LoveReizen

Hotspots en tips Barcelona

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 15 oktober 2017 0 comments
hotspots barcelona

Je hebt het niet kunnen missen, vorige week was ik in Barcelona! Donderdagmiddag vlogen we naar Barcelona, maandagochtend vlogen we weer terug naar Rotterdam. Op zondag was de triathlon, maar de rest van de dagen hadden we dus genoeg tijd om de stad te ontdekken en lekker te eten. Ondanks dat ik al een paar keer in Barcelona ben geweest, verraste de stad me opnieuw. Wat een fijne stad, ik zou daar best een jaartje kunnen wonen! In deze blog laat ik je onze Barcelona hotspots zien.

Allereerst het appartement waar we zaten; dit was namelijk top! Ik had een appartement gevonden via Interhome; een organisatie waar je appartementen en vakantiehuizen van particulieren kunt huren. Dit heeft eigenlijk altijd mijn voorkeur omdat je dan op de leukste plekjes komt. Ons appartementje lag aan Carrer del Comte Borrell, een straat in de wijk Barre de Sant Antoni. Iets buiten het echte centrum, maar super centraal gelegen. Een metrostation om de hoek, en het wijkje zelf zat bomvol leuke tentjes. Beneden het appartementencomplex zat een bakkertje welke van 6.00 ’s ochtends tot 22.00 ’s avonds open is, echt top. In de buurt zaten leuke restaurantjes, wijn- en cocktailbarretjes. De volgende keer zou ik zo weer in dit wijkje willen slapen.

Casa Dorita

Op donderdag waren we rond 21.00 in het appartement. We hadden dus niet zo’n zin om het centrum in te gaan en te moeten zoeken naar een restaurant. De vriendelijke dame die de sleuteloverdracht met ons deed wist wel een leuk restaurantje om de hoek, Casa Dorita. We liepen er heen en het zag er super leuk uit. Het restaurant zat vol, maar we hadden geluk; er was nog één tafeltje voor 4 personen. De kaart is een combinatie van tapas en complete gerechten. Het zijn niet de standaard tapas, maar kleine gerechtjes waar net wat extra aandacht aan is besteed. We sloten af met zo ongeveer alle toetjes van de kaart omdat we niet konden kiezen. En de rekening, die was slechts €100 terwijl we toch echt niet hebben opgelet met wat we hebben besteld.

Casa Dorita, Carrer de Tamarit 142

Xix Bar

Op de terugweg van Casa Dorita naar huis kwamen we dit super leuke Gin barretje tegen. Een heel klein zaakje, maar lekker druk. We hadden wel zin in een Gin & Tonic en besloten nog even naar binnen te wippen. De sfeer was goed, de cocktails super lekker. De prijzen waren zoals je van cocktails zou verwachten. Ik zou niet persé vanaf de andere kant van de stad naar dit barretje reizen, maar mocht je in de buurt zijn dan is het zeker een aanrader!

Xix Bar, Carrer de Rocafort 19

hotspots barcelona

Foto’s via Instagram van Xix Bar (te donker om foto’s te maken)

Hummus Barcelona

Ben je even klaar met alle bocadillos (broodjes) en tapas en snak je naar wat extra groenten? Dan is Hummus Barcelona een super leuk tentje om naar toe te gaan. De naam doet al vermoeden wat je daar kunt eten: hummus! Maar ook falafel, shakshuka en andere vega gerechten staan op de kaart. Vooraf wordt er een groot bord met diverse salades op tafel gezet, het hoofdgerecht bestaat uit pita’s met een gerecht. Mocht je met meerdere personen zijn dan zou ik aanraden allen een ander gerechtje te kiezen en lekker te delen. Je bestelt een driegangen lunch menu’tje voor €12 waar een drankje bij in begrepen zit. Super goede deal! Helaas konden wij geen tafeltje buiten bemachtigen, maar binnen zit je ook lekker ruim.

Hummus Barcelona, Carrer de València 227

Flax & Kale

Toen ik op Instagram om tips vroeg, werd Flax & Kale veruit het meeste genoemd. Een bezoekje aan deze hippe, healthy hotspot mocht dus niet ontbreken. Wij gingen erheen voor een ontbijt en hebben genoten van een Açaitella bowl, kokosyoghurt met muesli, smashed avocado op toast en scrambled eggs. Ik vond het een leuke tent, maar ook vrij prijzig in verhouding met waar we verder hebben gegeten. Toch vond ik het wel een lekkere afwisseling met alle Spaanse gerechten, dus ja, mocht je in de gelegenheid zijn dan zou ik Flax & Kale zeker een bezoekje brengen.

