GezondheidLove

Kramp in de kuiten

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 21 augustus 2018 0 comments
Kramp in de kuiten

De afgelopen weken had ik regelmatig last van spierkrampen in mijn kuiten. Het was niet dat het erin schoot en ik niets meer kon, maar gewoon af en toe een zeurderig kramp gevoel. Kramp in de kuiten kan meerdere oorzaken hebben, maar in dit geval vermoed ik dat het met name door het warme weer kwam. Een belangrijke oorzaak voor kramp in de kuiten kan namelijk vocht- en mineralentekort zijn.

Kramp door vocht- en mineralentekort

Kuitkramp ontstaat door het plotseling samentrekken van spieren waardoor er een felle, stekende pijn optreedt. Het heeft meerdere oorzaken maar een belangrijke oorzaak voor kramp in de kuiten is door vocht- en mineralentekort. Wanneer je overmatig zweet (bijvoorbeeld door het warme weer) verlies je veel vocht, mineralen en vitaminen. Een goede vochtbalans zorgt ervoor dat je spieren goed kunnen herstellen en je spiervezels niet gaan verkrampen. Het is dus belangrijk om veel te drinken tijdens warme dagen en nog meer als je ook veel sport. Wanneer je zweet, verlies je niet alleen water, maar ook mineralen en vitaminen. Idealiter drink je dus (sport)dranken die ook die mineralen en vitamines weer aanvullen, bijvoorbeeld kokoswater of een isotone drank. Maar je kunt ook extra magnesium gebruiken.

De rol van magnesium

Magnesium is een belangrijk mineraal voor het lichaam, maar het is er eentje die we niet zelf aan kunnen maken. Een magnesium tekort kan leiden tot lusteloosheid, niet kunnen slapen, vermoeidheid, spierkrampen, vermoeide benen en migraine. Heb jij het gevoel dat je veel vocht verliest en daarnaast bovenstaande kwaaltjes hebt, grote kans dat het een magnesium tekort is. Magnesium kun je deels uit voeding halen, bananen bevatten bijvoorbeeld veel magnesium, maar het is ook goed om supplementen bij te slikken, zeker wanneer je veel en intensief sport. In plaats van magnesium slikken, kun je ook een magnesiumbadje nemen. Magnesium dringt via de huid heel goed naar binnen en gaat direct naar de bloedbaan. Zelf neem ik in periodes dat ik er behoefte aan heb één keer per week een magnesium voetenbadje. Ik heb het idee dat ik dan direct een boost krijg en het is ook nog eens lekker ontspannen!

Andere oorzaken van kramp

Je kunt niet alleen door een vocht- of mineralentekort kramp krijgen, maar ook door andere redenen. Een andere belangrijke reden is te hevige spierspanning door in één keer te intensief te gaan sporten of een slechte doorbloeding. Een slechte doorbloeding kan ontstaan doordat je bijvoorbeeld altijd hakken draagt. Bouw het sporten altijd rustig op en zorg dat je na het sporten goed rekt en strekt. Een foamroller kan ook zorgen voor een goed herstel en goede doorbloeding. En wissel regelmatig van schoenen; van hakken naar gympen bijvoorbeeld.

Heb jij wel eens last van kramp in de kuiten en heb jij een trucje gevonden om het te voorkomen?

Leave a Comment