InspiratieLove

In gesprek met Babette

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 12 november 2016 3 Comments
babette grunder glamour

Met Eat.Run.Love. inspireer ik graag anderen: om te gaan sporten, bewust bezig te zijn maar ook te genieten. Uiteraard laat ik me ook inspireren door anderen, want ik vind het mooi om passies van anderen te zien en daar van te leren. Zo raakte ik ook geïnspireerd door Babette, digital content manager bij Glamour. Door werk en studie is het sporten er tijdlang bij ingeschoten maar ineens kreeg ze het virus te pakken en besloot ze vanuit het niets te gaan trainen voor een kickbokswedstrijd in november 2016. Daar wilde ik meer over weten!

Vertel, je was niet zo sportief en toch besluit je een kickbokswedstrijd te gaan doen?

Sport heeft me altijd aangesproken, maar ik heb het een periode weinig tot niet gedaan wegens mijn fulltime baan in combinatie met mijn studie. Ik werkte fulltime bij Glamour als editor, maar studeerde tegelijkertijd nog journalistiek aan de hogeschool van Utrecht. Op dit moment kan ik me niet meer voorstellen dat tijd een excuus is, maar als je niet ‘in de flow’ zit dan is het een makkelijke en aantrekkelijk excuus.

In maart 2015 begon ik met trainen bij Robby Nelson. Hij heeft de hiit-training Double Trouble bedacht. Daarin combineert hij BodyWeight Excercises, agility elementen én trap- en stoottechnieken vanuit het kickboksen. Ik begon 2 keer in de week, maar werd al snel zo dol op die training dat ik 5 keer in de week ging. Aan het eind van 2015 ging ik nadenken over mijn doelen voor 2016. Wat wil ik bereiken en hoe ga ik me ontwikkelen? Ik bedacht me dat ik een kickbokswedstrijd wilde vechten. Op dat moment had ik nog nooit handschoenen aangehad, maar het leek me fantastisch om letterlijk te knokken voor je winst. Ik legde mijn idee voor aan Robby (Europees- en wereldkampioen kickboksen, Nederlands freefight kampioen) en die bleek uiteindelijk enthousiast en wilde me trainen. In februari begonnen we officieel aan het avontuur. Naast mijn Double Trouble trainingen begon ik bij KOPS Amsterdam. Daarnaast stopte ik met alcohol drinken, ging ik op mijn voeding letten en veranderde ik mijn trainingen.

Waarom kickboksen?

Omdat het een hele intense sport is. Je moet een goede conditie hebben, je moet enorm scherp zijn, je moet mentaal in staat zijn om te incasseren en je analyseert constant je tegenstander.

Je komt net terug van een trainingskamp in Thailand, serious business! 

Ik heb het geluk dat ik begeleid word door Robby Nelson. Hij is een bekende uit het wereldje. Hij weet precies hoe het is om te trainen voor een wedstrijd en kan me overal in begeleiden. Als ik geen personal training heb met Robby, dan train ik met Anne Mestrom. We volgen samen groepslessen en sparren bij KOPS Amsterdam. Ik heb geen vast trainingsschema. Ik trainde 6 keer in de week en stemde mijn trainuren af op mijn agenda. De ene keer kickbokste ik bij KOPS, dan deed ik weer de hiit-training Double Trouble. Nu ik mijn laatste maand inga train ik iets anders. Ik gooi mijn sparuren omhoog en ik werk aan mijn conditie. Ik overleg met Robby wat ik welke dag ga doen. Nu de wedstrijd dichterbij komt spar ik 3 dagen en doe ik 3 dagen hiit-training. Elke training duurt een uur.

babette grunder glamour

Hoe ga je om met voeding? 

Ik heb met een sportdiëtist mijn voedingspatroon doorgenomen. Ik hou ontzettend van snoepen en eet het liefst iedere dag chocola. Op het begin was ik enorm streng. Een beetje de alles of niets mentaliteit die bij mij vaker om de hoek komt kijken. Ik at bijvoorbeeld geen honing en cruesli meer omdat daar veel suiker inzit. Chocolade en koekjes schrapte ik al helemaal. Ik wilde mijn vetpercentage naar 18% krijgen. Op die manier was ik ‘gezond afgetraind’ voor mijn wedstrijd. Bij een partij kijken ze niet naar je lengte, maar naar je gewicht. Je moet bijna hetzelfde wegen als je tegenstander. Hoe lager mijn vetpercentage, hoe groter de kans dat mijn tegenstander niet langer was. En dat is gunstig. Want hoe langer ze is, des te lastiger ze te raken is. Toch was het regime voor mij slecht vol te houden. Mijn percentage zakte naar 18,8%, maar omdat ik nog niets over mijn vechtgewicht wist liet ik de strenge regels iets los. Inmiddels weet ik dat ik op 63 kilo vecht. Dat weeg ik. Ik heb een laag vetpercentage, maar het maakt me niet meer uit of dat boven of onder de 19% is. Daarnaast heb ik geleerd dat een stuk chocolade of snoep soms juist goed voor mij is. Ik heb een lage bloeddruk en af en toe heeft mijn lichaam gewoon meer suikers nodig.

