RunWorkout

Hoepelen als workout

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 19 juni 2015 0 comments
hoepelen

Als kind zijnde hoepelde ik me gek, ik vond het fantastisch en haalde er allerlei trucjes mee uit. Jarenlang was het een vergeten ding, totdat ik een tijdje geleden ineens heel veel mensen met een hoepel zag. Toen een collegaatje een hoepel meenam naar kantoor moest ik het natuurlijk wel uit proberen. Het lukte me in het begin niet, maar vond het wel leuk. Dus een zoektocht naar een eigen hoepel was snel gestart. Het werd een verzwaarde fitnesshoepel van Bodyhoop en ik was binnen no time hooked. Nu probeer ik vrijwel dagelijks 10 minuten te hoepelen, terwijl ik TV kijk, mijn gedachten laat gaan of met mijn vriend aan het kletsen ben.

Dat hoepelen als workout wordt gedaan, is eigenlijk nog helemaal niet zo heel erg lang het geval maar ineens is het hot en doen heel veel volwassenen het. Afhankelijk van de intensiteit en hoelang je hoepelt, verbrand je tot wel 400 calorieën per uur. Now we’re talking, dat zijn er nog best veel!

Wat voor soort hoepel gebruik je?

Natuurlijk kun je gewoon een hoepel uit de speelgoedzaak gebruiken, maar deze hebben vaak een relatief kleine diameter en zijn erg licht. Deze zijn daarom te licht om een goede workout mee te doen. Voor een intensievere workout kun je het beste een grotere en zwaardere hoepel nemen. Ik heb zelf een hoepel van Bodyhoop besteld, dit is een hoepel gericht op fitness en verkrijgbaar in 1,6 en 1,8kg. Ik ben gelijk voor de 1,8kg gegaan. Eerste instantie vond ik het best zwaar, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, is hij goed te hanteren! Deze hoepel is ook een stuk dikker dan een standaard hoepel en heeft een golvende vormgeving.

De voordelen

Naast dat hoepelen zorgt voor soepele heupen, heeft het nog veel meer voordelen:

  • Versterking van buik-, rug-, been- en bilspieren
  • Afnemen van tailleomvang
  • Verbetert de rompstabiliteit
  • Verbetert de conditie
  • Verbetert de doorbloeding
  • Bevordert de spijsvertering

Wat je allemaal wel niet met zo’n hoepel kunt bewerkstelligen! Door het dagelijks minimaal 10 minuten te doen, merk je binnen een paar weken al resultaat. Het is daarbij wel heel erg belangrijk dat je rustig aan opbouwt met 2 minuutjes per dag; 1 minuut rechtsom en 1 minuut linksom. Je moet het zo zien, als je begint met hardlopen, loop je ook niet direct een uur hard. Het is goed om je lichaam te laten wennen aan de beweging en het gewicht. Vooral de hoepels met golven kunnen in het begin voor pijnlijke en blauwe plekken zorgen. Overigens heb ik daar geen last van gehad. Merk je dat het goed gaat, bouw dan langzaam op naar zo’n 10-20 minuten per workout.

Hoe hoepel je?

Nu denk je vast, ik kan dat gewoon. Dat dacht ik ook, maar dat viel vies tegen. Het lukte me eerste instantie maar niet om de beweging onder de knie te krijgen. Daarom leg ik toch even de basis uit! Plaats je voeten op heupbreedte en zet je ene voet lichtjes voor de andere, zet je knieën niet op slot maar buig ze lichtjes. Zet de hoepel tegen je rug en geef hem een zwaai. Maak schommelende bewegingen van voor naar achteren terwijl je gewicht van je ene op je andere voet plaatst. Span je buikspieren goed aan voor een goede houding en zwaarder maken van de workout. Eerste instantie had ik de neiging om rondjes te draaien en van links naar rechts te gaan, maar dat werkte toch minder goed.

hoepelen

Work it baby

Zelf vind ik het makkelijkste om na mijn training of rondje hardlopen nog even te hoepelen, gewoon gedachten op 0 en gaan. Bodyhoop ontwikkelde ook een negenweeks programma met vijf workouts per week. Je doet de standaard hoepelbewegingen links- en rechtsom en dit wordt gecombineerd met jumping jacks, squats, lunges etc. Super leuk en effectief, maar persoonlijk werkt het voor mij beter om even ‘gewoon’ te hoepelen. Vooral ook omdat ik het lekker vind om in de woonkamer te staan en mijn onderburen niet zo blij worden van gespring.

Een Bodyhoop is niet heel goedkoop vind ik , – €59 – maar is het wel dubbel en dwars waard. Ik heb er echt super veel plezier mee en vind het een leuke toevoeging aan mijn andere trainingen.

Tight top van Baseative via Fitgirl.nl, schoenen Mizuno Waverider 18.

Hebben jullie wel eens gehoepeld? En wat vinden jullie ervan? 

hoepelen

Leave a Comment