.Run.Love. 10 februari 2017 at 06:30

[…] Lees meer: Welk lichaamstype heb jij? […]

Reply
De ideale macro's - Eat.Run.Love. 22 december 2016 at 06:30

[…] Lees ook: Welk lichaamstype heb jij? […]

Reply
Spiervezels: type 1 of type 2? - Eat.Run.Love. 6 december 2016 at 06:30

[…] Lees ook: Welk lichaamstype heb jij? […]

Reply
Angela 1 december 2016 at 17:25

Hier ook duidelijk een endomorph. Ik weet niet of ik er zo blij mee moet zijn…

Reply
Marvin | Voeding-en-fitness.nl 27 november 2016 at 09:28

Overduidelijk een endomorph. Vet verliezen gaat moeilijk en langzaam, maar spiermassa opbouwen gaat dan wel weer redelijk makkelijk…

Reply

Leave a Comment