LovePersoonlijk

Innerwave detox part II

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 5 november 2014 7 Comments
detox innerwave

Vijf dagen alleen maar sappen en smoothies drinken zit er weer op! Vorige week zaterdag begon ik met de Innerwave Detox, en afgelopen donderdag begon mijn sapkuur. In overleg besloot ik 2 sappen en 2 smoothies per dag te nemen, en ik moet zeggen dat was nog best veel. Het lijkt heel weinig, maar op de één of andere manier went je lichaam er heel snel aan en gaat deze in een soort spaarstand. Op dag 3 en 5 heb ik daarom zelfs maar 3 sappen/smoothies/soep gedronken. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik elke dag soep heb gegeten, doordat ik het continue koud had, verlangde ik hier heel erg naar.

De eerste en laatste dag vond ik het zwaarste, de eerste dag omdat je toch heel de tijd een beetje trek hebt. Ik had mezelf goed voorbereid door woensdagavond alle sappen voor de dag erna te maken. Op werk was het heel druk waardoor ik niet te lang stil kon staan bij het feit dat ik niet kon eten, maar had wel de hele dag een rammelende buik. Op vrijdag (de tweede dag) had ik een klantmeeting waar ik een driegangen lunch geserveerd kreeg. Oei, daar had ik geen rekening mee gehouden en wat doe je dan? Ik vond het te onbeleefd om nee te zeggen en scheve gezichten te krijgen dus ik besloot toch de vissoep vooraf te nemen. Van het broodplankje dat we geserveerd kregen nam ik alleen een stukje wrap met zalm. De rest van de broodplank (2 broodjes en een sauzijcenbroodje) heb ik laten liggen, net als het toetje. Zaterdag en zondag zat ik er lekker in en heb ik zelfs hardgelopen zoals jullie in mijn fit diary konden lezen. Maandag was ik leeg, echt leeg. Heel de dag had ik trek en was ik misselijk. Ik wilde naar yoga, maar heb zelfs dat laten schieten. Ik besloot toen dus ook snel dat dat mijn laatste dag was, terwijl ik eigenlijk dinsdag nog erbij wilde pakken. En toen ik dinsdag wakker werd? Toen had ik helemaal geen trek. Ik ben de dag dus rustig begonnen met een stukje fruit en later op de dag een boekweitpannenkoek (van boekweitmeel en water) met avocado, sla en tomaatjes.

Onderaan de blog zie je mijn menu per dag! Mocht je interesse hebben in bepaalde verhoudingen, laat dan even een comment achter. 

Dan de powergoodies. Tijdens de sapkuur moest ik alledrie de powergoodies uit de eerste fase blijven slikken. Ook moest ik voor het ontbijt en avondeten (voor zover je dat zo kunt noemen) psyllium vezels nemen. Deze vezel vermindert het hongergevoel, verbetert de spijsvertering en reinigt de darmen. Op dag 1 en 3 nam ik ook magnesium sulfaat, dit week afzettingen van ziekte- en gifstoffen op de darmwand los en spoelt ze uit (ja, het is laxerend). Ook deed ik één darmspoeling op de eerste dag. Ik kan je vertellen, dit alles heeft absoluut zijn werk gedaan. De reden dat ik me op maandag zo leeg voelde, kwam doordat mijn darmen volledig leeg en gereinigd waren. Mijn buik is in geen tijden zo plat geweest en ik ben 2,6 kg afgevallen. Daar heb ik het absoluut niet voor gedaan, maar ik was toch nieuwsgierig hoeveel ik zou afvallen. Ik verwacht dat als ik normaal ga eten dit er ook zo weer aan zit.

En nu zit ik in de opbouwfase. Ik mag langzaamaan weer normaal gaan eten, en hoop dus ook dat ik dit gevoel lang kan vasthouden. Zal wel een uitdaging worden met de feestdagen in het vooruitzicht maar ik ben me er wel weer bewust van geworden dat het absoluut niet nodig is om heel de dag te eten. Ik ben nu ook begonnen met het slikken van probiotica, dit bevordert herstel van het natuurlijke evenwicht van goede en slechte bacteriën  in de darmen. Overigens ben ik wel van plan om alle goodies weer af te gaan bouwen.

Net als de vorige keer ben ik weer enthousiast. De vijf dagen vielen mij alles mee (op de laatste dag na, maar ook die was te overzien) en ik voelde me gedurende de hele kuur heel fit. Uiteraard zal dit voor iedereen anders zijn en speelt het bij mij wel mee dat ik vrijwel geen koffie en alcohol drink. Omdat ik zo enthousiast ben, mag ik jullie een korting van 10% aanbieden bij aankoop van een detoxkuur. Gebruik hiervoor de code eatrunlove2014. Deze code is geldig t/m 30 november.

