InspiratieLove

In gesprek met Melissa Wijfje

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 9 juni 2017 0 comments
melissa wijfje

Vorige week was ik door Odlo uitgenodigd om kennis te maken met hun nieuwe Ceramicool lijn, een collectie met kleding waarmee je ook bij hoge temperaturen topprestaties kunt blijven leveren. Ik was voorafgaand aan het event al enthousiast gemaakt omdat ook drie top schaatsers – Ireen Wüst, Antoinette de Jong en Melissa Wijfje – aanwezig zouden zijn. Heel benieuwd wat we gingen doen! Eenmaal aangekomen op locatie bleek dat we een schaatstraining van deze drie toppers zouden krijgen. Niet op de schaatsbaan, maar gewoon in een zaal waar we gebruik maakten van ons eigen lichaamsgewicht en schaatsplanken.

Na afloop van de training kletste ik met Melissa en dat was super inspirerend. Melissa is pas 21 jaartjes jong, maar heeft al diverse schaatstitels op haar naam staan: junior wereldkampioene op 1500m, 3000m, allround en ploegenachtervolging. Ik was vooral heel benieuwd hoe haar trainingen er buiten het schaatsseizoen uitzien en natuurlijk wat ze zoal eet op een dag.

melissa wijfje

Kun je iets meer vertellen over de oefeningen die we zojuist hebben gedaan? 

Je kunt de korte ‘training’ die jullie hebben gedaan opdelen in 2 onderdelen; de warming-up waar je spieren activeert en het specifieke deel waar je de technische schaatsbeweging uitoefent.

De activatie oefeningen zijn vooral bedoeld om de heup spieren te activeren. Je voelt hoe je deze spieren in bil/heup maximaal kan aanspannen en dus gebruiken, dit levert dan vervolgens weer meer stabiliteit op. Door deze stabiliteit krijg je meer controle en kan je de transfer leggen naar de specifieke bewegingen.

Dat legt ook meteen de link naar het specifieke gedeelte van de training. Zoals jullie ook hebben gedaan bestaat bij ons een zogeheten schaatsplank training vaak uit korte herhalingen en dan 2-3 sets afgewisseld met een paar sets schaatssprongen. De reden dat het korte blokjes zijn heeft te maken met de technische component, korte blokjes zijn functioneler dan een lang blok aaneen.

De technische component zit hem voor ons met name in de afzetfase, we leren om stabiel op ons afzetbeen te kunnen staan en vanaf dat moment druk te gaan vinden in je afzet. Hierdoor creëer je een stabiele valbeweging. Dit wil je op het ijs ook zo ervaren. Met de sprongen wordt de stabiliteit welke je op 1 been ervaart, in de lijn teen-knie-neus, nog een keer op de proef gesteld. Hierbij geldt dat je de spieren in je billen/heupen maximaal aanspant en niet vanuit je rug beweegt.

melissa wijfje

Hoe vaak staan jullie op een schaatsplank? 

Het schaatsplanken doen wij in de zomer vaak 1 keer per week als we geen beschikking hebben over “zomerijs”. De beweging lijkt misschien helemaal niet op het schaatsen, maar de bewegingen komen best dicht bij elkaar in de buurt zoals ik net eigenlijk al een beetje verteld heb. Schaatsplanken is vooral een zijwaartse afzet terwijl je op het ijs veel meer voorwaartse snelheid creëert met een afzet. Toch is de druk die je ervaart in je afzet been op de plank met het aansturen vanuit je bil, ongeveer dezelfde druk die je ervaart op het ijs.

We zitten nu buiten het schaatsseizoen, wat doen jullie voor trainingen in de zomer?

Buiten het schaatsseizoen komt het vaak voor dat ijsbanen wel open gaan met “zomerijs” dan kunnen we dus alsnog schaatsen. Onze trainingen bestaan alleen nooit (ook niet in de winter) alleen maar uit schaatsen. Dit blijft altijd een combinatie van schaatsen, fietsen en krachttrainingen. Als we geen ijs hebben om op te schaatsen vervangen we deze specifieke beweging door skeeleren en schaatsplanken waar je de beweging goed na kan bootsen.

melissa wijfje

Kun je heel kort vertellen hoe een gemiddelde trainingsweek er in de zomer uit ziet en hoe deze er in aanloop naar een wedstrijd uit ziet?

