EatSport & Voeding

Intermittent fasting; wat is het?

posted by Samirah 5 maart 2017 6 Comments
intermittent fasting

♦ Blog geschreven door Samirah ♦

Intermittent Fasting, afgekort IF, is een levenswijze waar ik tijdens mijn Sport en Bewegen opleiding voor het eerst mee in aanraking kwam. Echter bleef het een ‘ver-van-mijn-bed-show’. Een verdieping in deze levenswijze bleef uit, tot ik in de bus van Singapore naar Kuala Lumpur zat en een documentaire zag over IF. Daar zat ook een filmpje bij van een voedingswetenschapper die het IF principe uitlegde (baal nog steeds dat ik zijn naam niet heb opgeschreven). Hij legde uit dat de glycogeen voorraad in het menselijk lichaam na ongeveer 8 uur leeg is. Wanneer je glycogeen voorraad leeg is, ga je vet verbranden. Dit is ook waarom veel mensen in de ochtend cardio op een lege maag doen. Je zit dan gelijk in je vetverbrandingszone. Hoe langer je in die zone blijft, hoe langer je vet verbrandt. Wanneer ik op sta en niet gelijk ga eten, zou ik dus meer vet verbranden… Mmmm interessant.

Op vakantie probeerden mijn vriend en ik dit langzaam te implementeren in onze dagelijkse routine om te kijken hoe wij ons hierbij zouden voelen. Op de meeste dagen ging ons dit eigenlijk erg goed af. Bij thuiskomst besloten we dan ook beiden om dit voort te zetten. Ik ben een ochtendmens en sta vaak zonder problemen vroeg op, maar omdat ik  toen nog 75 minuten onderweg was naar mijn werk en graag om 7:30 uur begon, scheelde niet ontbijten mij enorm in tijd. Ontbijten deed ik voor onze reis dus ook pas wanneer ik op werk was. Eenmaal op mijn werk aangekomen nam ik mijn planning voor de dag door, mijn eerste dosis cafeïne en eigenlijk was het dan vaak al 10:00 uur. In de ochtend ben ik het meest productief en ik denk dat het daarom makkelijker is voor mij om rond 12:00 uur mijn eerste maaltijd te eten. De tijd in de ochtend gaat vaak heel snel voorbij. Echt tijd om stil te staan bij de honger had ik dus niet. Het is er op die manier eigenlijk een beetje ingeslopen. Voor ik met Intermittent Fasting begon at ik ook pas rond 10:00 uur en dit heb ik rustig opgebouwd naar 12:00 uur.

Verschillende manieren van vasten

‘Vasten’ staat voor een periode waarbij je niet eet en alleen water, thee of zwarte koffie drinkt. Er zijn verschillende vormen van Intermittent Fasting. Zo hanteren sommige mensen het 5:2 principe, waarbij je twee dagen bijna niets eet en de andere vijf dagen eet wat je wilt. Ook heb je de ‘Warrior’ manier, waarbij je maar één maaltijd per dag eet. Buiten die ene maaltijd is het eigenlijk de bedoeling dat je niet eet en als je dan toch eet, het minimale hoeveelheden groente en fruit zijn. Zelf hanteer ik de ‘lean gains’ manier. Dit betekent dat je gedurende 16 tot 18 uur per dag vast. Dit lijkt best lang, maar daar zit bij mij al 8 uur slaap bij. Meestal betekent het dat ik tussen 12:00 en 20:00 uur eet en de overige tijd ‘vast’. Door de weeks train ik rond 18:00 uur, dus geeft mij dat genoeg tijd om na mijn training nog een goede maaltijd te eten. Wanneer je denkt dat IF wat voor jou zou kunnen zijn, dan raad ik je aan om je eens te verdiepen in de verschillende vormen, zodat je kunt kijken welke vorm het beste bij je past. Geef het daarna ook een maand de tijd voordat je besluit of het je bevalt. In het begin zal je in de ochtend een hongergevoel ervaren. Na een maand zal dit aanzienlijk minder zijn. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Wanneer je onwel wordt, kies er dan voor om iets van groente of fruit te eten.

intermittent fasting

Voor en tegenstanders van Intermittent Fasting

Er zijn aardig wat wetenschappelijke artikelen te vinden die wat te zeggen hebben over deze levenswijze. Het gaat hierom zowel voorstanders als tegenstanders van deze levenswijze. De tegenstanders beamen grotendeels dat deze levenswijze niet voor iedereen is weggelegd omdat lange periodes van niet eten, niet voor iedereen als prettig wordt ervaren. Ook heeft Intermittent Fasting geen zin wanneer je jezelf helemaal volpropt met (ongezonde) voeding in de periode wanneer je mag eten. Zelf leef ik grotendeels op deze manier omdat het tot nu toe erg prettig werkt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij het ook moet doen. Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat het niet voor iedereen is weggelegd en daarnaast reageert elk lichaam er weer anders op.

