Hardlopen / TrailrunningRun

Hoe houd je het hardlopen leuk?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 10 januari 2015 0 comments
hardlopen leuk maken

In de zomer van 2012 ben ik pas gaan hardlopen omdat ik geen zin (en geen geld) meer had om naar de sportschool gegaan. Ondanks een hele hoop mislukte pogingen, hoopte ik opnieuw dat ik gegrepen zou worden door het hardloopvirus. En dat is gebeurd. Inmiddels kan ik me niet meer voorstellen dat ik niet zou hardlopen, al combineer ik het inmiddels weer met een aantal andere sporten en vind ik het leuk om nieuwe dingen te proberen. Als je net begint met hardlopen, hoe zorg je er dan voor dat je het leuk en uitdagend voor je zelf houdt, met een kleine kans op opgeven?

Bouw het hardlopen rustig op
Heb je nooit eerder hardgelopen? Zorg dan dat je het hardlopen echt rustig opbouwt, zodat je geen blessures krijgt. Veel mensen denken dat ze wel kunnen hardlopen en lopen te hard van stapel waardoor de kans op blessures op de loer ligt. Alweer meer dan een jaar geleden schreef ik 10 gouden regels als je net begint met hardlopen. Lees die zeker nog eens door als je net begint met hardlopen!

Train met een doel!
Voor mij was/ is dit essentieel. Ik heb vroeger altijd in teamverband gesport, dus al vrij snel miste ik uitdaging in het hardlopen. Ik ben competitief ingesteld dus ik wilde met een doel trainen. 5 km vond ik niet genoeg, dus al snel schreef ik me in voor een 10 km wedstrijd. Toen moest ik wel trainen, want ja die wilde ik natuurlijk wel in een acceptabele tijd lopen (uiteindelijk was mijn eerste wedstrijd We own the night die ik in 56 minuten liep).

Train met een running app
Eigenlijk in het verlengde van bovenstaand punt, train met een running app om jezelf uit te dagen. Bij mij helpt het om te weten hoe hard ik loop om zo mezelf continue te blijven uitdagen. Waar ik voorheen elke training harder wilde lopen, weet ik inmiddels dat dat helemaal niet goed is. Het is belangrijk om ook ‘langzame’ runs in je trainingschema op te nemen om zo uithoudingsvermogen te trainen. Maar, het is wel leuk om elke keer dezelfde afstand te tracken, zo kun je ook goed progressie meten.
Als je nog nooit hebt hardgelopen is het een idee om bijvoorbeeld de app van Evy te downloaden waarmee je van 0 tot 5km traint.  Ik heb dat zelf eigenlijk nooit gedaan, maar gewoon gedaan wat goed voelde. Ik trainde met de Nike running app, maar ben later overgestapt op Runkeeper omdat je daar ook interval trainingen op in kon stellen. Inmiddels heb ik een sporthorloge van Garmin (Forerunner 620) waar ik onwijs blij mee ben (en ja daar zit ook een prijskaartje aan vast, maar die is het dubbel en dwars waard).

hardlopen leuk maken 2

Haal mensen in
Niets is zo fijn om tijdens het hardlopen andere mensen in te halen. Het geeft echt een goed gevoel om in de verte iemand te zien lopen, steeds dichterbij te kruipen en diegene vervolgens in halen. Dat je uitgeput bent als je er voorbij bent, vergeten we maar even. Het is gewoon fijn om het gevoel te hebben sneller te zijn dan iemand anders!

Doe verschillende trainingen
Om sneller te worden heeft het geen nut om altijd dezelfde afstand te rennen. Wissel dit af en ga steeds verder. Bedenk wat je doel is en stem hier je trainingen op af. Bij 10km is het voldoende om 3x per week te trainen bijv. 1x interval (denk aan 400m sprinten, 200m rust), 1x een korte afstand op hoog tempo en 1x een langere afstand op rustig tempo. Toen ik voluit aan het trainen was voor de halve marathon liep ik zelfs 4x per week hard: 1x interval, 1x korte afstand (5 à 6 km), 1x middellange afstand (9 à 11 km) en 1x lange afstand (15-20 km). Of vervang de standaard intervaltraining eens door deze uitdagende circuit-heuveltraining.

circuit heuvel training

Wissel je route af
Niets is zo saai om iedere keer weer hetzelfde rondje te lopen. Probeer dus meerdere routes te lopen, of loop je rondje eens andersom. Je gelooft het misschien niet, maar dat geeft echt een ander gevoel! Zelf hardloop ik meestal in het Westerpark, want dat is vlak bij mijn huis, maar ik vind het ook heerlijk om op een zondag richting Vondelpark te gaan. Of loop hard van de ene locatie naar de andere locatie. Ik hardloop bijv. wel eens richting mijn ouders, dan kan ik heerlijk door het Amsterdamse Bos lopen. Zorg dan wel dat je iemand hebt die je kunt ophalen!

Loop op verschillende tijden
Probeer voor je zelf uit wat je een fijne tijd vindt om te lopen. Ik heb een aantal vaste tijdstippen voor elke training. Een korte afstand loop ik bijvoorbeeld het liefst ’s ochtends voor werk. Een interval of middellange afstand bewaar ik voor ’s avonds omdat ik dan meer energie nodig heb. Wel ga ik dan direct uit werk (ja voor het eten) omdat ik het anders ook erg moeilijk vind om van de bank af te komen. Een lange afstand doe ik alleen in het weekend als ik echt de tijd heb.

Investeer in leuke en lekker zittende hardloopkleding
Natuurlijk kun je in het begin hardlopen in je oude kloffie, maar je maakt het toch wel een stuk leuker voor je zelf als je een flitsend jasje hebt en een broek die niet schuurt of afzakt. Hardloopkleding kan prijzig zijn, maar H&M heeft een hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Of shop je sportkleding in de sale, daarmee bespaar je zo 20-50% en ben je toch in het nieuw gestoken!

En last but not least, het geeft niet als je een off day hebt! 
Niet elke training kan lekker gaan; ik heb ook trainingen dat ik niet vooruit kom, last van pijntjes heb, of me niet kan focussen. Soms kan het moeilijk zijn om dan de volgende keer weer de deur uit te stappen, want: “het gaat vast weer niet goed”. Maar onthoud dat je ook traint als het niet lekker gaat, ook van die trainingen wordt je sterker! Elke kilometer draagt bij aan verbetering.

image_print

Leave a Comment