GezondheidLove

Mijn hersteltips na een zware training

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 20 januari 2018 2 Comments
Hersteltips na een zware training

Een gezonde lifestyle bestaat uit een viertal elementen in mijn ogen: voeding, sport, herstel en rust. Al deze elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder goede voeding geen goed herstel. Maar zonder goed herstel geen goede training. Na een zware training is het extra belangrijk om jouw herstel te bevorderen. In deze blog mijn hersteltips na een zware training.

Gezonde voeding

Allereerst natuurlijk gezonde voeding, inkoppertje! Ik heb hier al regelmatig over geschreven en in deze blog lees je hoe goede voeding zorgt voor sneller spierherstel. Onder andere eiwitten, magnesium en visolie zorgen voor een gezond en sterk lichaam.

Veel drinken

Na een zware training roepen onze coaches altijd dat we veel moeten drinken. Dat gebeurt bij mij vanzelf omdat ik dorst heb, maar mocht je dat niet hebben denk er dan alsnog aan om voldoende te drinken. Minimaal 2 liter vocht op een dag en als je intensief sport mag dit zelfs wat meer zijn. Het drinken van water zorgt voor de opname en transport van voedingsstoffen, afvalstoffen die vrijkomen tijdens sporten worden sneller afgevoerd en tekorten die je hebt opgelopen door te zweten worden weer aangevuld.

Voldoende tijd tussen twee trainingen

Het is soms lastig inschatten hoeveel tijd je tussen twee trainingen in moet plannen. Bij een zware (kracht) training is dat zo’n 48-72 uur. Nu train ik zelf ook veel vaker, maar denk goed na over hoe je jouw trainingen in plant. Wissel zware trainingen af met lichtere training en train bijvoorbeeld de ene dag je bovenlichaam en de andere dag je onderlichaam. In deze blog lees je ook meer over de hersteltijd na een training.

Goede nachtrust

Tijdens je slaap wordt het zogenaamde groeihormoon afgegeven, dit is een natuurlijk hormoon dat de groei en het herstel van spieren bevordert. De afgifte van dit groeihormoon gebeurt in pieken gedurende de dag, maar 70% komt gedurende de slaap vrij, en dan vooral zo’n twee uur nadat je bent ingeslapen (de zogenaamde diepe slaap). Gedurende je slaap doorloop je vier tot zes keer een slaapcyclus, dus krijg je ook regelmatig een impuls van het groeihormoon welke zorgt voor een uitgeslapen en krachtig gevoel. Een goed bed is van groot belang aangezien dit je slaapcomfort bevordert. Na ongeveer 10 jaar op hetzelfde bed en matras te hebben geslapen werd het dus wel eens tijd voor een nieuw bed en matras. Ik besloot gelijk mijn hele slaapkamer een make over te geven.

Qua matras ben ik na lang wikken en wegen voor een traagschuimmatras van LivingComfort gegaan. Met 365 dagen proefslapen, dus als het niet bevalt kon ik deze terug sturen. Het matras is gemaakt van traagschuim en dat zorgt ervoor dat je altijd in een natuurlijke houding kunt liggen. Hierdoor wordt er geen onnodige druk op spieren en gewrichten uitgeoefend waardoor deze goed kunnen ontspannen. Dit draagt bij aan herstel van de spieren en gewrichten. Top voor sporters dus! Ik moest even wennen toen ik ging liggen omdat het matras mee veert, maar je niet makkelijk omrolt. Maar als je eenmaal een prettige houding hebt gevonden lig je de rest van de nacht top. En dat is prettig aangezien ik elk uurtje slaap heel hard kan gebruiken.

Lekker ontspannen

Af en toe is het heerlijk om even een dagje rust in te plannen. En dan bedoel ik niet een dag waarop je niet gaat sporten – dat ook – maar een dag waarbij je iets gaat doen waardoor je volledig kunt ontspannen. Dat is voor iedereen anders. Denk aan een ochtend in bed met een boek en Netflix, een lange strand- of boswandeling met daarna warme chocolademelk of een dagje naar de sauna. Ik heb mezelf voorgenomen om dit jaar wat vaker van dit soort dagen in te plannen. Ik moet dat bewust doen, maar de eerste weekendjes weg staan alweer gepland. Voor mij altijd het moment om tot rust te komen.

Masseren

Massage bevordert de bloedsomloop, zorgt voor afvoer van afvalstoffen en daarmee ook voor sneller herstel. Je kunt een massage boeken, maar je kunt ook zelf aan de slag met bijvoorbeeld een foam roller of een massage bal. Het gaat erom dat je je spieren ontspant, dus de massage mag geen pijn doen. Natuurlijk hoeft het niet altijd even prettig aan te voelen, maar het mag geen pijn doen.

*Het matras en dekbedovertrek heb ik van LivingComfort  gekregen*

2 Comments

Hanne 20 januari 2018 at 10:35

Leuk om te lezen! Kruip jij soms na een lange/zware training in bed voor een dutje? Ik voel me soms schuldig om een dutje te doen of mijn rust te nemen, ook al weet ik dat ik het nodig heb.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 20 januari 2018 at 20:35

Ik heb ook wel eens dat ik echt kapot ben na een training. En dan doe ik zeker een powernap als ik daar tijd voor heb. 20 minuten je ogen sluiten kan echt al zo ontzettend fijn zijn! Als ik voel dat mijn lichaam er echt behoefte aan heeft, dan voel ik me er ook niet schuldig over. Daarna voel je je namelijk zoveel beter!

Reply

Leave a Comment