HealthLove

Kom van die weegschaal af

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 16 mei 2017 0 comments
samenstelling van gewicht

Vroeger stond ik elke zondag op de weegschaal. Zodra ik uit bed kwam en naar het toilet was geweest, ging ik op de weegschaal staan. Diepe teleurstelling als ik weer een paar honderd gram was aangekomen. Inmiddels weet ik wel beter en laat ik de weegschaal links liggen. Toch ga ik stiekem eens per maand nog wel eens op die weegschaal staan en dan is die teleurstelling er nog steeds, terwijl ik strakker in mijn vel zit dan ooit. Hoe kan dat toch? Waarom heeft die weegschaal zo’n grote invloed op onze mindset? Weg met die weegschaal, het gaat niet om gewicht maar om de samenstelling van gewicht.

Samenstelling van je gewicht

Wat zegt een cijfertje op de weegschaal nu eigenlijk als je niet weet wat dat daadwerkelijk inhoudt? Je zult merken dat als je meer gaat sporten en gezonder gaat eten, je eerste instantie afvalt in gewicht. Maar uiteindelijk zul je stil komen te staan of zelfs aankomen, terwijl je fysieke gesteldheid wel meer getraindheid toont. Het draait dus niet om het daadwerkelijke gewicht, maar om de samenstelling van dit gewicht. Ieder lichaam bestaat uit vet, spieren, botten, organen, weefsel en vocht. Jouw gewicht is een optelling van deze lichaamsonderdelen en je bent op zoek naar de perfecte verhouding hiervan. Om een gezond lichaam te hebben, is het belangrijk om je vetpercentage goed onder controle te houden. Een te hoog vetpercentage brengt risico’s zoals diabetes en hoge bloeddruk met zich mee. Aan de andere kant is een te laag vetpercentage ook niet goed, dit brengt ook risico’s met zich mee; vitamines kunnen niet goed meer worden opgenomen, het voortplantingssysteem wordt beïnvloed en je algehele weerstand gaat omlaag.

Het ideale vetpercentage

Vetmassa bestaat uit twee typen vet: essentieel vet en niet-essentieel vet. Het is misschien een open deur, maar essentieel vet is het minimale vet dat je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Vet boven dit minimale percentage wordt gezien als niet-essentieel vet. Voor mannen is het essentiële vetpercentage rond 3%, voor vrouwen is dit rond 12%. Indien je nu schrikt van deze percentages; niet doen! Deze percentages zijn met name voor top atleten weggelegd. Daarbij kan het per persoon ook nog heel erg wisselen. Een gezond vetpercentage ligt voor mannen tussen 10-22% en voor vrouwen tussen 18-30%. Voor sommige vrouwen is een vetpercentage van 18% standaard, daar hoeven ze weinig voor te doen. Andere vrouwen moeten daar heel hard voor werken. De vraag is natuurlijk of je dat wil.

Methodes om lichaamssamenstelling te meten

Er zijn verschillende methodes om te kijken naar jouw lichaamssamenstelling. Zo zijn het berekenen van je BMI (Body Mass Index), het meten van je omvang, het doen van een huidplooimeting of een bio-impedantie analyse (BIA) bekende methodes. Voor het nauwkeurig meten van je vetpercentage geven veel mensen de voorkeur aan huidplooimeting. Echter kan ook hier behoorlijk wat afwijking inzitten als het niet op de juiste manier wordt gedaan. Of wanneer je het iedere keer door iemand anders laat doen. Bij bio-impedantie analyse wordt er gebruik gemaakt van een elektrische stroom die door je lichaam gaat. Vet bevat weinig water en er ontstaat dus weerstand als hier een elektrische stroom tegenaan komt. Door te meten hoe makkelijk de stromen door het lichaam gaan, kan lichaamsvet worden gemeten. Ook hiervoor geldt weer dat het verstandig is om dit iedere keer op dezelfde manier te doen zodat je een trend voor jouw lichaam ontdekt.

samenstelling van gewicht

Meet jouw eigen lichaamssamenstelling met TomTom Sports

Er zijn ook diverse mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan met jouw lichaamssamenstelling. Zo heeft de TomTom Touch Fitnesstracker een Body Mass Composition functie om jouw lichaamssamenstelling te meten. Naast de standaard functies van een activitytracker (stappenteller, ingebouwde hartslagmeter, aantal verbrande calorieën, slaaptijd en afgelegde afstand) heeft de TomTom Touch Fitnesstracker de mogelijkheid om met één simpele aanraking jouw vetpercentage en spiermassa te meten. De fitnesstracker gebruikt dezelfde BIA techologie als die ik hierboven beschreef. Het percentage van je lichaamsvet en spiermassa wordt berekent door een onschadelijk pulssignaal door je lichaam te sturen en te meten hoeveel weerstand het pulssignaal ondervindt terwijl het door je lichaam gaat. Je legt je vinger op het horloge en de meting start direct, zodra er een vinkje in beeld verschijnt is de meting klaar en kun je de tracker synchroniseren met de TomTom Sports-app. Hierin verschijnen alle resultaten en zie je ook trends van de afgelopen tijd. De TomTom Touch-fitnesstracker is bedoeld om je te helpen een beter beeld te krijgen van hoe je gezondheid en lichaam in de loop der tijd veranderen.

Wil je echt persoonlijk advies op maat dan raad ik je alsnog aan om met een specialist te gaan praten. Maar deze fitnesstracker kan jou op een leuke en laagdrempelige manier laten zien hoe jouw lichaamssamenstelling eruit ziet. Daarnaast motiveert een fitnesstracker om actiever te bewegen en ben je automatisch meer bewust van je gezondheid. Je kunt alle belangrijke fitness informatie en jouw geschiedenis op het dashboard van de TomTom Sports-app zien. Door de gepersonaliseerde feedback en inzichten over je voortgang, blijf je gemotiveerd. De TomTom Touch Fitnesstracker met BMC functie kost €109,95 en kan ook dienen als hardloophorloge met de sportfunctie die het bevat.

samenstelling van gewicht

Bronnen informatie: TomTom, American College of Sports Medicine

*Dit artikel is in samenwerking met TomTom tot stand gekomen*

Leave a Comment