CrossFitRun

Ingeschreven voor CrossFit Open

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 27 februari 2016 3 Comments
CrossFit Open

Wie een beetje bekend is met CrossFit weet dat er jaarlijks de CrossFit Games worden gehouden. Voorafgaand aan deze wereldwijde finale, vindt de CrossFit Open plaats. Vijf weken lang een workout die over de gehele wereld hetzelfde is en waarvoor je scores ‘gelogd’ worden. Kom je bovenaan de ranking te staan dan ga je naar de CrossFit Regionals, om vanuit daar door te gaan naar de CrossFit Games. Een hele kleine kans dat je daarheen gaat, gezien het grote aantal mensen dat meedoet (in 2015 waren het er 270.000 wereldwijd).

Zelf ben ik pas drie maanden bezig met CrossFit, dus toen bekend werd dat de CrossFit Open weer plaatsvond, had ik helemaal niet de behoefte of het idee om mee te gaan doen. Daar ben ik nog lang niet goed genoeg voor was de eerste gedachte. Charlotte – coach bij CrossFit Aka – probeerde me wel over te halen, maar nee, ik ging echt niet mee doen. Ondertussen zag ik steeds meer mensen die zich hadden ingeschreven, maar nog steeds had ik het idee dat ik niet ging mee doen. Gisteren was de eerste WOD – 16.1 van de de CrossFit Open en omdat ik de hele week niet heb getraind door mijn werktrip naar Marseille, wilde ik toch graag gaan. Ik zag de WOD al voorbij komen: 25ft (7,5m) overhead lunges met 30 kg, 8 burpees, 25ft overhead lunges, 8 chest to bar pull-ups. En dat 20 minuten lang. Man, wat een zware workout, die voor mij nog te hoog gegrepen is maar waar de eerste van de reeks altijd om bekend staat. Toen ik aankwam in de box, zag ik de geschaalde versie; 25 ft front rack lunges met 15kg, 8 burpees, 25ft front rack lunges, 8 jumping pull ups. Ah, dat lijkt er meer op, die kan ik wel doen. Daarnaast was er nog een andere WOD voor mensen die überhaupt niet mee doen aan de CrossFit Open. En dat was het moment dat ik me toch over heb laten halen. Ik vond de geschaalde versie leuker dan de non-competitors WOD en ik kwam er dus achter dat er eigenlijk altijd een geschaalde versie is. Dus, binnen vijf minuten was ik om en heb ik me ingeschreven.

Je kunt altijd een geschaalde versie doen

Ik wist dus niet dat er altijd een geschaalde versie was en dat het ook helemaal geen schande is om deze te doen. In onze box doet driekwart van de atleten de geschaalde versie, dus nee, ik ben helemaal geen sukkel. Natuurlijk is het lastiger om je te plaatsen voor de echte Games met de geschaalde versie, maar dat is eigenlijk ook niet de reden dat ik mee doe. Ik houd stiekem toch wel een beetje van competitie, je werkt samen met een ‘judge’ die jouw bewegingen beoordeeld en de punten toekent. De score log je later op de algemene website van CrossFit Open en zo rolt er op het einde van de rit een ranking uit.

CrossFit Open

Je wordt geprikkeld om beter te worden

De komende vijf weken staat in het teken van de Open WOD die bij ons in de box op vrijdag plaatsvindt. Elke donderdag wordt de WOD bekend gemaakt en kun je weer in spanning afwachten tot jij aan de beurt bent. Omdat er een wedstrijd element aan verbonden zit, word je geprikkeld om beter te worden. Ik sprak met Charlotte over de mogelijke WOD’s die voorbij gaan komen. Double Unders? Sh*t, die kan ik nog helemaal niet. Dit weekend dus gauw weer even oefenen. Roeien? Niet mijn favoriet, maar wel enorm goed voor je! Overhead Squats? Yes, die kan ik. De komende weken heb ik dus zin om aan de bak te gaan tijdens de WOD en heb ik geen enkel excuus om niet te gaan.

Je wordt aangemoedigd door mede-CrossFitters

CrossFit staat echt bekend als een hechte community. Eerst had ik er niet zo heel erg veel mee, want ik sport gewoon omdat ik het leuk en uitdagend vind. Maar het is toch wel heel erg tof dat iedereen elkaar aanmoedigt om het maximale uit de WOD te halen. Het maakt niet uit hoe goed je bent, iedereen is gelijk en werkt aan zijn eigen doelen. En uiteindelijk zijn we allemaal onderaan begonnen toch? En dat maakt CrossFit zo leuk, het is echt super toegankelijk.

Dat zijn voor mij toch wel de drie belangrijkste redenen om mee te doen. Het is voor iedereen, je traint net wat harder en wordt gemotiveerd. Ik heb er zin in! Mocht je nu ook denken: ik wil toch nog mee doen? Dat kan! Je kunt je nog inschrijven en de WOD dit weekend zelf of in een box doen. Mocht je geen judge hebben, dan kun je de WOD filmen en als nog je scores loggen. Loggen van de scores kan t/m maandag 17.00 dus je hebt nog even! Ik kijk nu alweer uit naar de volgende WOD!

Zoals je wellicht al kon lezen, ben ik voor de geschaalde versie gegaan, de RX versie is jammer genoeg nog echt te hoog gegrepen, maar ik vond de geschaalde versie ook al een pittige jongen. Score? 195! Ik ben benieuwd naar jullie verhalen! 

Bron hoofdfoto: CrossFit Games

image_print

3 Comments

CrossFit Games; zoektocht naar de fittest on earth - Eat.Run.Love. 17 februari 2017 at 07:00

[…] ik je nu toch aan het twijfelen brengen, niet doen! Lees deze blog van vorig jaar maar eens over mijn onzekerheden en waarom ik toch […]

Reply
Sport en eetdagboek #41 - Eat.Run.Love. 14 maart 2016 at 07:00

[…] lesje CrossFit; de derde Open WOD alweer. Voor ik naar de CrossFitbox fiets, eet ik een krentenbol. Zoals jullie een paar weken geleden konden lezen, besloot ik last minute toch mee te doen aan de CrossFit Open wat inhoudt dat ik vijf weken lang […]

Reply
Bianca 27 februari 2016 at 16:22

Leuk zeg

Reply

Leave a Comment