HealthLove

Hoe gaat het met jouw doelen voor 2015?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 9 april 2015 7 Comments
Untitled-1

De zomer nadert rap, tijd om de balans op te maken; hoe gaat het met jouw sportieve doelen? Ben je lekker bezig of heb je toch het idee dat het nog niet helemaal gaat zoals je had gehoopt? Het kan erg frustrerend zijn om het gevoel te hebben goed bezig te zijn, maar toch niet de resultaten te behalen die je had gehoopt te behalen. We hebben nog bijna 3 maanden tot de officiële start van de zomer, in mijn geval nog maar 2 maanden tot ik een week lang in bikini loop. Tijd dus om even kritisch te kijken naar ons gedrag en ‘fouten’ die we maken. Tussen haakjes, want niks is fout als je je daar goed bij voelt!

Je gaat voor de makkelijkste route

Kijk goed naar jezelf en de trainingen die je doet. Haal je alles eruit wat erin zit? Of denk je soms; ik kan niet meer. Ik doe de push-up wel op mijn knieën, ik laat het sprintje achterwege, ik doe geen intervaltraining, ik neem geen zwaarder gewicht, ik moet zo werken, ik ben moe. Voel je het? Excuses, allemaal excuses om in je comfort zone te blijven. Kom daar uit! Alleen dan wordt je sterker en fitter.

Untitled-2

Je slaapt/rust niet voldoende

Als je moe bent, gaat het trainen gewoon niet lekker. Ik heb het van de week nog zelf aan den lijve ondervonden. Ik had al 4 dagen achter elkaar gesport, slecht geslapen en ging toch weer sporten. Dat werkt gewoon niet, want je kunt niet alles geven. Rust is ook training! Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Probeer een een paar dagen iets eerder je telefoon weg te leggen, TV uit te zetten en iets eerder naar bed te gaan. Je zult zien dat het je extra energie geeft!

Je eet niet goed

Oeps, hier maak ik me wel een beetje schuldig aan. Ik heb de laatste tijd iets teveel cheatdays gehad. Om goed in shape te raken en te kunnen presteren, moet je goede voeding tot je nemen. Denk aan veel magere proteïne (eiwitten), weinig suikers, veel groene bladegroenten, langzame koolhydraten, gezonde vetten etc. We weten het waarschijnlijk allemaal wel, maar het is soms lastig vol te houden in de praktijk. De juiste voeding zorgt voor verbetering van je resultaten.

Untitled-3

Je workout routine is te eenzijdig

Wanneer je altijd dezelfde workout doet, zal je lichaam wennen aan de oefeningen en worden deze een stuk minder effectief. Voor mij is het geen enkel probleem, want ik vind teveel leuk. Probeer af te wisselen. Houd daarbij in gedachten dat je lichaam moet herstellen, heb je vandaag je benen getraind? Train dan morgen een ander deel van je lichaam of doe in ieder geval een ander soort workout. Ga dus niet 6x per week hardlopen, maar wissel dit af met ander soort trainingen; bijvoorbeeld krachtraining, fietsen, zwemmen of yoga.

Je kletst te veel

Ja, ik riep eerder dat het goed is om samen met een maatje te sporten om elkaar te motiveren maar let wel op dat het sporten geen sociale activiteit wordt. Als je traint, moet je werken. Dat betekent dus dat je niet tijdens een oefening kunt kletsen. Kun je dat wel? Dan is de oefening niet zwaar genoeg of voer je hem niet goed uit en is daarmee minder effectief.

Maken jullie je wel eens schuldig aan bovenstaande? En hoe gaat het met jullie doelen voor dit jaar? 

image_print

7 Comments

Abs are made in the kitchen - Eat.Run.Love. 31 december 2015 at 08:55

[…] Hoe gaat het met jouw doelen voor 2015? […]

Reply
Renate 11 april 2015 at 17:28

Behalve als je begint met hardlopen, dan moet je natuurlijk nog wel een beetje kunnen kletsen ;)

Reply
Jouw kans om een nieuwe sport te proberen - Eat.Run.Love. 10 april 2015 at 07:45

[…] of niet, maar gisteren schreef ik nog dat het goed is om af en toe wat nieuws te proberen en variatie aan te brengen in je […]

Reply
Manon 9 april 2015 at 14:21

Ik moet zeggen, ik vind het goed gaan, sporten word steeds leuker en af en toe een cheatday mag wel van mezelf. Ik zou graag zien dat het wat sneller gaat af en toe maar liever dit dan te snel en dat het er later ook te snel weer aan zit :)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 9 april 2015 at 14:46

Af en toe een cheatday mag zeker, zo houd je het leuk voor jezelf! Fijn dat het goed gaat en id, geduld is een schone zaak. Belangrijker is dat het resultaat blijvend is!

Reply
Cindy 9 april 2015 at 10:36

Ik maak me schuldig aan cheat days. Doordat ik niet lekker in mijn vel zat en ik minder actief ben geworden met sport (1-2x hardlopen in de week ipv 3x, 1x in de week yoga) is mijn eetpatroon veranderd. Nu heb ik me weer ingeschreven bij een sportschool voor krachttraining, yoga en zwemmen en ik probeer mijn eetpatroon weer bij te stellen.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 9 april 2015 at 12:26

Wat goed dat je je weer hebt ingeschreven bij een sportschool! Ik ken dat hoor, als je niet lekker in je vel zit is alles lastiger en kies je sneller voor de weg van de minste weerstand. Goed dat je je nu weer beter voelt, het wordt mooier weer, langer licht, fijner om te sporten en daardoor ook makkelijker om weer gezond te eten! Succes :)

Reply

Leave a Comment