EatNieuws

Een kijkje in mijn koelkast

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 3 oktober 2017 4 Comments
Een kijkje in mijn koelkast

Weet je nog dat sportdiëtiste Zanna een paar weken geleden mijn voedingspatroon onder de loep nam en tips & tricks gaf om meer plantaardig te eten? Veel wist ik stiekem al wel, maar het is altijd goed en leuk om weer even te horen. En het zette mij ook weer aan het denken om eens te kijken wat ik anders zou willen en kunnen doen. Meestal doe ik op zaterdag weekboodschappen. Daarmee heb ik een volle koelkast voor een aantal dagen waardoor ik niet meer hoef na te denken over wat ik wil eten. Efficiënt qua tijd, maar ook qua geld. Meestal eet ik dan ook een stuk gezonder dan wanneer ik last minute moet bedenken wat ik eet. Ik word dus altijd heel blij van een volle koelkast, jullie ook? Becel was naar aanleiding van de feedback heel benieuwd wat voor andere producten ik in mijn koelkast zou zetten. Daarom geef ik jullie vandaag een kijkje in mijn koelkast.

Deze week op het menu

Ik doe eigenlijk nooit voor een hele week boodschappen, maar meestal voor vijf dagen. Dat geeft me gedurende de week nog wat lucht om bijvoorbeeld uit eten te gaan. Wat ik precies koop verschilt natuurlijk een beetje per week en is afhankelijk van het weekmenu dat ik maak. Ben jij nog op zoek naar tips hoe je een weekplanning maakt? Qua inspiratie maak ik uiteraard gebruik van mijn eigen blog, maar ik lees ook veel magazines en bezoek andere websites. Op de website van Becel staan ook veel lekkere recepten. Becel wil mensen graag informeren en inspireren over een plantaardige levensstijl. Ze geloven namelijk in de voordelen van een plantaardige levensstijl en zijn er van overtuigd dat planten de toekomst zijn.

Zoals jullie weten eet ik zelf niet volledig plantaardig, maar probeer ik wel altijd een mix van gerechten te maken die vegetarisch zijn of vlees of vis bevatten. Deze week even geen vis op het menu en vooral vega(n), kwam zo uit! Wat staat er op het menu deze week?

Naast de avondmaaltijden haal ik meestal wat dingen in huis zodat ik het weekend lekker kan lunchen; denk aan broodbeleg, een salade of soep. Op een event kreeg ik een zak wortelsoep van Kromkommer, deze stond dus voor zaterdag op het menu met lekkere broodjes. Ik wist al dat ik zondag buiten de deur zou lunchen, dus geen boodschappen nodig. Doordeweeks lunch ik op kantoor in de kantine of buiten de deur. Ook haal ik natuurlijk producten in huis om te ontbijten en om tussendoortjes te maken.

Een kijkje in mijn koelkast

Wat haal ik standaard in huis?

Er zijn altijd wel producten die ik elke week haal en die er ook echt in grootverpakkingen doorheen gaan. In de koelkast staat standaard:

  • Magere kwark
  • Melk en ongezoete amandelmelk
  • Hüttenkase
  • Eieren
  • Kaas
  • Hummus of andere smeersels
  • Margarine
  • Fruit
  • Cherrytomaatjes, wortel, paprika
  • Bruisend water

Een kijkje in mijn koelkast

Nieuwe producten

Zoals jullie weten probeer ik meer vega en plantaardig te eten. Het advies van Zanna was daar dan ook op gericht. Door haar advies, maar ook doordat ik me zelf meer aan het verdiepen ben in plantaardige voeding, heb ik aantal dingen toegevoegd of veranderd in mijn koelkast.

Zo probeer ik vaker margarine te eten en te bakken met een bak- en braadproduct omdat dit verrijkt is met vitamine D. Becel heeft sinds kort Becel met walnoot, avocado en kokos. Dit vind ik lekkere producten om op brood te smeren. Los, maar ook onder een ander soort beleg. Zelf bakte ik tot voor kort eigenlijk altijd in olijfolie, roomboter of kokosolie. De laatste twee bevatten veel verzadigde vetten, dus op aanraden van Zanna heb ik toch ook een bak- en braad product van Becel gekocht. Minder verzadigde vetten en extra vitamine D.

Verder probeer ik zuivel vaker af te wisselen met plantaardige alternatieven. Zo heb ik naast magere kwark nu ook soja yoghurt gekocht en heb ik toevallig deze week ook kokosyoghurt in huis. Zowel soja yoghurt als kokosyoghurt bevatten minder eiwitten dan magere kwark, daar moet ik gedurende de dag dan wel iets meer op letten. Wij hebben meestal wel melk in huis, maar zelf drink ik dit niet omdat ik hier niet zo goed op reageer. Voor havermoutontbijtjes, pannenkoeken en andere baksels gebruik ik eigenlijk altijd ongezoete amandelmelk. Maar ook hier wil ik wat meer variëren door bijvoorbeeld sojamelk, rijstmelk of andere plantaardige drinks te kopen. Plantaardige dranken zijn een goed alternatief voor zuivel. Zo wordt er o.a. calcium en vitamine D aan toegevoegd.

Cherrytomaatjes zijn misschien wel mijn favoriete snackgroenten. Maar ook een beetje eenzijdig om elke dag te eten. Om af te wisselen eet ik dus nu ook wortels, komkommer, paprika en sinds kort heb ik sojaboontjes ontdekt. Beetje zout erbij, echt super lekker. Ik merkte dat ik van alleen groenten niet echt verzadigd raak, daarom eet ik daar nu vaak iets bij; een cracker of rijstwafel met hummus, een eitje of bijvoorbeeld een krentenbol als ik daarna nog ga sporten. Oh, en nog een top tip die ik laatst kreeg; hüttenkase met een lepel pindakaas. Yum!

Ik ben benieuwd, wat staat er standaard in jouw koelkast? En wat vind je dat er echt nog in die van mij ontbreekt?  

*Dit artikel is in samenwerking met Becel tot stand gekomen*


image_print

4 Comments

Dora 6 oktober 2017 at 19:02

Tomaten in de koelkAst? Zou je adviseren deze buiten de koelkast te bewaren dan verliezen ze minder hun smaak en voedingswaarde

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 8 oktober 2017 at 22:19

Heb je helemaal gelijk in, meestal heb ik ze ook buiten de koelkast, maar soms in de koelkast als ik ze wat langer wil bewaren!

Reply
jaime 5 oktober 2017 at 17:38

hoi,

Leuk stuk!

Wel valt het me op dat de recepten van maandag tot donderdag net te weinig (groene) groenten bevatten, zeker voor een tri-atleet zoals jij. Als ik jou was zou ik nog wat extra groenten en peulvruchten verwerken in je recepten. Een stuk zalm of haring kan zeker ook geen kwaad voor je vitamine D inname. Verder top!

groet Jaime

Reply
Jessica - Eat.Run.Love 5 oktober 2017 at 17:45

Dank voor je reactie. Ik zorg dat ik elke dag zo’n 350 gr groenten eet, verspreid over de dag. Dus als dat niet in mijn avond eten zit, zit het wel bij de lunch of als tussendoortje! Dus hoef me daar geen zorgen om te maken :)

Reply

Leave a Comment