HealthLove

Hoe begin ik? En hoe houd ik vol?

posted by Susannah - De Prestatiekwekerij 9 april 2016 0 comments
Hoe begin ik? En hoe houd ik vol?

♦ Blog geschreven door Susannah 

April, de maand waarin het steeds vaker mooi is weer is en iedereen naar buiten gaat. Ik vind de eerste dagen dat je zonder handschoenen op de fiets zit, of in je zomerjas in plaats van je winterjas door het park wandelt, altijd zo heerlijk! En met mij vele anderen. Als ik nu ga hardlopen in het Vondelpark zie ik veel nieuwe gezichten. Alsof het weer een reden is om van dat goede voornemen een goede gewoonte te maken.

En laten we eerlijk zijn, dat is misschien ook een beetje zo. Ik zie heel vaak bij niet-professionele sporters dat een toevallige gebeurtenis, zoals zonneschijn en een lekker temperatuurtje, aanleiding kan zijn om in actie te komen. Hoe werkt dat ‘op gang komen’ eigenlijk? Wat zegt de wetenschap over verandering en commitment?

Als je iets nieuws gaat oppakken, zoals hardlopen, breng je een verandering in je wekelijkse routine. Er is veel onderzoek gedaan naar hoe verandering werkt, en daaruit blijkt dat mensen verschillende fasen doorlopen voordat ze bij een definitieve verandering in gedrag zijn. De fasen zien er als volgt uit:

  1. Je denkt nog niet na over verandering: er is geen probleem,
  2. Overwegen: iets zit je niet lekker en je denkt na over veranderen om dat aan te pakken,
  3. Voorbereiding: je denkt na over hoe je wil veranderen,
  4. Actie! Je probeert nieuwe dingen uit,
  5. Oefenen en onderhouden: je maakt routines en wordt steeds beter in je nieuwe gewoontes,
  6. Terugval: soms zit het tegen en val je terug in je oude gewoontes,
  7. Definitieve verandering: je kan zonder erover na te denken je nieuwe gewoontes onderhouden.

In elke fase gelden andere vragen en uitdagingen. Bijvoorbeeld in fase 1, op het moment dat je opmerkt dat iets niet goed is, weet je nog niet wat je daarmee wil doen. Sommigen van ons kunnen door die onzekerheid lang blijven hangen hier. Fase 5 is nog zo’n moeilijke. Terugvallen in oude gewoontes kan super frustrerend zijn en je zou niet de eerste zijn die ik hoor zeggen: “laat maar! Het is te lastig/ het kost teveel tijd/ ik ben niet sterk genoeg”.

Een aantal herkenbare valkuilen per fase:

  1. “Ik weet niet wat ik zou kunnen doen om te veranderen”
  2. “Teveel opties, ik kan niet kiezen”, “welke optie is het beste?/ ik durf niet te kiezen”.
  3. “Ik probeer (teveel) verschillende dingen”, “alles is leuk en ik vergeet mijn andere verplichtingen”, “het voelt onwennig of moeilijk, ik wil daarom stoppen”
  4. “Dit wordt eentonig/ saai”, “is dit het nou?”
  5. “Zie je wel, ik kan het niet”, “dit is te moeilijk/ het kost teveel tijd”

Belangrijk is dat als je jezelf hierin herkent; weet dat het heel normaal is. Ik zal zelfs zeggen: het hoort erbij.

Hoe begin ik? En hoe houd ik vol?

Dus wat heb je hieraan?

Ik heb twee tips die je kunnen helpen om een verandering succesvol te maken. Allereerst: herken de fasen. Het kan veel rust en vertrouwen geven dat je weet dat alles wat je voelt aan demotivatie of twijfel er gewoon bij hoort. Luister goed naar wat je tegen jezelf zegt en probeer die negatieve woorden te plaatsen bij een fase. En weet dat als je niet opgeeft (fase 4!!) je uiteindelijk vanzelf in fase 6 terecht zal komen. Veel onderzoek wijst uit dat als je een nieuwe gewoonte 3 maanden volhoudt, je het zult blijven doen.

Mijn tweede tip is stel doelen. Eerder heb ik geschreven over hoe doelen je motivatie versterken, dus als je wil begrijpen hoe dat werkt, lees dan mijn blog “Waarom doelen zo belangrijk zijn voor motivatie”. Je kan voor elke fase verschillende doelen gebruiken. Deze zijn:

  1. Overwegen: neem een besluit om te veranderen: maak een contract met jezelf,
  2. Voorbereiden: bepaal welke acties je gaat proberen, schrijf deze op, koop het juiste materiaal,
  3. Actie: houd een logboek bij: wat werkt goed en wat niet?
  4. Oefenen: nieuwe gewoontes moeten inslijten. Houd in je logboek bij hoe makkelijk je nieuwe gewoonte wordt,
  5. Terugval: lees het contract dat je met jezelf maakte door en bekijk in je logboek welke acties goed werkten. En, just do it.

Als je dit heel interessant vindt, raad ik de boeken aan van Miller en Rollnick over motiverende gespreksvoering waarin deze twee onderzoekers uitleggen hoe je je kan voorbereiden op verandering. Het boek is eigenlijk bedoeld voor de hulpverlener, maar geeft heel veel informatie over het veranderingsproces. Als jij klaar bent voor een verandering, maar je hebt een iets sterker zetje nodig dan een paar zonnestralen, neem contact met mij op!

Mijn vraag van deze maand is: wat doe jij om te herstellen van een terugval? Stay tuned want volgende maand schrijf ik hier meer over!

Leave a Comment