Er zijn verschillende voordelen te benoemen die het voor mij interessant maken om het IF-principe te volgen:

  • Meer vet verbranden
  • Hogere insuline gevoeligheid
  • Gewichtsverlies
  • Positief effect op je gezondheid

De bovengenoemde voordelen zijn in verschillende wetenschappelijke studies bewezen. In mijn voedingsdagboek heb ik ook een ander voordeel genoemd die niet direct in de wetenschappelijke onderzoeken naar voren komt. Door mijn rijke fantasie altijd een beetje raar om te benoemen, maar mijn stoelgang is eindelijk stabiel. Dit is echt heel anders geweest, dus ben natuurlijk heel erg blij verrast bij deze bijkomstigheid.

Ontbijten is niet noodzakelijk

Met deze bovengenoemde woorden maak ik mijzelf waarschijnlijk niet populair. Menig mens is er namelijk heilig van overtuigd dat ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Regelmatig krijg ik naar mijn oren geslingerd dat niet ontbijten slecht voor je is. Echter is hier helemaal geen wetenschappelijk bewijs voor. In tegenstelling tot Intermittent Fasting, waar de voordelen wel wetenschappelijk bewezen zijn. Het blijft een hardnekkige aanname dat ontbijten de belangrijkste maaltijd van de dag is en noodzakelijk voor een gezond leefpatroon. Noodzakelijk voor een gezond leefpatroon is dat je voldoende voedingstoffen en macronutriënten binnen krijgt. Op welke manier dat gebeurt is helemaal aan jou. Daarom ook mijn advies om een levensstijl te kiezen die bij jou past en je voor een langere periode vol kan houden.

De toekomst

Deze week start ik met mijn nieuwe baan. Dit zal voor de nodige veranderingen zorgen, want niet alleen ruil ik een kantoorbaan in voor staand werk, ook zullen mijn werktijden veranderen. In plaats van vier dagen van 7:30 uur tot 17:00 uur werken, ga ik vijf dagen werken met wisseldiensten. Wellicht vraagt mijn nieuwe baan om een herziening van mijn levenswijze. Het belangrijkste is dat je voldoende energie hebt om je dagelijkse bezigheden op een prettige manier uit te voeren. Ik zal daarom altijd open staan voor nieuwe ervaringen en denkwijzen.

image_print

6 Comments

Erin 15 oktober 2017 at 18:02

Wauw, dit klinkt echt zo ontzettend ongezond. En dat zegt een eetgestoorde hier. Echt geen regelmatig of verantwoord eetpatroon.

Reply
Samirah
Samirah 15 oktober 2017 at 20:42

Hallo Erin,

Mijn voedingspatroon is juist heel erg regelmatig, omdat ik vaak op vaste tijden eet. Daarnaast is IF wetenschappelijk onderbouwd door diverse studies en daarmee verantwoord. Ook steunen diverse diëtisten (voedingsdeskundige) deze levensstijl. Nu is het zeker niet voor iedereen weg gelegd, want wij zijn allemaal anders (gelukkig).

Groetjes,
Samirah

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 16 oktober 2017 at 20:39

Zoals Samirah in haar artikel uitlegt zijn er voor- en tegenstanders van Intermittent Fasting. Het verschil met een ‘standaard’ voedingspatroon is dat je dezelfde hoeveelheid calorieën in kortere tijd eet om vervolgens je lichaam langer te laten vasten. Veel mensen ondervinden daar voordelen van. Deze levensstijl is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar het is daarmee niet ongezond!

Reply
Ervaring met het FODMAP dieet - Eat.Run.Love. 12 mei 2017 at 11:30

[…] oplossen in water. Deze waren voornamelijk bedoeld voor een harmonieus wc-bezoek. Echter had het Intermittent Fasting zo’n positief effect op mijn stoelgang, dat de zakjes overbodig waren. De zakjes poeder hadden […]

Reply
Helga 5 maart 2017 at 11:11

Ik las eens in een boek dat de lunch de belangrijkste maaltijd van de dag is, omdat je lichaam dan vol in bedrijf is. Ik heb zelf wel altijd heel erg honger als ik wakker word dus ik ontbijt altijd, maar ik merk wel dat ik tussen het ontbijt en D elunch geen tussendoortjes hoef en tussen de lunch en het avondeten eet ik altijd veel meer. Wat dat betreft sluit dat wel een beetje aan bij de principes van IF denk ik. Interessant!

Reply
S N
S N 5 maart 2017 at 11:59

Hallo Helga,

Wat leuk om te horen dat je er iets in herkent. Dat Lunch de belangrijkste maaltijd de belangrijkste maaltijd is van de dag heb ik nog niet eerder gehoord, maar wel interessant! Ontbijten omdat je het prettig vindt is genoeg reden omdat te blijven doen. Het heeft veel te maken met gewenning, je dag indeling en energieverbruik op een dag. Fijne zondag en dank voor je reactie;)

Liefs,
Samirah

Reply

Leave a Comment