HealthLove

Invloed van stress op sportblessures

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 11 november 2017 0 comments
invloed van stress op sportblessures

Dat je een blessure kan krijgen door een slechte warming-up, door fouten in je techniek of door domweg een misstap met hardlopen; weten we allemaal. Maar wist je dat stress en de daarbij behorende gedachten en percepties ook een belangrijke factor zijn voor het ontstaan van blessures? Zonder dat je het misschien doorhebt, kan die hoge werkdruk of andersoortig stress er voor zorgen dat je een blessure oploopt.Β Daarom in dit blog aandacht voor deze mogelijke oorzaak want tegenwoordig heeft iedereen het maar druk, druk, druk.

Ontstaan van blessures door stress

Onderzoek heeft laten zien dat veel geblesseerde sporters in de week voorafgaand aan hun blessure een significante verhoging van hun stressniveau hadden. Stress zorgt ervoor dat je minder focus hebt, een kortere concentratie, een verhoogde spierspanning en een verhoogde hartslag. De verhoogde spierspanning zorgt voor afname van de coΓΆrdinatie, eerder optreden van vermoeidheid en verminderde flexibiliteit. Hierdoor neemt het risico op blessures toe. Overigens is het zo dat niet alle stress negatief is, wedstrijdspanning kan bijvoorbeeld ook positief zijn afhankelijk van de reactie van de sporter op de spanning en de hoeveelheid spanning. Hoe hoger de spanning, hoe groter de kans dat sportprestaties afnemen en hoe vatbaarder een sporter voor blessures.

Invloed van stress op het herstel van een blessure

Wanneer je zelf wel eens met een blessure te maken hebt gehad, weet je hoe vervelend dit is. Je hebt er dan alleen niet zoveel aan om ook veel stress te hebben want dat komt het herstel niet ten goede. De grootste bronnen van stress voor geblesseerde sporters zijn niet fysiek, maar psychologisch en sociaal van aard. Angst, onzekerheid over herstel, verlies van identiteit als sporter, minder zelfvertrouwen, acceptatie van de situatie en het missen van je team of mede sporters kunnen er voor zorgen dat het langer duurt voordat je herstelt.

Wanneer je te maken hebt met een blessure en je wilt negatieve invloed van stress voorkomen, denk dan aan het volgende:

  • Doelen stellen voor de revalidatie, vooral bij langdurige sportblessures is het belangrijk om per week een streefdoel te stellen.
  • Visualisatie van het herstelproces.
  • Leer een positief gevoel oproepen, wees bewust van wat je wel kan, in plaats van wat je niet kan.
  • Ontspanningsoefeningen.

Stress verminderen

Ervaar jij veel stress? Probeer deze dan zoveel mogelijk te verminderen. Een van de belangrijkste manieren is door middel van sociale steun van mensen uit de directe omgeving; denk aan familie, vrienden, medesporters, trainer of een sportpsycholoog. Praten over factoren die stress veroorzaken, helpen deze al te verminderen. Probeer je tijdens het sporten te focussen op hetgeen wat je aan het doen bent, en dwaal niet af naar andere zaken. Ademhalingsoefeningen kunnen helpen om rustiger te blijven en ook het visualiseren helpt om stress te verminderen.

Ik hoop dat jij zo min mogelijk stress ervaart, waardoor je lekker en blessurevrij kunt sporten. Ervaar je toch stress? Werk er dan aan om dit te verbeteren!

Bron informatie: AmstelFysio

 

 

image_print

Leave a Comment