EatFeiten & Fabels

Hoe houd je een dieet vol?

posted by Kirsten - Salvedo Health Clinic 13 oktober 2016 0 comments
Hoe houd je een dieet vol

♦ Blog geschreven door Kirsten ♦

Dieet 1 tot en met 100, veel mensen hebben al van alles geprobeerd om af te vallen. Soms met succes, maar hoe strenger de diëten hoe sneller een terugval om de hoek ligt te loeren. We kennen het allemaal wel onder de term ‘jojo-effect’. Oftewel: eerst afvallen, vervolgens weer (langzaam) meer aankomen. Hoe je een crash dieet volhoudt? Niet! Maar wat doe je dan wel?

Geen dieet volgen

In Nederland kennen we twee verschillende woorden voor ‘dieet’ 1) het dagelijkse eten en 2) (snel) afvallen. Waarom we dat in Nederland wel doen en in Engeland niet? Een kwestie van taalverschil. Daardoor wordt er wel een discrepantie gemaakt in een woord waar het niet voor bedoeld is. Je dieet moet eigenlijk betekenen ‘je allerdaags eten’. Op die manier hoef je nooit meer op een dieet. Maak van je allerdaags eten een lifestyle, zodat je nooit meer op dieet hoeft. Eet op een gezonde manier, crash niet en val op de lange termijn af.

Maak het persoonlijk

Wat ik altijd zeg na het maken van een voedingsschema of voorbeeld: “Als er toch nog producten in staan die je niet lust, eet ze dan ook niet. Zoek daar alternatieven voor en blijf lekker variëren”. Door een nieuwe voeding persoonlijk te maken, kun je het voorgeschreven patroon ook volhouden.

Zorg voor afleiding

Natuurlijk zal er een moment komen waarop je toch meer eet dan je wilt, dat is niet erg voor een keer. Het wordt pas vervelend als je steeds vaker een weg inslaat, waar je eigenlijk vandaan wilde blijven. Probeer op die lastige momenten je gedachten te verzetten. Ga lekker naar buiten, lees een boek, speel een actief spelletje, bel met een vriend(in), verzet huishoudelijk werk. Doe vanalles, maar blijf wel even uit de supermarkt weg. Meestal is de supermarkt tijdens een ‘craving’ een plek om nog meer verkeerde producten te kopen.

Eet voldoende, maar anders

Honger lijden kennen we in Nederland niet meer. Tenminste, vrijwillig uithongeren is nog dagelijks aan de orde met crashdiëten. Gelukkig volgt niemand na dit blog nog een crashdieet. Inmiddels weet iedereen dat gezonde voeding een persoonlijke lifestyle moet zijn. Daarbij past ook voldoende voeding. Sport en beweeg je gedurende de dag onwijs veel? Dan heb je ook meer energie nodig. Beweeg je minder, maar wil je wel afvallen? Eet dan vooral gezonde producten. Niet minder, maar gezonder. Wanneer je in de avond 250-300 gram groente eet (naast de aardappelen en het stukje vis), dan zit je gegarandeerd vol. Toch zitten er weinig kcal in groenten, dus eet je niet verrekte veel energie. Slim eten is een sleutel tot succes.

Zorg voor een ‘lekkere trek’ moment op de dag

Te vaak lekkere trek hebben is niet goed. Dan is afleiding een warm welkom. Te weinig lekkere trek momenten genereert alleen maar méér trek. Ook dat is niet goed. Het antwoord ligt in het midden: eet met mate iets waar je echt zin in hebt. Bijvoorbeeld één keer op een dag een lekker tussendoortje. Of alleen in het weekend een glaasje wijn en in plaats van ongezouten noten een handje pinda’s. Zondigen met eten kun je het beste gewoon indelen in je week. Als je erkent dat je ergens zin in hebt, kun je er de rest van de dag rekening mee houden. Op die manier heb je aan het einde van de balans waarschijnlijk minder gegeten.

Leave a Comment