Hardlopen / TrailrunningRun

De laatste loodjes voor de marathon van Rio

posted by Amanda M. 2 juni 2018 1 Comment
marathon van rio

♥ Blog door Amanda ♥

Nog maar één nachtje ‘slapen’ en dan is het zover: dan ga ik eindelijk de marathon van Rio de Janeiro lopen! Iets waar ik al een jaar naar heb uitgekeken en waarvoor ik de laatste vier maanden hard heb getraind.

Rio wordt mijn tweede marathon, nadat ik in oktober 2016 mijn eerste liep in Amsterdam. Een fantastische ervaring – misschien ook omdat ik heerlijk langzaam liep ;) – maar vooral de weg er naar toe staat me bij. Nog nooit had ik ergens zo (relatief) gedisciplineerd voor getraind. En dat ik uiteindelijk 42 km zou lopen had ik een paar jaar geleden echt niet voor mogelijk gehouden.

The road to Rio

Terugkijkend op de afgelopen vier maanden was de weg naar mijn tweede marathon ook mooi, maar niet zonder obstakels. Zo kreeg ik vrij snel een knieblessure, die gelukkig nu weer helemaal weg is, maar waardoor ik wel de eerste duurlopen heb moeten missen. Ook was ik constant op reis – gemiddeld zat ik elke 1.5 week in het vliegtuig! – en was het hardlopen in Brasilia zelf ook niet altijd even makkelijk (de veiligheid, de saaie omgeving, en oh die hitte). Op persoonlijk vlak is er de laatste twee maanden ook veel gebeurd, waardoor ik wat trainingen heb laten gaan. Vasthouden aan mijn trainingsschema bleek dus echt een uitdaging!

marathon van rio

Maar ik ga een uitdaging niet uit de weg. Zo nam ik braaf mijn hardloopschoenen mee op elke reis om ’s ochtends voor mijn afspraken al te lopen, zijn de fysiotherapeut en ik beste matties geworden en schakelde ik een personal trainer in. En hee, die lange duurlopen zijn echt een perfecte manier om dingen te verwerken :)

De laatste weken heb ik nog een tandje bijgezet. Volgens mijn schema moest ik zes weken geleden 30km lopen, maar ik kreeg er toen niet meer uit dan een heel moeizame 20. Gelukkig ging een 32km daarna wel redelijk goed, maar durfde ik niet een marathon te lopen met maar één echt lange duurloop achter de rug. Dus besloot ik om i.p.v. al af te bouwen, toch nog maar een 30.5km te lopen. En die ging goed! Deze run gaf me echt weer wat vertrouwen.

marathon van rio

En sindsdien heb ik het rustiger aan gedaan. In de laatste 2-3 weken is het belangrijk om het aantal kilometers van je training af te bouwen, zodat je spieren een beetje uit kunnen rusten en optimaal kunnen presteren tijdens de race. Hoewel het hardlopen de laatste weken goed ging, merk ik wel dat de trainingen hun tol hebben geëist. Ik ben moe, m’n benen voelen bijna constant heel zwaar aan en ik heb veel last gekregen van m’n kuiten.

De laatste voorbereidingen

In zo’n laatste week voor de marathon kun je niet veel meer doen dan fysiek en mentaal goed uitrusten. En dat heb ik de afgelopen dagen dan ook lekker gedaan. Ik ben op donderdag al naar Rio gevlogen zodat ik een paar dagen had om te acclimatiseren en horizontale rust te nemen op het strand. Ik sta echter figuurlijk te springen om te gaan rennen, want ik heb zoveel zin in de marathon!

Het wordt (of is eigenlijk al) wel een heel andere marathon dan die van Amsterdam. Toen trainde ik samen met een superleuke groep meiden via Maybelline en hadden we veel steun aan elkaar voorafgaand aan de marathon. Op de dag zelf stonden mijn vriendinnen en familie ook op zoveel plekken langs de kant, wat me elke keer een boost gaf. Nu ken ik niemand die ook deze marathon gaat rennen, waardoor ik ook niet goed kon sparren over twijfels die ik had, en staan er (op één vriendin na die de halve gaat rennen) geen eigen supporters langs de weg. Dus die mentale boost tijdens de run moet uit mezelf komen!

Mijn verwachtingen

Ik kan echt totaal niet inschatten wat ik ga rennen. Als ik alleen naar het fysieke aspect kijk, dan weet ik vrijwel zeker dat ik minstens net zo langzaam zal zijn als in Amsterdam. Ik heb trainingen gemist, mijn lichaam is moe, ik weet niet of mijn kuiten het vol gaan houden en het wordt 25 graden. Verre van optimaal dus. Een pluspunt is wel dat ik maanden op 1000m hoogte heb getraind, dus dat levert wellicht wat voordeel op.

Het mentale aspect is bij een marathon echter minstens net zo belangrijk. En mentaal voel ik me veel beter dan 1.5 jaar geleden. Toen had ik drukke weken op werk achter de rug en was ik heel gespannen over de marathon. Nu voel ik me relaxed en heb ik weken geleden ook al mijn verwachtingen los gelaten, dus de druk is er vanaf. En het uitzicht is 42km lang fantastisch, dus ik hoop dat ik daar gewoon lekker van kan genieten!

marathon van rio

Alles wat ik nog kon doen aan voorbereiding heb ik gedaan. Nadat ik er vorige keer op mijn logeeradres in Amsterdam om 23.00 uur achter kwam dat ik mijn sokken was vergeten voor de volgende ochtend, heb ik nu drie paar meegenomen (en gelijk de rest van m’n kleding ook maar dubbel). Ik drink veel water en eet meer koolhydraten. Ik heb alle slaap gepakt die ik kon pakken, want ik verwacht vannacht niet echt een oog dicht te kunnen doen (zeker niet met een wekker om 4.00 uur). Een schema voor wanneer ik gelletjes, gelsnoepjes en water ga nemen is allang klaar, i.p.v. dat ik daar nog de avond van tevoren over na moet denken. En mijn playlist is net als vorige keer gevuld met Shakira, Daddy Yankee en Anitta, die er in Amsterdam voor hadden gezorgd dat ik op kilometer 40 nog steeds met een glimlach op m’n gezicht kon rennen. Vanaf nu kan ik alleen nog maar rustig afwachten en morgen ontspannen aan de start verschijnen :) Rio, I’m so ready for you – vamos lá!

1 Comment

Sandra 4 juni 2018 at 11:39

Succes!!!

Reply

Leave a Comment