MamaPersoonlijk

Het derde trimester is ingegaan

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 15 mei 2019 6 Comments
zwanger derde trimester

Inmiddels is het derde trimester – ik ben ruim 29 weken zwanger – aangebroken. Ik vind het zo bijzonder hoe iedereen – bekenden en onbekenden – meeleeft met mijn zwangerschap en er vragen over stelt. Daarom vandaag weer eens een update. De tijd vliegt echt voorbij en ik voel me nog steeds top. Punt. Einde blog.

Zonder dollen, ik heb echt het idee dat ik door de zwangerschap heen vlieg. Dat wil ik ook gelijk even afkloppen, want wie weet staat me een horror bevalling te wachten. Maar tot op heden heb ik echt nergens last van. Nu schijnt het zo te zijn dat voor de meeste vrouwen het tweede trimester heel fijn is, met weinig kwaaltjes. En dat vanaf het derde trimester het allemaal weer wat zwaarder wordt. Maar op dit moment kan ik me ook daar nog vrij weinig bij voorstellen.

Mijn buik begint eindelijk te groeien

De hele zwangerschap heb ik al een bescheiden buik. Het werd pas vrij laat zichtbaar dat ik zwanger was, en zelfs toen was het nog niet overduidelijk. Een lang bovenlijf, veel sporten, goede genen.  Iedereen vindt er wel wat van :) Ik weet niet waardoor het komt, maar feit is dat het niet super zichtbaar is. Pas sinds een week of 27 is echt echt zichtbaar en na Kopenhagen (2 weken geleden heb ik echt een kleine groeispurt gehad). Tot nu toe hebben pas twee mensen die ik niet vaak zie en het niet wisten mij durven vragen of ik zwanger ben, verder heeft nog niemand iets gezegd. Ondanks dat het ik geen enorme buik heb, kan ik mijn normale broeken al lange tijd niet meer aan. Ik zit nog steeds te wachten op het mooie weer, want ik vind zwangerschapsbroeken niet echt lekker zitten ben ik achter gekomen. Overigens vind ik zelf wel dat het super goed zichtbaar is, maar goed, dat komt natuurlijk ook omdat je je eigen lichaam ziet veranderen. En op de foto die ik afgelopen week op Instagram plaatste kun je er echt niet omheen.

Derde trimester zwanger en sporten

Nog steeds 4x per week sporten

Nog steeds ga ik in ieder geval 4x per week naar Crossfit. Dit houdt ik echt heel goed vol. Tot 28 weken kon ik heel goed meekomen met de rest. Ik deed hier en daar wat aanpassingen, maar vond eigenlijk dat ik nog heel veel kon doen. Sinds dat mijn buik echt een groeispurtje heeft gemaakt, heb ik last van een zogenaamde diastase. De rechte buikspieren wijken om ruimte te maken voor de baby, buikdruk door bijv. trainen zorgt er dan voor dat er een soort tuut op je buik verschijnt en dat wil je ten alle tijden voorkomen. Ik ondervind er op dit moment zelf geen problemen door, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat ik mijn trainingen nog verder moet aanpassen. Zo kan ik niet meer voluit roeien, en doe ik ook sinds 2 weken weken geen pull ups,  toes to bar, knee raises en push ups op mijn tenen meer. Ook doe ik nu step ups in plaats van box jumps en nurpees in plaats van burpees (dus niet meer met de buik op de grond).  De eerste week dat dit gebeurde moest ik echt even slikken, dat betekent namelijk dat mijn lichaam echt verandert. Maar het verandert wel met een reden, dus na weekendje waarin ik even niet zo lekker in mijn vel zat heb ik het geaccepteerd en geniet ik van het feit dat ik nog steeds 4x per week kan trainen al is het flink aangepast. Ik realiseer me namelijk ook echt dat dit niet voor iedereen is weggelegd.

