SportWorkout

Kettlebell training voor jou en je sportmaatje

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 9 december 2017 0 comments
Kettlebell training voor jou en je sportmaatje

Dat is een tijd geleden dat ik een echte workout heb gedeeld! Toen ik een paar weken geleden een toffe kettlebell training deed, leek me dit gelijk een toffe training om met jullie te delen. Het enige wat je nodig hebt is een sportmaatje, een kettlebell en een locatie waar je de training kunt doen. Dit kan in een gym, crossfitbox of gewoon in het park. Heb je geen sportmaatje, dan kun hem uiteraard ook doen. Qua gewicht gebruikten wij voor deze workout 16kg, maar je kunt ook kiezen voor een gewicht van bijvoorbeeld 8kg of 12kg. Ik ben heel benieuwd wat je van deze kettlebell training voor jou en je sportmaatje vindt.

De kettlebell training

Zoals je in de intro al kon lezen, is het een duo workout die bestaat uit de volgende oefeningen:

  • Rennen
  • Deadlift high pull
  • 1-arm swing
  • Squat clean

De opzet van de workout is als volgt: samen rennen jullie 800 meter als ‘buy-in’. Daarna werken jullie samen het volgende schema af: 2-4-6-8-10-12. Jullie doen allebei 2 deadlift high pull, 2 one arm swings met links en 2 met rechts, 2 squat cleans met links en 2 met rechts. Terwijl de ene persoon aan het werk is, heeft de andere persoon rust. Na de 2 herhalingen doe je dit 4 keer enzovoorts. Als jullie klaar zijn rennen jullie samen weer 800 meter als ‘buy-out’. Uiteraard is het leuk om te klokken hoe lang jullie hier over doen. Dan kun je de workout over een paar weken nog een keer doen en kijken hoe je kunt verbeteren. Door de workout sneller te doen, of met een zwaardere kettlebell.

Uitleg van de oefeningen

Rennen spreekt voor zich, je moet alleen even uit meten hoe ver je rent. Bij een deadlift high pull maak je een deadlift met de kettlebell en vervolgens trek je de kettlebell door naar je kin. Ellebogen wijzen omhoog. Vervolgens laat je de kettlebell weer zakken tot de grond.

De 1-arm swing is het eigenlijk hetzelfde als een kettlebell swing, maar dan met 1 arm. Let erop dat de beweging vanuit de core en heupen komt en zo min mogelijk vanuit de armen. In deze blog leg ik goed uit hoe een kettlebell swing gaat.

De laatste oefening, de squat clean, gaat eigenlijk hetzelfde als een normale squat clean, maar dan met één kettlebell. Start met de kettlebell op de grond, pak hem vast, buig je knieën licht en trek de kettlebell omhoog. Draai de kettlebell in de lucht en vang hem op je schouder op. Zak direct door in een squat en kom weer langzaam omhoog.

Warming-up

Voordat we echt aan de workout beginnen, doen we natuurlijk een goede warming-up:

  • Jog 400 meter
  • Doe 20 squats en 20 lunges
  • Bereid je voor op de workout met 10 deadlifts en 10 kettlebell swing
  • Oefen daarna de squat clean een aantal keer

Laat je mij weten wat je van deze kettlebell training vindt? En laat ook zeker een reactie achter als je vaker een workout (met video?) wilt zien!

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

Leave a Comment