InspiratieLoveRun

In gesprek met Tom

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 29 oktober 2016 0 comments
Tom meeusen interview

Vorige week kreeg ik een mailtje; of ik het leuk vond om naar Bike Motion te gaan. Ik wist niet helemaal wat ik moest verwachten, maar omdat ik me de laatste tijd meer verdiep in wielrennen leek me dit wel interessant. Bike Motion is een walhalla voor elke sportieve fietser, van wielrennen tot mountainbiken tot stadsfietsen; je vindt er van alles met betrekking tot fietsen. Bij de Odlo stand sprak ik met Tom Meeusen, een bekende Belgische veldrijder. Nu is veldrijden wel echt anders dan wielrennen, ik vergelijk het maar een beetje met trailrunnen vs hardlopen. Ik zie mezelf dit niet heel snel doen, maar ik had wel een ontzettend leuk en inspirerend gesprek met hem! En omdat ik alles wat topsporters doen interessant vind, deel ik graag dit gesprek met jullie.

Veldrijden vs wielrennen

In België is het heel normaal om aan veldrijden te doen, het is bekender dan in Nederland maar dat heeft met name ook met het landschap te maken. Het is heel goed mogelijk om uitdagende parcoursen te doen. Tom: “Veldrijden is veiliger dan op de weg, de snelheid ligt lager en je komt geen verkeer tegen.” Als ik hem vraag hoe hoe dat dat zit met obstakels trekt hij nonchalant zijn schouders op, hij heeft daar geen enkele moeite mee en het biedt meer uitdaging. Tom wisselt veel af met mountainbiken wat nog net wat extremer is dan veldrijden. Overigens zijn bandjes van een veldfiets maximaal 33 mm dik. Nog steeds super smal als je het mij vraagt!

Tom meeusen interview

Trainingsprogramma

Veldrijden is echt een herfst / wintersport. Het seizoen is net begonnen en Tom heeft 47 wedstrijden gepland staan waarvan er nu 13 achter de rug zijn. Het is dus belangrijk om in de zomer de basis te leggen en dit doet hij met lange duurtrainingen zodat hij in de winter op snelheid kan rijden. In de winter is het vanwege weersomstandigheden en de vele wedstrijden sowieso lastig om duurtrainingen te doen. Basisconditie moet dus zo breed mogelijk zijn en opgebouwd aan het begin van het seizoen. Daarnaast doet Tom aan looptraining en specifieke trainingen zoals enkel- en kniestabiliteit. Krachttraining slaat hij eigenlijk over: “het is een groot voordeel als je licht van gewicht bent.”

Eten en drinken

Een wedstrijd duurt slechts een uur, tijdens de race wordt er dus niet gegeten en gedronken. Zo’n drie uur voor de wedstrijd eet Tom 150 gram pasta (weet eigenlijk niet of dat gekookt of ongekookt is, het is in ieder geval veel!). Daarna gaat het team het parcours verkennen en eet hij nog een energiereep. Vlak voor de start een gelletje. Omdat er tijdens de wedstrijd niet gegeten en gedronken wordt, neemt Tom na de race direct een herstel shake. Daarna wordt er 20 minuten uitgefietst en weer pasta gegeten.

Kleding

Tom wordt gesponsored door Odlo, zij verzorgen alle kleding. Met name de onderkleding en handschoenen zijn erg belangrijk voor Tom. Handschoenen zijn essentieel bij een technisch parcours zodat je goed grip hebt. De onderkleding moet licht, luchtig en ademend zijn om lekker te zitten. Vooral op slechte dagen maken regen en modder je kleding zwaar, des te belangrijker dus om de goede onderkleding te dragen.

Tip voor beginnende fietsers

De fiets is de perfecte manier om een omgeving te ontdekken. Stap dus op de fiets en ga lekker rondrijden. Besteed daarnaast veel aandacht aan het soort fiets dat je koopt. Bij veldrijden moet deze bijvoorbeeld heel licht zijn omdat je hem op sommige stukken ook moet tillen. Houd je wel van een beetje uitdaging en natuur, dan is veldrijden wellicht de moeite waard om te proberen!

Tom meeusen interview

Foto’s via Tom Meeuwsen

image_print

Leave a Comment