Toch een tandje terug

Bij de start van het derde trimester was ik ook erg moe. Ik slaap al een aantal weken wat minder goed en dat gaat je op een gegeven moment opbreken. Eerste instantie had ik dat niet zo door, tot ik vorige week na een ochtend training stond te tollen op mijn benen van vermoeidheid. Ik ben van kantoor naar huis gegaan, in bed gedoken en heb drie uur geslapen. Daarna voelde ik me weer een stuk beter, maar dat zette me wel even met beide benen op de grond. Ik moet echt iets beter naar mijn lichaam luisteren, er groeit een kindje in mijn lichaam en dat kost veel energie. Maar hee, als die vermoeidheid het enige is :)

De laatste weken voor mijn verlof

Ik heb op aanraden van diverse mensen in mijn omgeving besloten om met 35 weken met verlof te gaan. Aan mijn verlof plak ik nog vijf weken vakantie, wat er voor zorgt dat ik in totaal vijf maanden vrij ben. Waar ik me in het begin echt niet kon voorstellen dat ik het fijn zou vinden om met verlof te gaan, begin ik er nu stiekem al naar uit te kijken. Op werk is er vervanging geregeld en dat zorgt ervoor dat ik met een gerust hart weg kan gaan. De komende weken staan dan ook in het teken van de laatste projecten afronden en mijn werk overdragen. Ondertussen zijn we ook volop bezig met het babykamertje.  Alle meubeltjes staan nu, dus nu kan ik me uitleven op de aankleding en accessoires. Ik wil proberen voor mijn verlof klaar te zijn met het kamertje zodat ik tijdens mijn verlof echt verlof heb en lekker kan gaan genieten.

Tot zover deze update! Ben je ergens nieuwsgierig naar of heb  je vragen? Laat een comment achter, vind ik leuk!

derde trimester

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

6 Comments

Avatar
Saskia 24 juni 2019 at 09:15

Succes met de laatste loodjes. Zelf ook nu bijna 38 weken zwanger en ook bezig aan de laatste weken :-) Fijn te lezen dat NOG iemand een bescheiden buik had. Ik werd zelfs nog met 31 weken gefeliciteerd met mijn zwangerschap met de vraag hoever ik was. Voor mijn gevoel al bijna klaar ;-)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 26 juni 2019 at 15:12

Hahah heel herkenbaar! Vrijdag nog… Toen zei een buurvrouw: hee, je bent zwanger, wat leuk. Hoe ver ben je? Ik: ik ben vandaag met verlof gegaan, dus als het goed is nog een paar weekjes :) Dat gezicht. Tja, ik heb me er bij neergelegd en ben er vooral heel blij mee. Jij ook veel succes met de laatste loodjes!

Reply
Avatar
El 28 mei 2019 at 10:16

Hoi Jessica, heerlijk om zo lang te kunnen blijven sporten. Ik ben wel benieuwd hoe lang je door bent gegaan met bijvoorbeeld jumping jacks, star jumps enz,

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 31 mei 2019 at 14:54

Ik ben rond 20 weken gestopt met hardlopen, touwtje springen, box jumps. Burpees heb ik wel nog wat langer gedaan tot een week of 27 denk ik. Jumping Jacks zijn iets minder intensief dan Star jumps, dus die zou je wel iets langer kunnen doen. Maar Star jumps zou ik vrij snel al mee stoppen. De meningen zijn verdeeld over wanneer je dan zou moeten stoppen, maar je hoort toch wel veel verhalen van vrouwen die achteraf klachten krijgen wanneer ze te lang te high intensity oefeningen hebben gedaan. Succes!

Reply
Avatar
Isabelle 18 mei 2019 at 18:47

Hey Jessica! Super gaaf om over je zwangerschap te lezen echt fijn om te weten dat het zo goed kan gaan. Lijkt mij erg eng (niet helemaal meer kunnen trainen/weten wat je wel en niet kan), maar zo te lezen ga je er ook goed mee om. Echt knap. Je mag trots op jezelf zijn dat je je zo goed hierop aanpast. Heel veel succes en plezier met de zwangerschap.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 31 mei 2019 at 14:56

Angst is sowieso nergens voor nodig! Ook wanneer je zwanger bent kun je goed blijven sporten, het is alleen wel goed om je vooraf goed in te lezen en je te laten begeleiden door iemand die veel kennis en ervaring heeft. Ik vind het juist heel fijn dat ik kan blijven sporten, dat geeft me energie en kracht en ik weet zeker dat ik daardoor sterker de zwangerschap doorkom.

Reply

Leave a Comment