RunWorkout

Hiken – wat neem je mee

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 16 juli 2016 0 comments
Hiken wat neem je mee

Hiken: lange wandeling, trektocht, aldus Van Dale

Wandelen, stiekem vind ik het nog steeds een beetje suf. Ik ben het steeds meer gaan waarderen. Maar ik zal niet zo snel antwoorden: “ik ga lekker wandelen” op de vraag wat ik ga doen dit weekend. Heb je het over hiken, dan wordt het al wat interessanter. Hiken klinkt stoerder, terwijl het eigenlijk niets meer is dan een lange wandeling volgens Van Dale.

Toch wil ik ook dat een beetje nuanceren. Een lange wandeling klinkt alsof het peanuts is, maar het is zeker niet voor iedereen weggelegd als je het mij vraagt. Een hike vindt meestal alleen plaats in de natuur. Vaak doe je het meerdere dagen achter elkaar. Het is niet alleen een vlakke wandeling, maar kan ook flinke klimmen met zich mee brengen. Een hike is wat mij betreft echt meer dan een lange wandeling en kan zeer uitdagend zijn. Daar ben ik in Kroatië en Italië wel achter gekomen. Totaal onvoorbereid gingen we de bergen in voor een hike, oftewel een wandeling in onze ogen. We zijn onszelf goed tegen gekomen en daar heb ik van geleerd. Ik vond het hiken super leuk, veel leuker dan ik had verwacht en wil zelfs nog een keer terug naar Kroatië om onze “geflopte” hike over te doen. Maar dan wel goed voorbereid.

Grip op de paden

Bovenaan de lijst van punten waar je aan moet denken zijn goede wandelschoenen. Je zult ongetwijfeld zelf begrijpen dat slippers in de bergen niet handig zijn, maar ook normale (sport)schoenen voldoen zeker niet altijd. Als de ondergrond onregelmatig, het nat en glibberig is, is het handig om schoenen met goede grip te hebben. Doe jij ook aan trailrunnen? Dan kun je gewoon je trailschoenen aan trekken, deze bieden vaak meer steun en grip dan hardloopschoenen en voldoen daarmee ook prima voor hikes. Heb je deze niet, dan kun je deze aanschaffen. De hoge bergschoenen van vroeger zijn al lang niet meer van deze tijd. Lage schoenen met een goede gripzool zijn de nieuwe bergschoenen. Laat je eens adviseren in een outdoor winkel en je loopt zo weg! En heb je ook gelijk geen excuus meer om niet te trailrunnen.

hiken wat neem je mee

Laat je niet natregenen

Ja, dat overkwam ons dus. Totaal onvoorbereid stonden we in onze korte broek en shirtje aan de voet van de berg. Halverwege de berg zagen we al een enorme donkere wolk boven ons hangen en die bleef ook hangen. Dapper stapten we door, maar we liepen zo de regen in. En niet zo’n beetje ook. Een fenomeen wat vaker in de bergen voor komt. Regen blijft lang hangen en binnen no time ben je tot op het bot natgeregend. Van tevoren het weer checken is heel belangrijk, maar zorg er daarnaast ook voor dat je altijd een extra trui en regenjasje in een rugzak hebt zitten om aan te kunnen trekken. Ben je eenmaal nat, dan warm je ook niet zo snel meer op en dat is niet fijn.

Vergeet niet te smeren

Net als dat je goed voorbereid moet zijn op regen, moet je ook voorbereid zijn op zon. En dus zonnebrand meenemen. Ook als het bewolkt is en het koeler lijkt, moet je blijven smeren. Hoog in de bergen is de zon extra verraderlijk. Hij verdwijnt vaak achter de bergen, de lucht is koeler en het voel minder noodzakelijk aan. Mijn tip is om je al in te smeren voordat je van huis weggaat en zonnebrand mee te nemen om eventueel bij te smeren. De eerste bescherming ziet er in ieder geval al op en de kans op verbranden is een stuk kleiner.

Proviand voor onderweg

Je kunt er niet vanuit gaan dat je onderweg leuke restaurantjes tegenkomt. Zorg er dus voor dat je voldoende eten en drinken bij je hebt en je niet laat verrassen door een hongerklop of dorst. Een flesje van 500 ml is niet voldoende. Het beste werkt een rugzakje met een grote fles water (minimaal een liter per persoon) of een camelbag. Neem daarnaast voldoende eten mee: een banaan, een energiereep en – als je echt de hele dag onderweg bent – broodjes. Doe dus ook niet samen met een rugtas, maar draag allebei je eigen rugtas. En echt, een rugtas zit veel comfortabeler dan een schoudertas. Heb je ook gelijk genoeg ruimte voor die extra trui.

Hiken wat neem je mee

Navigatie is onmisbaar

En dan bedoel ik niet een navigatie op je telefoon, maar een old skool kaart. Natuurlijk is het heel makkelijk om je telefoon te gebruiken, maar de kans dat je geen bereik hebt of je batterij ineens op is, is best groot. Daarbij heeft het wel wat om met een kaart op pad te gaan en verdwalen willen we zeker niet. Vaak kun je in de omgeving van het gebied kaarten kopen met gemarkeerde routes of in ieder geval wandelpaden waarmee je zelf een route uit kunt stippelen. Ben jij niet bekend in een bepaald gebied? Ga dan zeker niet van de gemarkeerde paden af want de kans op verdwalen is groot.

Weet wat je gaat doen

Dat klinkt heel erg voor de hand liggend, maar je kunt voor verrassingen te komen staan. Wij deden in Italië mee met een “beginners hike”, we moesten om 8.00 verzamelen dus hadden het idee dat we een uurtje later wel weer klaar zouden zijn. Daar vergisten we ons mooi in. Voordat we weg gingen was het al 9.00. We reden de bergen in met een bus, werden na een uur gedropt om om de berg heen te wandelen en kwamen ineens voor een schuine rotswand met sneeuw te staan. In een korte broek. 3,5 uur later stonden we weer aan het begin van de route en moesten we nog met de bus terug naar het dorp. Halverwege de middag kwamen we een keer terug. Een super toffe hike, maar wel eentje waarna ik me realiseerde dat ik me de volgende keer echt veel beter moet voorbereiden. Weet dus welk gebied je in gaat, hoelang deze hike duurt, of hij geschikt is voor jouw niveau etc.

Hiken is hot en happening

Volgens de Nederlandse Wandelsport Bond trekken gemiddeld 6,5 miljoen mensen er per jaar te voet op uit. En dat zijn niet alleen 50-plussers. Ook onder jongeren wordt wandelen of hiken weer steeds populairder. Ik kan niet precies verklaren hoe het komt, maar vanuit mijn eigen ervaring merk ik dat het ik fijn vind om tot rust te komen in de natuur. Mijn hoofd leegmaken, inspiratie opdoen en lekker in beweging zijn. Het is ook de ideale manier voor actief herstel! Meer over de redenen om te gaan wandelen lees je in deze blog.

hiken wat neem je mee

Leave a Comment