Hardlopen / TrailrunningSport

Herstellen na een marathon; Hoe snel gaat dat?

posted by Manon 7 december 2016 0 comments
20160330-img_3201

♦ Blog geschreven door Manon 

Na een marathon heb ik altijd ruim hersteltijd nodig. Hersteld ben je niet alleen wanneer de spierpijn is verdwenen. Echt hersteld ben je pas als je weer volledig op niveau kunt trainen, vol energie! Van dat laatste heb ik een paar weken na de marathon vaak wat tekort. Na ongeveer een week rust, en als de spierpijn verdwenen is, begin ik weer met trainen. Echt fit en energiek voel ik me dan nog echter niet.

20x30-amch4260

Marathon I – Rotterdam

Ik weet nog dat ik een aantal weken na mijn eerste marathon in Rotterdam (2014) naar de huisarts ben gegaan. Ik heb toen mijn bloed laten checken omdat ik dacht dat ik ijzer, of een ander mineraal te kort kwam. Bij de uitslag van het bloedonderzoek was geen oorzaak van mijn vermoeidheid te ontdekken. Na een aantal weken voelde ik mij weer prima en ging ik er maar vanuit dat het een verkoudheid was geweest.

Marathon II – Valencia

Een aantal dagen na mijn tweede marathon in Valencia (2015) zat ik in het vliegtuig naar Sydney, Australië. Een vlucht van ongeveer 24uur. Dat is het verst dat ik ooit gevlogen heb. Bij aankomst had ik dan ook een enorme jetlag. Elke avond was ik te moe om ergens te gaan eten en at ik maar een bakje havermout in mijn hotelkamer, waarna ik rond acht uur in slaap viel. Na 5 dagen gewerkt te hebben in Sydney, vloog ik weer terug naar Nederland. In Nederland bleef ik ook nog een tijdje moe. Na een paar weken ging het weer beter en had ik mijn energie weer terug.

Marathon III – Londen

Mijn derde marathon was de marathon van Londen dit jaar. Een fantastische marathon (lees hier mijn verslag)! Vanwege de korte voorbereidingstijd, en een licht opkomende blessure, heb ik ingehouden gelopen. Daardoor heb ik extra kunnen genieten en het niet heel zwaar gehad. Toch was ik de weken na deze marathon ook weer erg moe. Ik kon mijn trainingen wel sneller hervatten dan normaal, maar mijn energie niveau bleef nog een tijdje laag. Ik had ook meer slaap nodig dan normaal.

Marathon IV – De ontdekking

Bij de vierde marathon doorzag ik het patroon! Nee, het was geen verkoudheid, jetlag, of een mineralen tekort. Mijn lichaam was aan het herstellen van de impact van de marathon. Voor mijn vierde marathon in Amsterdam onlangs, wist ik wat me te wachten stond. Ik rekende erop dat ik erna, een paar weken vermoeid zou zijn. Gek genoeg was ik na de Marathon van Amsterdam juist sneller hersteld dan verwacht. Ik had minder, en minder lang spierpijn. Dezelfde week was ik alweer aan het sporten. Na minder dan drie weken trainde ik weer volledig op niveau, al was ik nog steeds wel vermoeid. Omdat ik wist waardoor het kwam, deed ik het de weken na de marathon rustiger aan en ging ik vroeger naar bed. Waardoor ik er minder last van heb gehad.

herstellen na een marathon

Hoe herstel je het snelst?

Meerdere aspecten hebben natuurlijk invloed op het herstel; voeding, training en rust, inclusief slaap. Sinds een jaar ben ik serieus met krachttraining bezig gegaan. Ik train nu drie keer in de week in de sportschool met zware gewichten (dumbels/bar/kettlebell), waarmee ik slechts 4 herhalingen haal. Af en toe wissel ik dit af met een ander soort training, zoals boksen of klimmen. In de eerste instantie ben ik hiermee begonnen om blessures te voorkomen, en bij voorkeur wat sneller te worden. Tegenwoordig merk ik dat ik me sterker en fitter voel. Vooral na zware en lange (berg/heuvel-) trainingen heb ik minder last van spierpijn dan voorheen.

De winter door

De winter is de ideale periode voor krachttraining. Als het koud en donker buiten is, is het toch minder aantrekkelijk om lange duurlopen te doen. Ook zijn er meer offroad, cross en trails te lopen in de winter, waarbij je de kracht in je benen goed kunt gebruiken. Aankomend weekend heb ik de ASICS Xtrails op de planning staan. De ASICS Xtrails Houffalize is een evenement in de Belgische Ardennen met 3 afstanden in 2 dagen. Wat zoiets inhoudt als dat ik 50 kilometer in 24 uur ga lopen met aardig wat hoogtemeters. Hoe ik het ervan afbreng kan je hier volgende maand lezen. Als je niet kunt wachten kan je het natuurlijk ook op mijn Instagram volgen.

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

Leave a Comment