Flax & Kale, Carrer dels Tallers 74B

Xiringuito Escriba

Een collegaatje gaf mij deze tip voor de lekkerste witte sangria. We wilden graag een avond aan het strand eten, dus besloten toen bij Xiringuito Excriba te gaan eten. Naast de witte sangria staat dit restaurant bekend om de enorme pannen paëlla die je kunt bestellen en delen. Houd je niet van paëlla dan is het ook mogelijk om andere gerechten te bestellen. Wij konden niet kiezen en bestelden uiteindelijk een risotto met gamba’s en een paëlla met vlees, vis en champignons. Eerst werd de risotto geserveerd en daarna kwam er een grote pan met paëlla op tafel. Daarbij bestelden we uiteraard een kan van de witte sangria en er was inderdaad geen woord gelogen over hoe lekker deze is. En hoe lekker deze is bij de paëlla. De paëlla was iets aan de zoute kant vond ik, maar de set-up van het restaurant en de lekkere sangria maakte alles goed.

Xiringuito Escriba, Av. del Litoral 62

Foto interieur via website Xiringuito Escriba

El Nacional

Op  zaterdag wilden we weer tapas eten. We stonden bij een famous tapas restaurant, maar deze was zo famous dat er een wachtrij van 1,5 uur was. Daar hadden we geen zin in, dus op zoek naar een ander restaurant. We kwamen uit bij El Nacional. Dit is een erg leuk concept waar 4 restaurants onder één dak gevestigd zit. Wij aten bij La Taperia. De koude tapas kun je van de kaart bestellen, de warme tapas komen op grote dienbladen langs. Obers schreeuwen met luide stem wat er op het dienblad staat en dan is het wie het eerst komt wie het eerst maalt. Opletten geblazen dus, want anders heb je de hele avond niks op je tafeltje staan. Ik vond het daardoor een beetje hectisch en je staat redelijk snel weer buiten als je net oplet omdat er wel continue dienbladen voorbij komen. Ondanks dat vond ik het een erg leuk concept en was het eten echt heerlijk!

El Nacional – La Taperia, Passeig de Gràcia 24 Bis

Toto

Toto zit tegenover Hummus Barcelona en is een Italiaans restaurant. Het restaurant ziet er prachtig uit en het eten is heerlijk. De prijzen op de kaart zijn wel wat hoger, je betaalt zo’n €24 per hoofdgerecht. Ik at tortellini met pompoen en geitenkaas en deze was echt heel erg lekker. Op zondagavond was het niet zo heel erg druk, maar ik geloof wel dat het op andere dagen drukker is. Ideaal als je even in iets anders dan tapas zin hebt!

Toto, Carrer de València 246

La Vinya del Senyor

Na de triathlon was het tijd voor een wijntje! Op zoek naar een leuk wijnbarretje dus. La Vinya del Senyor zit op een super toeristisch pleintje waar ik normaal gesproken direct heel hard weg zou rennen, maar dit knusse tentje zit achter op het pleintje in een hoekje. Je kunt er alleen wijn (en vast ook fris) en hapjes bestellen. De kaart staat vol met talloze wijnen, wij kozen uiteindelijk op aanraden van de ober een Spaanse witte wijn die super lekker was. Daarbij bestelden we wat lekkere kaasjes, noten en olijven. Dit was echt smullen na de triathlon en sowieso een aanrader om te bezoeken!

La Vinya del Senyor, Plaza Sta Maria 5

Fietsen huren bij Green Bikes

De eerste dag in Barcelona hebben we alles te voet gedaan, de tweede dag leek ons dat niet zo verstandig en wilden we fietsen huren. Op het internet lazen we goede reviews over Green Bikes en een paar mensen hadden deze fietsverhuur ook al als tip gegeven. Ze hebben twee locaties in de stad die vlakbij elkaar liggen. Wij zijn gewoon naar binnen gelopen en konden 4 fietsen meenemen, ik weet eigenlijk niet hoe dat in het hoogseizoen is. Je betaalt wanneer je de fietsen terug brengt, dus zo weet je zeker dat je niet teveel betaalt en je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt!

Green Bikes, Carrer dels Escudellers 48

Montjuïc

Toen we de fietsen hadden, zijn we eerst naar de start van de triathlon gefietst om de startbewijzen te halen. Vanaf het strand zijn we naar de Montjuïc gefietst, een heuvel ten zuiden van Barcelona. Deze heuvel heeft diverse bezienswaardigheden zoals een mooi cactuspark, een openluchtmuseum en een waanzinnig uitzicht over de stad.

Mercat de Santa Catarina

En last but not least, ik vond het super leuk om Mercat de Santa Catarina te bezoeken. Een overdekte markt in El Born die bekend staat om alle versproducten; vers vlees, vis, groenten en fruit, maar je kunt er ook terecht om lekkere tapas te halen. Wij waren er jammer genoeg ’s ochtends waardoor we niet echt van al het lekkers hebben geproefd, maar het kwam er niet van om nog een keer te gaan. Mocht je een keer zelf willen koken in Barcelona dan is het ook een feestje om hier boodschappen te halen!