EatNieuws

Lekkere trek gedurende de dag

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 3 december 2017 0 comments
Lekkere trek gedurende de dag

Bij ons op kantoor staat er altijd wel iets om te snaaien. ’s Ochtends kan ik me altijd goed inhouden (heb ook de regel met mezelf dat ik voor de lunch niet mag snoepen), maar zodra het dan een uurtje of 3 is, wordt het toch wel lastig. Ik krijg zin in lekkere dingen en als ik dan begin met snoepen is het hek van de dam. Waar de meeste mensen vaak ’s avonds lekkere trek hebben, heb ik daar vooral ’s middags mee te maken. Wij eten ’s avonds vaak laat, waardoor ik daarna niet zo’n behoefte meer heb aan lekkere dingen. Maar die lekkere trek gedurende dag, hoe houd je die zoveel mogelijk onder controle?

Hydrateren

Genoeg water drinken is eigenlijk altijd belangrijk. Het zorgt ervoor dat je lichaam gehydrateerd blijft, maar ook je hersenen. Te weinig drinken zorgt voor een duf hoofd en kan zelfs voor hoofdpijn zorgen. Drink zoveel mogelijk water en (kruiden)thee. Probeer koffie, frisdrank en alcoholische dranken zoveel mogelijk te beperken.

Beweeg genoeg

Ook al sport je 6x per week, dan nog is het belangrijk om ook wanneer je op kantoor bent genoeg beweging te krijgen. 8 uur per dag stilzitten is voor niemand goed, ook niet als je daarnaast regelmatig sport. Daarnaast zorgt voldoende beweging minder voor een dip en ook voor minder cravings. Probeer bijvoorbeeld na de lunch een rondje te wandelen, of verplaats dit wandelingetje naar 3 uur als je dan lekkere trek krijgt. Een rondje wandelen zorgt ervoor dat als je terug komt je minder snel naar de snoeppot graait.

Lunch met minder koolhydraten

Veel koolhydraten tijdens de lunch kunnen ervoor zorgen dat je na de lunch die zogenaamde suikerdip kunt krijgen.Β  De bloedsuikerspiegel gaat schommelen en je krijgt cravings naar zoetigheid. Wanneer je ’s middags werk moet doen waarbij je goed moet nadenken, is het verstandig daar rekening mee te houden bij het eten. Zodra je je moet concentreren en vermoeid raakt, krijg je vaak zin in lekkere dingen.

Eet voldoende eiwitten

Eiwitten zorgen ervoor dat je meer verzadigd raakt en minder trek hebt in lekkere dingen. Zorg er dus voor dat je iedere maaltijd een flinke portie eiwitten eet (zo’n 20 gram). Probeer ook aan je tussendoortjes wat eiwitten toe te voegen. Bijvoorbeeld een cracker met HΓΌttenkΓ€se, 2 eitjes met rauwkost of een bakje kwark met wat fruit.

Doe een dutje

Nu is dit natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan als je aan het werk bent. Maar wanneer je moe bent, heb je ook meer zin in eten en dat zijn vaak geen gezonde dingen. Vermoeidheid heeft effect op je hormonen en op je brein, in dit artikel lees je er meer over! Zorg dus dat je ook voldoende slaapt gedurende de nacht, minimaal 7 uur is aanbevolen.

Heb jij nog andere tips om lekkere trek onder controle te houden?Β 

Leave a Comment