RunTriathlon

De laatste loodjes tot Barcelona

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 1 oktober 2017 4 Comments
De laatste loodjes

11 weken geleden begon ik met mijn trainingsschema voor Barcelona, 7 weken daarvoor begon ik al met opbouwen omdat op 9 juli de eerste sprint triathlon op het programma staat. Na 18 weken trainen kan ik wel zeggen dat ik klaar ben voor de triathlon Ên er ook een beetje klaar mee ben. Achteraf gezien ben ik denk ik net iets te vroeg gestart met het specifiek trainen voor de triathlon. Waar ik begon met tempoloopjes van 5km, duurlopen van 10km en fietsrondjes van 30km; zit ik nu op intervaltrainingen van een uur, duurlopen van 16km, fietsrondjes van 85km en koppeltrainingen die ongeveer 2 uur duren. En dan hebben we het nog niet eens over alle zwemtrainingen die ik heb gedaan.

Trainen voor een doel

Een doel vaststellen helpt om te presenteren. Toen ik me had ingeschreven voor Barcelona kon ik dan ook niet wachten om te beginnen met trainen. Ik heb nog nooit zo lang zo specifiek naar een doel toe getraind en heb in dat opzicht veel geleerd. Ik heb super veel zin in de triathlon zelf, maar mijn zin in alle trainingen is inmiddels een klein beetje weg. Er zaten behoorlijk wat lange duurtrainingen in mijn schema en hier heb ik me toch een beetje in vergist. Ze kosten tijd en ik vind ze een beetje saai. Maar ze zijn wel nodig omdat ik tijdens de triathlon waarschijnlijk ook zo’n 3 uur bezig ben. Daarbij mis ik het Crossfit stiekem toch ook behoorlijk. Gelukkig heb ik on the go een goede balans voor mezelf in gevonden door af en toe een training te skippen of hem op een iets andere manier in te vullen.

Toch heb ik mezelf echt enorme sprongen zien maken. Waar ik aan de start van mijn schema niet eens ÊÊn baan borstcrawl kon doen, kan ik nu 1500m borstcrawl (in het zwembad) zwemmen. 30km fietsen vond ik al best veel en inmiddels draai ik mijn hand voor 85km niet meer om die ik ook nog eens op een mooi tempo fiets. Tempotrainingen en intervaltrainingen hebben mij geholpen om sneller te worden. En dat vind ik tof. Tof om te zien dat je je lichaam zo kunt klaar stomen voor een race.

Klaar met trainen

Afgelopen vrijdag had ik mijn laatste zware training; een koppeltraining van 30km fietsen en 10km hardlopen. Ik moest een beetje puzzelen deze week wanneer ik hem zou doen. Hij stond gepland voor donderdag, maar ik had een drukke dag voor de boeg waardoor het na werk niet meer zou lukken (het wordt te vroeg donker en dat vind ik niet prettig op de fiets). Ik besloot dus om vrijdag wat later op werk te beginnen en vroeg te starten. Om 7.45 zat ik op de fiets. Met loodzware benen, want deze waren nog aan het slapen. Na ongeveer 15km waren mijn spieren goed opgewarmd en toen kon ik echt beginnen. De laatste 15km behoorlijk wind tegen, maar ik ging als een speer. De overgang ging verrassend soepel en het hardlopen heerlijk. Binnen twee uur was ik terug; fietsen deed ik in 1.07 (met stoplichten, wind tegen en spieren die nog niet warm waren) en het hardlopen deed ik in 51 minuten. Yes, ik ben er klaar voor en heb er zin in!

De laatste loodjes

Doe je wel rustig aan?

Van veel mensen krijg ik goed bedoelde adviezen; doe je wel rustig aan, moet je niet stoppen met trainen, neem je wel genoeg rust, slaap je wel goed. Allemaal heel lief bedoeld en ik waardeer het dat iedereen met me mee leeft, maar ik ken mijn eigen lichaam heel goed. De afgelopen weken waren hectisch. Het zware en vooral vele trainen ging me een beetje opbreken in combinatie met de veeleisende baan die ik heb. Ik moest even een stapje terug doen; meer slapen, meer ontspannen en vooral aan mezelf denken. Dat is ook de reden dat er de afgelopen tijd wat minder blogjes online zijn verschenen. Ook voel ik de laatste twee weken wat pijntjes in mijn kuit, een signaal wat ik niet wil negeren en waarom ik dus ook heb besloten wat trainingen over te slaan.

De laatste week

Over precies een week kom ik bijna de finish over! Komende week staat in het teken van taperen, dat betekent dat de trainingsintensiteit nog verder omlaag gaat waardoor ik me lichamelijk goed kan voorbereiden op de race. Op maandag heb ik een sportmassage geboekt waarbij mijn nek, rug en benen even flink los gemaakt gaan worden. Waarschijnlijk geen pretje, maar wel noodzakelijk. Ik doe nog een paar korte trainingen en vertrek dan op donderdag naar Barcelona.

Final countdown

Mijn trainingen zijn niet onopgemerkt gebleven. Adidas Athletics stuurde mij een paar items uit hun allernieuwste Z.N.E. Pulse collectie. De beste atleten ter wereld hebben meegewerkt aan deze collectie en deze kleding zorgt ervoor dat atleten zich kunnen voorbereiden op de wedstrijd. Z.N.E. staat voor Zero Negative Energy; gericht op het elimineren van afleiding. Focus is namelijk het ultieme wapen voor succes. Dit kun je op verschillende manieren bereiken; maar rust (zowel in je hoofd als in je lichaam) is een belangrijke pijler. Controle over je ademhaling en focus op jouw doel geeft kracht om op het juiste moment te presteren. Op zaterdag ga ik mijn startbewijs halen en dan zal de spanning wel gaan toenemen. Waarschijnlijk kom ik in een soort bubbel terecht en ben ik even wat minder goed aanspreekbaar. Deze spanning bouwt op tot het startschot, dan is alle spanning weg en blijft er alleen adrenaline over.

Sport is not just the game I play.
Sport is who I am, it’s what I am, it’s why I am.
It’s every second on the clock.
Every moment I live – Gameday or any day.
~ Adidas Athletics

De laatste loodjes

image_print

4 Comments

Eveline 3 oktober 2017 at 08:21

Heel veel success Jessica! Super gaaf om je vooruitgang zo te lezen! 51min op de 10km na 30km fietsen met tegenwind is super netjes! Hoop dat je in Barcelona ook een beetje kan genieten en straks terug kan kijken op een geslaagde triathlon periode! Ik vond het in ieder geval super leuk om te volgen!

Reply
Sandra 2 oktober 2017 at 14:14

Succes alvast!!

Reply
Bianca 2 oktober 2017 at 12:51

Ik ben zo benieuwd naar je blogs als je klaar bent.
heel veel succes

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 2 oktober 2017 at 21:19

Dank je wel! Die blogs gaan zeker volgen :)

Reply

Leave a Comment