Hoe ziet een gemiddelde dag er voor jou uit?

Die zijn altijd anders. Door de weeks werk ik bij Glamour. Zodra ik mijn laptop dichtklap ga ik een uur trainen.  Na mijn trainingen ga ik eten en daarna werk ik nog even. Ik ga vaak rond twaalven naar bed en sta om zeven uur op. In de weekenden train ik vaak ’s middags een uur. Verder ben ik veel bezig met goed eten en rusten.

babette grunder glamour

Je bent een “newbie” binnen het wereldje, ken je geen angst “dit gaat me nooit lukken”?

Nee dat heb ik niet. Ik weet dat ik een enorme drive heb om te slagen. Het is bij mij altijd alles of niets. Dat weet ik ondertussen. Wel is het spannend dat ik niet weet op welk niveau mijn tegenstander zit. Dat blijft onzeker tot het moment waarop ik mijn eerste ronde heb gedraaid in de ring. Ik stap ergens in, maar ik kan het nog niet vergelijken omdat ik niet weet wat me precies te wachten staat.

Hoe ga je om met rotdagen; dagen waarop niks lukt, waarop je geen zin hebt?

Geen zin heb ik zelden, maar wanneer ik erg moe ben fantaseer ik wel eens over een avond vrij. Maar dan hoef ik maar twee seconden aan de wedstrijd te denken en weet ik dat ik moet trainen. Sterker nog, als ik ervoor zou kiezen om niet te gaan, dan weet ik dat ik thuis onrustig zou zijn. Als ik niet tevreden ben over mijn training, dan kan ik best even chagrijnig zijn. Omdat ik zo kort de tijd heb om naar mijn doel te werken, is iedere dag belangrijk. Een offday bespreek ik met Robby. Hij weet goed te relativeren. “Niet nadenken, gewoon knokken,” zegt hij dan vaak.

Het lijkt alsof je helemaal niet bezig bent met angst en falen…

Natuurlijk denk je altijd even na over de andere kant van de medaille, de ongepoetste. Toch denk ik er vaker aan hoe ik win, dan aan een verlies. Daarnaast ben ik voor mijn tegenstander niet bang. Ik weet dat ik hard kan stoten en trappen. De meeste druk heb ik rondom de verwachting van anderen. Er komen 19 november allemaal mensen die vanaf februari naar mijn verhalen moesten luisteren.

Wat is jouw ultieme tip voor Eat.Run.Love. lezers?

Mensen vragen altijd twee dingen. Hoeveel ben ik afgevallen en hoe hou ik het vol? Maar juist wanneer die twee punten ondergeschikt zijn, merk je dat je die doelen haalt. Ik train iedere dag voor mijn wedstrijd omdat ik het leuk vind. Soms denk ik weken niet aan mijn lijf. Als een vriendin dan zegt dat ik afgetrainde armen heb gekregen besef ik weer dat het ook iets met mijn lijf doet. Hetzelfde geldt voor het volhouden. Als je iets doet wat je leuk vindt, dan is het geen kwestie van volhouden. Dan wil je het liefst twee keer per dag trainen.

Dank Babette voor het leuke gesprek! Op 19 november staat ze voor de eerste keer in de ring. Wil je meer weten? Volg Babette dan op Instagram!

babette grunder glamour

Fotocredit: Valentina Vos

image_print

3 Comments

Babette over haar kickbokswedstrijd - Eat.Run.Love. 7 januari 2017 at 07:00

[…] jullie nog dat ik in gesprek was met Babette? Op 19 november had ze haar eerste kickboks wedstrijd. Ze won natuurlijk, precies zoals ze hoopte. […]

Reply
Anne 13 november 2016 at 10:58

Precies! Ik merkte ook dat ik de sportschool helemaal zat was en toen ben ik op hoopdance gegaan. Dit vind ik zo leuk dat ik het het liefst iedere dag wil doen!

Reply
Babette 4 januari 2017 at 18:13

Hoi Anne, ik lees dit nu pas. Wat leuk dat je iets hebt gevonden wat je iedere dag wil doen! :)

Reply

Leave a Comment