CrossFitRun

Ik doe mee aan de Crossfit Open

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 26 februari 2018 0 comments
Crossfit Open

Ieder jaar start de zoektocht naar de Fittest on Earth weer. Mocht je op zoek zijn naar een flinke dosis inspiratie en motivatie dan raad ik je zeker aan om de documentaire op Netflix te kijken als je deze nog niet hebt gekeken. Om op de Crossfit Games te mogen staan, moet je eerst de Regionals volbrengen en daarvoor de Open. En de Open die is vrijdag weer van start gedaan. Een reeks van vijf workouts in vijf weken waarin een ranking wordt gemaakt van de beste atleten. Uiteraard heb ik niet de illusie dat ik me hiervoor plaats, dit is echt alleen voor een heel klein percentage topatleten weggelegd. In 2017 plaatste Belinda Bekker zich als enige Nederlandse atlete voor de Regionals. Een topprestatie. Voor mij staat de Crossfit Open voor een goede training, uitdaging, heel veel fun en onderonsjes met andere Crossfit atleten. Of zoals één van mijn coaches – Charlotte – zeg: set a baseline, do your first pull-up and have tons of fun. En dat slaat precies de spijker op zijn kop.

Bekijk waar je staat

Een qualifier biedt de mogelijkheid eens te kijken waar je staat. Iedereen doet de workout op exact dezelfde manier – RX of scaled – en op die manier ontstaat er een ranking. Een ranking binnen de box waarin je traint, maar ook een ranking wereldwijd. Tijdens reguliere workouts kun je vaak zelf een beetje bepalen wat je doet, waardoor het vaak ook wat lastiger is om jezelf te vergelijken met anderen. Natuurlijk gaat het bij Crossfit niet om jezelf te vergelijken met anderen, maar je kunt middels zo’n officiële WOD wel eens bekijken hoe ver je bent.

Zet een PR

Daarnaast zorgt een wedstrijd element er toch vaak voor dat je net iets dieper gaat dan normaal. Je neemt meer risico’s dan tijdens een reguliere training. Denk aan toch net iets harder roeien, toch een zwaarder gewicht pakken of toch proberen een pull-up te doen. En dat zorgt ervoor dat je vaak een PR zet, of iets doet wat je nog nooit hebt gedaan. En dat zorgt ook weer voor een mooie basis waar je verder op kunt trainen.

Ik deed nog geen toes to bar in een workout, maar tijdens 18.1 gaf ik het toch een kans. Het waren er tenslotte “maar” 8. En dat zorgde ervoor dat ik mijn eerste toes to bar in een workout deed en nu weet ik dat ik ze ook in andere workouts kan doen.

Voer onderonsjes

Als je aan Crossfit doet, praat je daar graag over. Het liefst de hele dag door. Voor mensen die niet aan Crossfit doen en bij dat gesprek zitten soms onbegrijpelijk. Maar het is echt zo. Crossfit is een echte community. En wat is nou leuker dan de workouts voor- en nabespreken? Wat verwacht je van de workout, wat is je strategie, hoe ging het, kon het beter, ga je hem nog een keer doen? Allemaal dingen die ik met diverse mensen bespreek. Donderdagavond had ik een etentje van werk, een klantrelatie doet ook aan Crossfit en zou ook mee doen aan de Open. Uiteraard hebben we zaterdag even ge-app’t hoe het ging. En vrijdagmiddag dronk ik koffie met Victoire en zaten we allebei nog vol adrenaline van de ochtend. Je kunt al raden waar onze gesprekken over gingen. Maar ook met de meiden in de box bespreek ik voor en na. Zo leuk vind ik dat!

Heb plezier

Maar bovenal gaat het natuurlijk om het plezier dat je beleeft.  Ik doe Crossfit omdat ik het ontzettend leuk vind, ik krijg er energie van en word er sterker door. En dit soort weken zorgen er voor dat ik me continu weer besef hoe leuk ik Crossfit vind!

Leave a Comment