Een Zomerweek ziet er ongeveer zo uit:

  • Maandag: Schaatsplanken (schaatsen) – rust – Blokken op de Fiets
  • Dinsdag: Sprint/loop trainingen (schaatsen)  – rust – Krachttraining
  • Woensdag: Lange duurrit op de fiets
  • Donderdag: Korte herstelrit op de fiets
  • Vrijdag: Skeeleren (schaatsen) – rust – Kracht
  • Zaterdag: Lange duurrit op de fiets
  • Zondag: Rust

melissa wijfje

De winterweken ziet er ongeveer zo uit:

  • Maandag: Schaaten – rust – fietsen
  • Dinsdag: Schaatsen – rust – Krachten
  • Woensdag: Schaatsen – rust Fietsen
  • Donderdag: kort ritje fietsen
  • Vrijdag: Schaatsen – Fietsen
  • Zaterdag: Wedstrijdvoorbereiding en wedstrijd
  • Zondag: Wedstrijdvoorbereiding en wedstrijd

melissa wijfje

Over 3000m doe je ongeveer 4 minuten, toch doen jullie heel veel duurtrainingen zoals wielrennen. 

We doen veel duurtrainingen op de fiets omdat je een goede basis wilt hebben. Deze basis zorgt voor een beter en sneller herstel waardoor wij ook meer intensieve trainingen aankunnen. Tijdens deze intensieve trainingen worden wij beter in 4 minuten heel hard schaatsen. Willen we dit vaker doen moet er een goed en snel herstel zijn, zo is het cirkeltje weer rond.

melissa wijfje

Wat eet jij zoal op een dag?

Het is heel verschillend wat ik eet, het hangt vaak van de trainingsdagen of wedstrijddagen af. Vaak begin ik mijn dag met kwark en muesli! Als we echt een lange duurrit hebben op de fiets dan kies ik er voor om met havermout en eiwitpoeder te ontbijten omdat dit langer energie af geeft. ’s Middags kies ik vaak voor eieren, volkoren brood en dat samen met een kleine salade.

Bij het avondeten, kies ik eigenlijk net waar ik zin in heb; vaak bestaat dit uit veel groenten, vlees/vis of kip en daarnaast rijst, pasta of andere koolhydraat vormen.

Heb je een favoriet recept die je met ons kunt delen?

Eigenlijk kan je mij blij maken met veel verschillende recepten. Mijn favoriete recept is een spinazietaart! Ik heb het recept zoals ik hem heb geleerd nooit op papier kunnen vinden en door het bladerdeeg is het niet het gezondste recept, maar 1 keer in de zoveel tijd maak ik deze hartige-taart. Verder eet ik altijd net waar ik zin in heb of als ik een leuk recept tegen kom, dan probeer ik eens wat anders.

Laat je de teugels veel vieren als je buiten het schaatsseizoen zit?

Het enige moment dat schaatsers echt een beetje de ‘teugels laten vieren’ is buiten de trainingsperiodes. Vaak zijn dit de laatste weken van maart waarin het tijd is voor een feestje en gewoon wat meer vrijheid. Als de trainingen midden april/begin mei weer echt beginnen wordt het vaak al wel weer wat serieuzer en ben ik wel altijd bezig met voeding en hoe ik mijn energie besteed.

melissa wijfje

Wat vind je van de nieuwe Odlo kledinglijn?

De nieuwe Odlo kledinglijn is super bedacht en gemaakt. Doordat Odlo gebruik maakt van een actief afkoelende technologie voor hun nieuwe Ceramicool lijn koelt het het lichaam tot één graad Celcius meer waardoor er energie overblijft voor andere systemen. Wij moeten het hebben van de trainingen en de basis die wij in de zomer leggen om in de winter te kunnen presteren. Het is belangrijk dat je dus hier je energie goed kan besteden.

Eén graad celsius lijkt misschien niet zo heel veel, maar in de topsport gaat het om kleine verschillen die uiteindelijk de winst bepalen, als Ceramicool hieraan bij kan dragen dan is dit  voor mij het perfecte kledingstuk om in te trainen.

Thanks Melissa voor de inspiratie! 

melissa wijfje

Foto’s door Melissa zelf, Christijn Groeneveld (teamfotograaf) en Martin de Jong 

image_print

Leave a Comment