En last but not least, mijn dagmenu!

detox innerwave

detox innerwave

Dag 1:
– Smoothie van havermelk, ananas, mango, 3 el havermout/lijnzaad/hennepzaad
– Juice met biet, wortel, bleekselderij, gember, citroen, sinaasappel, appel
– Juice met biet, wortel, ananas, citroen
– Pompoen-wortelsoep op smaak gebracht met een ui, knoflook, rood pepertje en gistvrije bouillon.

Dag 2:
– Smoothie van banaan, avocado, granaatappel, sinaasappel, gojibessen, hennepzaad en rijstmelk
– Juice met spinazie, bleekselderij, komkommer, groene appel, citroen en gember
– Vissoep en klein stukje wrap met zalm
– Juice met venkel, komkommer, appel en aardbei

Dag 3:
– Smoothie van banaan, aardbei, gojibessen, hennepzaad, havermout en rijstmelk
– Juice spinazie, peer, limoen, munt
– Broccolli-courgettesoep op smaak gebracht met ui, knoflook, rood pepertje en gistvrije bouillon

Dag 4:
– Juice van spinazie, biet, wortel, sinaasappel, appel, gember
– Smoothie van spinazie, mango, banaan, lijnzaad, hennepzaad
– Juice van komkommer, ananas, sinaasappel, chiazaad
– Zelfde soep als dag 3

Dag 5:
– Juice met spinazie, bleekselderij, komkommer, groene appel, citroen en gember
– Smoothie van banaan, mango, ananas, havermout, lijnzaad, havermelk
– Detoxsoep uit het boek Supergranen & zaden: courgette, spinazie, munt, ui, knoflook en bouillon

image_print

7 Comments

Autfood 8 november 2014 at 22:19

Ik wil heel graag zo’n detox kuur proberen omdat ik helaas veel zware medicijnen heb moeten slikken. Ik gebruik al standaard heilaarde en orthiflor plus nu om alles wat te ‘ontgiftigen’, maar toch ben ik mega snel opgeblazen, futloos etc. Is bij zo’n detoxkuur een slowjuicer echt een must? Of kan het ook met een blender oid?

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 8 november 2014 at 22:47

Een (slow)juicer is wel echt heel handig. Niet alle sapjes zijn te maken met een blender namelijk. Je kunt ook kijken of een wat goedkopere juicer kunt vinden (bijv. van Philips), daar ben ik ook mee begonnen. Maar je kunt ook kiezen om sapjes bij een juicebar te halen.

Reply
Eline 5 november 2014 at 09:30

wow, 1 sapje, 1 smoothie en 1 soepje per dag, dat is echt heel erg weinig!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 7 november 2014 at 21:08

Het is zeker niet veel, maar daarom is het ook van korte duur. Zoals ik al aangaf gaat je lichaam ook in een soort spaarstand. Ik heb na de eerste dag weinig trek gehad en kon zelfs sporten. Ja, geen halve marathon maar wel lekker bewegen. Daarbij krijg je door de ‘powergoodies’ meer dan voldoende vitamines, mineralen en sporenelementen binnen. In combinatie met groente/fruitsappen wordt je lichaam voldoende gevuld.

Reply
Irene 5 november 2014 at 09:30

Knap dat je het zo goed volgehouden hebt!
Ik zou het ook wel eens willen proberen, alhoewel het mij wel lastig lijkt.

Ik vraag mij alleen altijd af wat nou het precieze gezondheids verschil is tussen de groenten/fruit drinken of eten. Eten lijkt mij zelfs gezonder, omdat je tijdens het kauwen speeksel aanmaakt met enzymen die alvast zetmeel omzetten naar glucose.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 7 november 2014 at 21:13

Tijdens hét detoxen drink je sappen/smoothies om je spijsvertering zo min mogelijk te belasten. Normaal gaat ongeveer 1/5 van je energie naar het verteren van je voeding, door sappen te drinken kost het je spijsvertering veel minder energie en kan deze energie gebruikt worden om te ontgiften. Het heeft dus niks te maken met gezondheidsverschil want beiden zijn erg gezond, alleen kies je tijdens een detox voor vloeibare voeding. Overigens kun je ook een lichtere vorm van detox doen waarbij je groente, fruit en noten eet. Hopelijk beantwoord dit je vraag!

Reply
Manon 5 november 2014 at 07:52

Interessant om te lezen. Opzich zou ik ook wel eens zo’n detox willen proberen :)

Reply

Leave a Comment