HealthLove

Je trainingen weer oppakken

posted by Susannah - De Prestatiekwekerij 13 mei 2016 2 Comments
trainingen weer oppakken

♦ Blog geschreven door Susannah 

Oh, wat is het mooi weer de laatste dagen! We kunnen weer naar buiten en wanneer ik door Amsterdam fiets, zie ik dat alle parken weer vol liggen en de geur van barbecues komt me tegemoet. Maar door al die fijne avonden en get-togethers buiten schiet de training er vaak bij in. En als je net naar een wedstrijd toe aan het werken bent, kan dat een flinke tegenvaller zijn.

Je voelt je schuldig of baalt dat het lopen niet lekker voelt. Je bent een beetje boos op jezelf dat je deze week geen progressie hebt geboekt, en op het moment dat je het hardlopen weer oppakt voelt het zwaar. Herken je dit? Dan is deze blog voor jou! Ik beschrijf waarom je negatieve gevoelens hebt en wat je kunt doen om het om te draaien en weer met frisse moed richting dat doel te werken!

Waarom voel ik me zo?

Als je teleurgesteld of boos bent, of ontmoedigd raakt van een dip in je trainingen is het doel waar je naartoe werkt waarschijnlijk belangrijk voor je. Je hebt een afspraak met jezelf gemaakt en hebt jezelf beloofd je daaraan te houden. Misschien heeft het doel ook andere betekenis, namelijk dat je een wedstrijd samen met iemand wilde lopen of misschien loop je voor een goed doel dat veel voor je betekent.

Zo’n belangrijk doel gaat horen bij je zelfbeeld. Je zegt: “ik werk hieraan, dit is mijn doel”.  Als dat dan even niet lukt en je merkt dat je niet op schema ligt, krijgt je zelfbeeld een klein deukje. Sommigen van ons zijn daar gevoeliger voor dan anderen en voelt het als een flinke deuk. Kenmerken hiervan zijn:

  • je schuldig voelen
  • willen opgeven, het gaat toch niet meer lukken
  • frustratie
  • geen zin hebben het weer op te pakken
  • onzeker zijn over je kunnen.

Onlangs heb ik hetzelfde ervaren. Ik ben aan het trainen voor de Dam tot Damloop. Ik heb nog nooit langer dan 10 kilometer gelopen dus ik vind 16 best eng klinken. Ergens weet ik wel dat ik het prima kan als ik me goed voorbereid, maar omdat ik het nog nooit eerder heb gedaan, is de voorbereiding heel belangrijk voor me. Tegelijkertijd wil ik zo min mogelijk missen van alle feestjes en het mooie weer. Daarbij organiseer ik zelf een hardloopwedstrijd waar veel van mijn aandacht nu naar uit gaat. En zo heb ik in de afgelopen twee weken mijn trainingen op een lager pitje gezet. Daar voel ik me niet helemaal goed bij, en als ik aan die Dam tot Dam denk… Huiver ik een beetje!

Maar gelukkig kunnen we ons hiertegen wapenen. Een dip in je training, of een terugval door een blessure hoeft geen reden te zijn om de handdoek in de ring te gooien of met een slecht geweten en twijfels het te blijven proberen. Hier zijn mijn tips om met plezier naar je doel toe te leven, no matter what.

Word je bewust van je denkpatroon

Pak eerst even pen en papier of je logboek erbij en schrijf mee. Ik merk dat schrijven het geloofwaardiger maakt voor jezelf.

Wees je bewust van wat je reactie is op een dip of terugval. Ben je negatief naar jezelf, onzeker, of gefrustreerd? Wat voel je?

Bedenk daarna wat deze gevoelens doen met jouw motivatie om je doel nog te halen. Als je je zo voelt, heb je er dan nog vertrouwen in, heb je er nog zin in? Hoeveel zin had je in je doel voordat je de dip of terugval had? Geef een cijfer aan je motivatie voor en na. Vergelijk de cijfers.

Waarschijnlijk is de uitkomst dat je motivatie gedaald is en dat je er minder vertrouwen in hebt. Maar kijk goed naar het patroon. Zie in dat die negatieve gedachten samenhangen met minder motivatie.

Terug in het zadel

En nu stop! We gaan het omdraaien. Want het zijn met name de gedachten en gevoelens die je hebt die je motivatie bepalen, en niet de werkelijke gebeurtenissen. Dat betekent dat als je je niet zo negatief voelt over een dip of terugval, je meer motivatie zal houden en meer plezier zal hebben.

Begin bij de gebeurtenis, de dip of terugval of blessure en volg daarna deze stappen. Schrijf ook hier mee.

  1. Bekijk waar je nu staat: wat kun je op dit moment (en niet denken aan waar je had kunnen zijn).
  2. Erken waar je nu staat en accepteer het door tegen jezelf te zeggen: mijn doel is (xxx) en op dit moment kan ik (yyy). Het is alsof je opnieuw begint.
  3. Focus je op je doel. Kijk terug hoe je de eerste keer hebt opgebouwd voor de dip of terugval. Je bent je eigen voorbeeld, niet je eigen tegenstander J
  4. Maak een nieuw plan op basis van waar je nu bent en je doel. Maak een nieuwe afspraak met jezelf. Je commit opnieuw.
  5. Dan is het simpel: voer je nieuwe plan uit.
  6. Evalueer tenslotte. Op een rustig moment blik je terug op hoe het is gelopen en kijk wat je ervan kan leren. Zijn er bepaalde situaties die je beter kan vermijden? Wat kun je opsteken voor de toekomst? Schrijf deze dingen op.

Als je merkt dat je toch negatief naar jezelf bent, kan het helpen er mindfull mee om te gaan. Denk bijvoorbeeld, “OK, ik voel me weer schuldig, ik had al verder kunnen zijn. Maar dat is nu niet zo en ik kan er niets aan doen. Ik voel me nu zo en dat is prima. Wat ik wel kan doen is me focussen op het doel en mijn nieuwe plan en doorgaan”. Soms moet je dit wel 20 keer tegen jezelf herhalen, maar je gedachten zijn als een spier: als je ze traint met dit soort zelfspraak, wordt het steeds makkelijker om te doen. Ik pas dit zelf ook toe wanneer ik me schuldig of gefrustreerd voel over hoe ik iets heb aangepakt en ik vind het heel prettig. Het geeft me wat meer ruimte om mezelf te zijn (ik mag me even zo voelen) en daarna pak ik de draad weer op. En weer door, terug in het zadel!

Als je erg vatbaar bent voor negatieve gedachten kan ik Mindfulness erg aanraden. Het is een techniek waarbij je leert in het hier en nu te zijn: je accepteert hoe het nu is, en herfocust daarna op datgene waar je naartoe wil. Ook de website en boeken van Omdenken zijn leuke reminders om positief te blijven, en positief zijn is de beste remedie tegen frustratie, twijfel en boosheid. Don’t worry, be happy.

 Mijn vraag van de maand is: wat zeg jij tegen jezelf om jezelf echt een boost te geven?

Foto via Unsplash, Joshua Sortino

image_print

2 Comments

Nickey 14 mei 2016 at 13:33

Leuk Susannah, dat je nu ook voor Eatrunlove schrijft! Leuk stuk om te lezen :)

Reply
Susannah
Susannah 17 mei 2016 at 12:23

Hi Nickey, dank je wel. Hoop dat je wat hebt aan de aanwijzingen voor wanneer het een keer niet volgens plan gaat!

Reply

Leave a Comment